Citat:
Ursprungligen postat av
Som-nam-na
... GDP=BNP, det är alltså inte vinst som avses. Jämförelsevis sägs dock mer än 400 miljarder $ av den ryska statens pengar vara frysta utomlands. Det är en av sakerna som starkt tyder på att Putin snart kommer behöva nationalisera alla tillgångar inom landet....
Tack för att du håller mig i skinnet Som. Du har rätt. Min GDP jämförelse var lite väl mycket Daily Mail maths.
Det du säger om 400 miljarder styrks av Reuters;
"Russia runs a budget surplus and has total external debt of only around $478 billion, or about a third of GDP. It had amassed more than $630 billion in central bank reserves read more and around $174 billion in the National Wealth Fund that grows when energy prices rise"
Slår man ihop det här som krigskassa får vi en annan bild. Men först får vi ta bort 478 som är frysta misstänker jag så; ( 174+630 ) / 20 = 40 dagar. Men jag antar de här pengarna inte bara kan gå till krig. 1bn gick till att proppa Rubeln. Så, låt oss helt brutalt dela 40 på två.
Dvs. 20 dagar. Inte 74.000 dagar. Det här kriget är grovt räknat 10 gånger större än Georgien och Chechnya. Som Reuters säger; "Russian economic collapse will be hard to avoid".
+++
https://www.reuters.com/markets/asia/russian-economic-collapse-will-be-hard-avoid-2022-02-28/