2022-03-01, 20:14
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBana87
Prövade du att slå på ljudet då?

Roligaste roasten so far i en annars rätt sorglig tråd. Bra jobbat
Citera
2022-03-01, 20:14
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Mm att befria världen från en massa Atombombs hot är ju jättedåligt.
Nej givetvis inte, men det jag menade är att en massa oskyldiga dödas bara för att ta kål på en person.
Citera
2022-03-01, 20:15
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
USA har redan försökt att bekämpa kortuptionen i Ukraina.

Dom är inte EU , vad jag vet. Du måste ha blandat ihop det med något
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
De längst fram har fått soppatorsk, och tankbilen ligger 6 mil bakom, så de behöver bara ge plats åt den

Tattar cirkusen börjar bli hungriga enligt källor och har nu övergett sina fordon för att jaga efter vilt i dom ukrainska skogarna.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Du verkar inte förstå att jag ironiserar över de som babblar om judar och nazister. Det har inget med saken att göra. Även om Putin använder det för att dupera sin befolkning.

Ok trodde det var en seriöst ställd fråga. Tycker dock ironin faller lite om det finns logiska fallgropar i det man ironiserar kring. Ja för gemene man kanske det känns otänkbart att nazister och judar kan samarbeta. Men säg att nazisterna i Ukraina har "en jävla Putin" som attackerar deras land, då kanske deras långsiktiga mål att utrota judarna får vänta lite. Det är det som är mitt resonemang med "Min fiendes fiende är min vän" i detta fall..
Citera
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Sberbanks listning på LSE är nu nere på $0,21 från förra veckans $14,16. Det är en fullständigt vansinnig kollaps som fortsatte med -80,10% idag, även om fallet räknat i USD börjar bli ganska begränsat med tanke på att vi nu räknar rörelser i enstaka cent. Aktien får härvidlag betraktas som utplånad på LSE och det blir spännande att se hur den kommer gå på MSE om/när de väl törs öppna den.

Några till banker som kommer att ha en munter dag om Maskvabörsen öppnar imorgon:

VTB Bank
Bank Rossiya
Bank Otkritie
Novikombank
Promsvyazbank
Sovcombank
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Var ju precis det jag sade - delar av den.

Ivan Green bla. Och så ubåtar då.

Gott att se dig igång Adjektivet.

Tog en titt på VF

RORO
Ser varken mer eller mindre RORO i närheten av St.Petersburg just nu. Två vid kaj:
https://www.vesselfinder.com/vessels/FRIEDRICH-RUSS-IMO-9186417-MMSI-255806511
https://www.vesselfinder.com/vessels/HAFNIA-SEA-IMO-9357602-MMSI-2350609897

RORO skulle följa bakom en flotta om de angriper så, rätt bra att se hur läget ändras där. Samtidigt antar jag att de slår väl av sina transponders om det är dags för krigsinsatser.

Baltic sea
Det som sticker ut från förra gången då Ivan G var och hälsade på är väl det här Littauiska krigsfartyget som visar upp sig:
https://www.vesselfinder.com/vessels/LTU-WARSHIP-P12-IMO-0-MMSI-277156000 (ytterligare två intill Klaipedia). Det var bara ett fartyg ute förra gången då Ryssland hade "övning" med IG.

Ser även en Dansk och en Tysk enhet som gör sig synliga:
https://www.vesselfinder.com/vessels/HDMS-NIELS-JUEL-IMO-0-MMSI-219105000
https://www.vesselfinder.com/vessels/GERMAN-WARSHIP-F219-IMO-0-MMSI-211210150
Den Tyska har legat där några dagar tror jag.

Norge
Ser inga militära fartyg utanför Norges kust men visst, de har väl transpondrar avslagna kanske. Det enda jag ser där är en Brittisk vakt högst upp i norr:
https://www.vesselfinder.com/vessels/RFA-MOUNTS-BAY-IMO-0-MMSI-232697000
Citera
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Kan tänka mig att man har dåligt med plan och beväpning pga stora förluster. Detsamma gäller väl drönarna. Man kommer nog hålla inne med anfall tills det att staden verkligen angrips. Just nu står konvojen bara still. Det smarta nu är att spara på det man har tills det att ryssarna tränger in i staden och då åsamka dem så enorma förluster att de tvingas backa.

Låter klokt. Kanske passar på tanka sin Turkiska drönare som imponerat so far.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Väldigt intetsägande tal, men man kan inte begära mer av sossar.

Ja bra tal - sa att vi inte ska delge känslig information - men det går ju inte ihop med att vi talar om för ryssarna vart våra skyddsrum finns på nätet ….borde gå att göra så endast svenskar kan se.
Citera
Medlem
OM Sverige skulle anfallas av Ryssland kommer folk välla över till Danmark.

Det bedömer jag som föga troligt.

Däremot är Putin så vansinnigt trängd nu och vill "prove a point" att jag inte alls utesluter att han tar till Kärnvapen för att minsann visa väst att man inte jävlas med ryssen.
Citera
2022-03-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ryssland har 1 miljon soldater totalt i sitt försvar.
I armen har dom 200 000 värnpliktiga och 400 000 anställda.
Nästan hälften befinner sig redan i Ukraina. Resten behövs för att skydda resten av Rysslands.
Behövs fler trupper så är det otränade reservister som tar flera månader att få fram.

Ryssland har ingen överskeppningskapacitet för att nå Sverige dom kan max få över några hundra åt gången.
Om de ska anfalla oss måste de slå ut Finland först.
För framgångsrikt anfall måste styrkeförhållandet vara 3:1, därför måste minst 120 000 ryssar nå till Sverige efter Finland eller Svenska sjömålsrobotar.
precis först måste dem ta finnland och när det börjar smälla där hinner vi utbilda en stor mängd fler soldater under tiden.
Citera
2022-03-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Att han sitter i en bunker och håller tal handlar nog mest om att det är en lugn plats. Sedan var han är lär nog hållas hemligt.

Ryssland lär ju attackera honom ifall de känner till hans position.

Vi får se var han är i kommande videos.
En lugn plats för Zelensky, vad skönt.
Tror du att 16 åringarna han tvingar ut i krig tycker det är lika ”lugnt” att stå med en gammal AK i näven vilse i Kiev bland massa ryssar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in