2022-03-01, 23:29
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Ja det får du fråga din kompis skitstöveln Puttler, hur många fler döda vill han ha på sitt samvete innan han drar tillbaka alla trupper från Ukraina och låter dem forma sin egen framtid?

Din fråga är intressant men det förutsätter att Putin skulle ha ett samvete.
Om man kollar på vad Putin har gjort tidigare så förstår man att han inte verkar vara så brydd om det dör barn eller andra helt oskyldiga
Citera
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det sägs i media att om Putin velat avgöra kriget hade han luftbombat Kiev.
Verkar vara en rimlig bedömning för mig.
Varför gör han inte det?
För att han inte vill det. För att det är för nära grannar. Det skulle se illa ut?
Eller?

Putin satte sig ju i en liten dålig sists i början av invasionen när han pratade om att ukrainare är ett brödrafolk man delar kultur, språk och historia med, och att det endast handlade om att avsätta de judiska nazistnarkomanerna de har i regeringen.

Skulle han börja jämna ukrainska städer med marken så håller inte riktigt den förklaringen på hemmaplan. Frågan är om han bryr sig, förmodligen inte.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Putte vet att om börsen öppnas kommer det bli panik och bankrun så vi får de när den öppnar igen.
Vad händer om börsen aldrig öppnar igen? Finns det nånting som kan få ryska folket att vakna?
Citera
2022-03-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Fast man börjar undra vad Kina tänker nu, för jag tror knappast att de räknade med att väst skulle komma ut så enade och starka.

Glöm inte bort att Kinas export till väst är massiv och i princip avgörande för ekonomin. Det är ju en av anledningarna till varför man inte har öppet förklarat att man stödjer invasionen.

Kina är samtidigt medvetna om att västerländska sanktioner mot dom skulle innebära döden för västs ekonomi…

Jag tror Kina väntar och väntar och väntar, ser hur saker utvecklar sig och att rätt läge för att sätta sin agenda ska komma.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Varför gör han inte det?
För att han inte vill det. För att det är för nära grannar. Det skulle se illa ut?
Eller?

Spekulation:
Ryssland missbedömde motståndet. De räknade med att ta Kiev utan att bomba sönder det.
Detta kan vara ett skäl till att konvojen inte tar sig längre just nu. Om det inte gått enligt plan så tas det fram en ny plan och den kan innefatta att göra ett Grozny av Kiev.

Oavsett vad så tror jag bombningar av Kiev kommer öka i intensitet.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Framfart är väl att ta i…
Jag börjar tro att det kan bli världens längsta begravningståg, de vet bara inte om att de snart är döda.
”Dead man Walking”

Tydligen har kolonnen stannat upp pga brist på bränsle och förnödenheter samt fiendens beskjutningar.
Även om jag sympatiserar med Ukraina kan jag känna för de stackars satarna i detta dödståg.
Är självklart att man sympatiserar med de stackars ryska soldaterna, de har tvingats marschera in i en tidsmaskin och deras verklighet är reducerad till en psykopats fantasi om fornstora dagar. Detta är putins krig, inte rysslands.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du verkar tyvärr vara lika dåligt påläst som den genomsnittlige amerikanen vad gäller internationell säkerhetspolitik, vilket om möjligt är ännu sämre än den genomsnittlige svensken.

Om du vill fördjupa dig i ämnet och bakgrunden till konflikten/kriget i Ukraina så kan jag rekommendera John Mearsheimers föreläsningar i ämnet, de finns på YT.
Jag är insatt i kriget OCH konflikten gällande Ukraina. Det är liksom två olika saker blanda inte ihop dem tack!

Kan du inte svara på mina frågor jag hade till dig eller är du sådär lagom kebabslö och bara länkar youtube?
Senast redigerad av Manneniburen 2022-03-01 kl. 23:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo
Detta är det första krig jag följer och har försökt läsa källkritiskt och från så neutrala källor som möjligt för att få mig en så ärlig och rättvis bild som möjligt, men är fortfarande amatör och lär mig mer och mer varje dag så jag vill ställa en fråga till de som är kunniga

Jag spekulerar inte kring vad Putin kommer och inte kommer göra då jag inte vet hur han tänker. Samt hur han tänker nu i en isolerad och pressad situation. Har följt sanktionerna ganska noga och märkt att Oligarkerna har börjat bli lite svettiga. Flyttar sina yachts och andra ägodelar. Sedan kollade jag på ett möte Putin hade med sina top 30 oligarker där jag tyckte att energin och tonen var helt annorlunda jämfört med tidigare möten där han framstått som väldigt bestämd och säker

Så min fråga är, att fortsätta med dessa sanktioner och pressa oligarkerna, är inte det en jävligt bra strategi mot Putin då det inte är någon hemlighet att pengar är prioritet?

Det känns som att Putin är den som styr skeppet, men någon som hade kunnat ändra kurs eller röra om i grytan är dem?

Det jag skriver säger jag inte är fakta, utan endast hur jag upplevt det, upplys mig gärna!

Du måste förstå att Ryssarna har ett annat språk och sätt att tänka än oss i väst. Det man hoppas på är ju att militären kollapsar totalt. Du ska veta att ISIS har förklarat krig emot Ryssland och ligger och trycker borta vid Arminen, Turkiet och om de ser tecken på att landet börjar kollapsa kommer de gå in i ryskt territorium och börja med sina kalifat igen och utropa Jihad och kalla åt sig alla Islamister från hela världen igen. Frågan är om Finland Sverige ska hänga på här och tänka anfall är bästa försvar och inta sant Petersburg och gå emot Moskva. Ja då intar vi Moskva om två veckor för det kanske inte finns mycket till militär kvar snart som kan försvara landet. Hänger på om atomstyrkorna deserterar eller deltar i kuppen eller bara kollapsar de med och ger upp.
Citera
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Jag har inte sett någon uppskattning av Ukrainas militära förluster hittills.
En seriös bedömning och jämförelse med Rysslands skulle vara intressant.
Skulle säga mycket om vart kriget är på väg.
Sådant får ryssen ta reda på själv
Citera
2022-03-01, 23:31
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ett första svar från Ryssland kommer att frysa västerländska tillgångar, vilket inte innebär något större problem för Väst.
Ett möjligt andra svar är att stänga gasleveranserna till EU. Detta kommer drabba EU hårt (extremt höga priser på energi och möjligtvis också ransonering), men också drabba Ryssland mkt hårt, eftersom det raderar en ansenlig del av det lilla kassaflöde som finns kvar.

Detta kan vara Putins sista drag innan han hotar med kärnvapen igen. Tyskland går i princip under om han vrider av gaskranen och om Tyskland går under så åker vi andra med i samma veva

Han skulle med andra ord kunna köra ett "chicken race" och se vem som svänger först. Min gissning är att det blir EU som till slut får ge sig då gasen är alldeles för viktig för hela Centraleuropa samt Italien och Storbritannien.

Verkligen bra jobbat av alla klimatmongon som har gjort större delen av Europa beroende av rysk gas
Senast redigerad av Tuor 2022-03-01 kl. 23:33.
Citera
Medlem
Citat:
Varför gör han inte det?
Eller?

Hur skulle bombningar av Kiev avgöra kriget?
Ukraina har stora militära styrkor i öst, samt en hel del i syd. De finns fortfarande kvar.
Likadant finns hela västra Ukraina som ryssarna ännu knappt varit i.
Börjar de bomba för fullt Kiev, kan det dessutom skapa större press från omvärlden (Kina, USA, Nato med flera).
Vi vet ännu inte vad ex Macron eller Xi sagt i sina samtal med Putin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Ukrainska militär uppges ha bombat med en ballistisk robot OTR-21 TOCHKA, mot en flygfält i Berdyansk(?) där ryssar håller på att mobilisera, detta för ca 10minuter sedan

Källor??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in