2022-03-01, 20:04
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Putin kan förvandla Ukraina till en grushög när han vill!

Men av taktiska skäl gör han inte det, dessutom vill han inte att civila ska komma till skada.

Ryssland har varnat civila i Kiev för en förestående attack mot staden.
Kiev kan falla i natt.

Vi får se vad som händer under kvällen, just nu håller man på att gruppera sig, inta anfallspositioner och samordna mellan enheter.

Om han inte vill skada civila så kan han ju förslagsvis sluta bomba städer.

Eller invadera länder för den delen.
Citera
2022-03-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobthebear
Åk ned som frivillig till Ukraina då och gör något åt Ryssland då om du nu älskar Ukraina så pass mycket. Men det vågar du väl inte.

nej han vågar inte då svenskarna är bra på att gnälla än att agera initiativt. Därför måste vi förgöra jordens planet omedelbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Svenska vapen ska användas för att skjuta ihjäl ryssarna.
Helt rätt!

Finland och Sverige är nog de länder som tagit störst risk med tanke på vapenexporten.

Kom då Ryssland!!

För Ryssland har inte sålt vapen till länder där Sverige har gjort fredsinsatser…
Kan nog komma attacker emot Finland och Sverige kommande veckor bara för att visa sitt land att de kan och höja moralen.
Förbered er nu!
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Sberbanks listning på LSE är nu nere på $0,21 från förra veckans $14,16. Det är en fullständigt vansinnig kollaps som fortsatte med -80,10% idag, även om fallet räknat i USD börjar bli ganska begränsat med tanke på att vi nu räknar rörelser i enstaka cent. Aktien får härvidlag betraktas som utplånad på LSE och det blir spännande att se hur den kommer gå på MSE om/när de väl törs öppna den.
Citera
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror ryska militären har enorma problem. Att det förekommer frekventa deserteringar är ett stort bevis på det.

Jag tror helt enkelt att skälet till att konvojen inte flyttar sig är en ovilja hos militären. Min gissning är att hela skiten snart kollapsar.

Man kan inte föra anfallskrig med lögner i ett modernt samhälle. Det gick under WW2 där ideologiska lögner gick att bevara länge. Nu sprids sanningen snabbt och kan döda moralen hos anfaller väldigt kvickt. Jag tror de enda som är kvar är de mest fanatiska. De som verkligen tror på ett storryssland. Vi har ju sett dessa i Sverige också tyvärr. När dessa är borta så är det över.
Ja eller att logistiken är så dålig att den helt enkelt har fått slut på bränsle. Att konvojen stannat för egen maskin är ett större nederlag än om den slagits ut av ukrainska styrkor. Den kan sitta där tills trupperna ledsnar och går hem utan att ukrainska förband behöver avlossa ett enda skott mot den.
Citera
2022-03-01, 20:06
Medlem
AgeOfExcuses avatar
"Suberspionage och Suberattacker" var det ja

(Angående statsministerns tal)
Citera
2022-03-01, 20:06
Medlem
Alsenos avatar
Citat:

Men av taktiska skäl gör han inte det, dessutom vill han inte att civila ska komma till skada.

Kiev kan falla i natt.

Vi får se vad som händer under kvällen, just nu håller man på att gruppera sig, inta anfallspositioner och samordna mellan enheter.

Precis som att USA hade kunnat göra samma sak i mellanöstern och Vietnam. Dom tog inte i allt dom kunde.
Citera
2022-03-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Jag går alltid i med inställningen att det inte finns någon Ond eller god, alla har sin bakomliggande anledningen till aktion.
Jag tror inte Putin är en omtänksam tyrann som vill sitt folk misär gör han något finns det en anledning min uppgift är att förstå anledningen och därefter bedöma om jag håller med eller inte.
Problemet jag stöter på är att ingen journalistik värdig från hans eller västs sida är neutral, så måste sätta mig in i historiken, och hitta den kronologiska följden...

Absolut. Bilda sig en egen uppfattning. SVT är värdelöst att titta på. Bara vänster-propaganda om att operera om pojkar till flickor. Och Nato-fjäsk.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:

Kiev kan falla i natt.

USA hade kunnat förvandla Afghanistan till en grushög, men det hade inte betytt att de hade uppnått sina mål för det. Jag tror inte att Rysslands mål är att jämna Kiev med marken och i så fall finns inte heller det alternativet.
Citera
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag är inte direkt förvånad över Ryska arméns dåliga kvalite’ och allt som händer. Då jag besökt landet många gånger senaste 20 åren så har jag inga problem förstå utvecklingen.
Skulle säga att ryssarna aldrig mentalt kommit över 100 år av kommunism. Det har bara på ytan förändrats. De har blivit superkapitalister. Men traumat ligger kvar.

Japp, håller med.

Sovjetunionen föll ju inte samman pga att de insåg att de hade fel sätt att driva landet utan pga att de gick i konkurs. Det var bara ett fullbordat faktum. Det är ju det som gjort att de inte lyckats utveckla sitt land på 30 år i den utsträckning som hade varit potentiell möjlig.
Citera
2022-03-01, 20:08
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Team of elite Chechen special forces sent to assassinate President Zelensky has been eliminated

https://kyivindependent.com/uncategorized/a-team-of-elite-chechen-special-forces-sent-to-assassinate-president-volodymyr-zelensky-has-been-eli minated-according-to-the-head-of-the-national-security-and-defense-council-oleksiy-danilov/

Fick tydligen tips från FSB (Ryska säkerhetspolisen)

"The special operation that was to be carried out directly by the Kadyrovites to eliminate our president is fully known to us today. And I can say that we received information from representatives of the FSB, who today have no desire to take part in this bloody war. And thanks to For this, I can say, that Kadyrov's elite group, which went here specifically to eliminate our president, was directly destroyed," Danilov said.
Om det stämmer var det helkorkat av honom att nämna tipset.
Nu kommer de börja leta läckor inom FSB.
Citera
2022-03-01, 20:09
Medlem
Frickys avatar
Nu har Sveriges vapen som går under namnet "NLAW" börjat användas i Ukraina.

Skönt att se! Väldigt enkla att använda dessutom.

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1498700049815117824?s=20&t=xMOWp0J44uVX3nqC7yN6cA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in