2022-03-01, 23:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Kriget har ju inte pågått ens en vecka än. Jag tror det är väldigt väldig farligt att bortfärda rysslands kapacitet om de hyfsar till sig. Lite som att tro att vinterkriget var en tragisk komedi i inkompetens innebär att de inte lärde sig något. Sovjet visade sig ju vara orehört farliga när de omvärdera hela sin militär. Eller lika farligt som ryssen nu verkar ha underskattat Ukraina.

Vem fan vet hur världen ser ut om 5 år.
Låt oss hoppas på det bästa men förbereda oss för det värsta. Alltså bygga upp försvaret ansenligt och seriöst överväga NATO-anslutning.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Jag hatar att säga det, men du har rätt

Sen kanske off topic men Ukraina/Ryssland så pratas det om demokrati vs diktatur så vill ta med detta .....

Jag vill gärna ha Eran åsikt (utan personangrepp)

Ponera jag är en politiker

Mitt parti säger - Vi för marknadsekonomi , vi kommer inte släppa en kommunist regering

Folk röstar på mig , men då ist "Skojar bara vi släpper nu in kommunister "

Är det demokrati??? För jag tänkte på Annie Lööfs svek, då antar många röstade på henne då hon sa att hon skulle inte släppa Löfven en ggn till

I mina ögon är det valfusk då man säger en sak men gör ngt annat

Så jag tycker iaf inte 2018 var demokratiskt ... annars kan väl jag göra som mitt exempel här
Då är det snarare än stulen röst, då vi inte bättre än en diktatur

Kommentar om detta tack

Representativ demokrati brukar inte innehålla några formella hinder för politiker att svika sina vallöften. Förenklat går systemet bara ut på att du röstar på en representant som får föra sin politik bäst de vill under en begränsad tidsperiod, varefter det sedan kommer en ny chans för väljarkåren att utvärdera och ersätta sina representanter.

Om politiker binds vid varje löfte som tidigare utdelats kommer de inte ha något handlingsutrymme om det plötsligt uppstår en situation som ingen hade räknat med. Ett sådant system hade varit helt hopplöst och totalt oförmöget att lösa reella problem när de väl uppstår.

Det innebär också att en demokrati behöver en välfungerande samhällsprocess för ansvarsutkrävande för att kunna agera effektivt och bibehålla sin legitimitet över tid. Detta är anledningen till varför man ofta talar om hur viktigt det är att media och näringsliv är förhållandevis oberoende från statsmakten. En välfungerande demokrati kräver att det råder rätt balans i resten av samhällskroppen.

Därför är ett sviket vallöfte i sig inte odemokratiskt, utan snarare en förväntad (om även olycklig) konsekvens av systemet. Därför är det också viktigt att väljarna kan bestraffa svikna vallöften genom den demokratiska processen om så anses nödvändigt.

Utan den här sortens balans kan man inte upprätthålla en fungerande legitim demokrati och därför betecknas många av världens diktaturer idag just som diktaturer, även om de rent formellt kan ha en process där folket väljer sina ledare. Om delarna inte fungerar så fungerar helt enkelt inte heller helheten. Det är inte något enkelt eller perfekt system, men det är det bästa av många dåliga alternativ som Churchill uttryckte det.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Jag har förklarat Rysslands nationalekonomi flera gånger..
Ryssland har haft sanktioner sedan 2014, dem kommer bli påverkade men inte så mkt som man tror.
Man säljer typ bara naturtillgånger till EU som EU behöver.

Nu har man gått över gränsen när man stängt ner deras konton, det ligger i EU:s intresse att frigöra ryssarnas pengar.

Rysslands ekonomi är inte som västvärlden, den bygger inte på massiva skulder till låga räntor.
Börsen kommer gå ner och vet du vad? När kriget är över kommer den att gå upp igen.

Är det därför Moskvabörsen är stängd?

Ryssland har inte haft så här hårda sanktioner sedan 2014. Rubeln faller i värde och mycket snart kommer även vanliga ryssar börja känna av det här ekonomiskt. På en vecka har värdet fallit med 25%. Putte kanske tar Ukraina, men sanktionerna kommer leva vidare. Ryssland kommer bli bankrutt.
Citera
2022-03-01, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Går de med Ryssland mot väst så blir det ännu mer fruktansvärt. (Miljöpartiet blir väl glada om nästan alla utplånas, det vore ju bra för klimatet. Nä, men kunde inte låta bli att raljera lite.)

Ryssland har en NATO liknande allians som heter BRICS, så ja. Ett krig mellan NATO och Ryssland + vänner kommer antagligen innebära döden av oss alla.

MP kommer nog inte heller vara så glada då det kommer vara nukes överallt, inte bra för klimatet
Citera
Avslutad
Computer Sweden har en artikel om hur viktig elektronikexport stryps till Ryssland.
Det ser ut som de förpassat sig själva till 1800 talet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
De har börjat anlända på twitter ser du Ukrainare med laster av NLAW, Stingers och Javelins
hela kitet

Om man inte belägrar och svälter ut soldaterna i Kiev eller bombar staden till grus så kommer ryssarna att lida oerhörda förluster. De stackars ryska besättningarna lär väl snart bli varse om att deras pansarfordon är rullande likkistor. Inte bra för moralen.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo
Detta är det första krig jag följer och har försökt läsa källkritiskt och från så neutrala källor som möjligt för att få mig en så ärlig och rättvis bild som möjligt, men är fortfarande amatör och lär mig mer och mer varje dag så jag vill ställa en fråga till de som är kunniga

Jag spekulerar inte kring vad Putin kommer och inte kommer göra då jag inte vet hur han tänker. Samt hur han tänker nu i en isolerad och pressad situation. Har följt sanktionerna ganska noga och märkt att Oligarkerna har börjat bli lite svettiga. Flyttar sina yachts och andra ägodelar. Sedan kollade jag på ett möte Putin hade med sina top 30 oligarker där jag tyckte att energin och tonen var helt annorlunda jämfört med tidigare möten där han framstått som väldigt bestämd och säker

Så min fråga är, att fortsätta med dessa sanktioner och pressa oligarkerna, är inte det en jävligt bra strategi mot Putin då det inte är någon hemlighet att pengar är prioritet?

Det känns som att Putin är den som styr skeppet, men någon som hade kunnat ändra kurs eller röra om i grytan är dem?

Det jag skriver säger jag inte är fakta, utan endast hur jag upplevt det, upplys mig gärna!

Putin är en President att det finns starka och svaga presidenter det är det enda.
Putin styr inte ensamt men att han har att säga till om, Putin kan även få lämna sin post om inte han i sin tur lyssnar på sina rådgivare och Duman.

US President Nixon satt till en början väldigt tryggt men att Vietnamkriget gick emot honom och att han tvingades ned och bort ur politiken.
Citera
2022-03-01, 23:19
Medlem
Ska man säga något så har den Ryska propagandan denna gången hittils verkligen förlorat

Putin har inte levererat ett enda minnesvärt citat han är inte alls karismatisk inte ens för vara honom
han verkar mest bister.

Inga uppeldande tal från generaler förutom ev klippet från Tjetjenien

Inga direkta filmer från några större framgångar

Ryska krigsfångar har bara sagt jävligt deprimerande saker.

Filmer på sönderbombade konvojer

Inga Ryska hjältehistorier

Massa lyckad psyops fake news från Ukrainska sidan vem som spridit vad vet jag inte även om Ghost of Kiev med högsta sannolikhet inte existerar så är det enda namnet av Ryska trupper jag hört han Tjetjenska generalen Magomed som dog direkt om det nu ens är sant, inte sett en enda proryss motsätta sig den uppgiften i tråden hittils

Kadyrovs gnäll på det går dåligt

Väst börser och ekonomi knappt påverkade, den ryska totalt slaktad.

Inte ett klipp på någon form av proryska civila som välkomnar ryska trupper.

Konvojen som rullar några km per dag

Terrorbombning precis vid förhandlingstillfället

Truppupptrappning nära gränsen länge som gav ukraina chansen till förberedelser

Alla ryska mål som träffats militära, labb hit och dit inga aftermath videos knappt, väldigt få rapporter om Ukrainska döda antagligen har dem varit smarta och helt enkelt inte vistats där förutom i vissa fall

Flera aftermath videos på stackars civila som fått sätta livet till av Rysslands terrorbombningar

Flera videos på Ryska helikoptrar som blir nedskjutna

Inga videos på pro-krigsdemonstrationer med uppjagade ryssar från Ryssland

RT själva visade videos när man grep några anti-krigsdemonstranter efter en väldigt kort demonstration

Besattheten i kalla det för operation när det alldeles uppenbart är en invasion

Ryktet/Sanningen om 100 dollars ersättningen

Väst vädrar blod och vågar ta i hårdare än vanligt.

Är allt detta något slags 4d schack där Putin försöker få sig framställa sig som svag för sen komma med något mästerdrag som förändrar allt, vad skulle det vara ?

Om man ska vara rent krass om propagandamisslyckande från Ukrainska hållet så är det

Viss desperationstecken när man pratar om släppa fångar fria och förbjudit män för att lämna och liknande, ett spel för galleriet för få väst att skicka så mycket vapen och frivilliga som möjligt eller sann desperation?

Rasismskandalen vid gränsen, färgade kommer inte glömma detta. Totalt sinnesjukt dålig timing att ägna sig åt sånt när hela världen ser på och dessutom vill backa ditt land. Plus vilka färgade studenter och turister kommer vilja åka till Ukraina efter detta när dem ser sånt.

Överdrivna lögner,påstående utan bevisuppbackning Snake Island, IL76or och lite annat som känns småshady

Lite tankar so far
Citera
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Usch. Läskigt.
Visa dem klipp på vad han ställt till med så kanske de nyanserar sin bild.

Då blir nog kommentaren typ "Ja, men USA har ju också dödat och invaderat"

Men för dom handlar det om någon satans jävla personkult, det är Putin som person dom ser upp till. Och så menar dom att Ryssland nog kan vara mer demokratiskt än Sverige, jo tjena mittbena... Lika bred mittbena i skallen som Putlers lilla Sjärtgosse Lukasjenko..
Citera
Medlem
Mexiko vägrar delta i sanktioner mot Ryssland

Citat:
"We are not going to take any sort of economic reprisal because we want to have good relations with all the governments in the world," Lopez Obrador told a news conference.

https://www.reuters.com/world/mexicos-president-says-will-not-take-any-economic-sanctions-against-russia-2022-03-01/
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Kom ju en undersökning idag att 68 % av ryssarna stödjer invasionen, om det är sant är annan fråga.

Men man får inte säga att det är en invasion, ett anfall eller ens ett krig i Ryssland så frågan kan omöjligt ha varit formulerad som du skriver. Möjligtvis frågade de om de stödjer "den speciella operationen i republikerna Luhansk och Donetsk". Många medelålders och äldre ryssar vet inte vad som händer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Indien och Brasilien är inte fiender till väst.
Om Ryssland skrider till verket och försöker bomba sönder miljonstaden Kiev kommer bilder på detta kablas ut i omvärlden och även Indien och Brasilien kommer att inse behovet av regimskifte i Ryssland. Putler är ett sänke för alla samarbetspartners helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in