2022-03-01, 09:42
Medlem
Handfatstrallarens avatar
https://dacostarkivet.wordpress.com/tag/eva-soderstrom/
NÅGON VET VAD SOM HÄNDE
Börje Öhman tror att det finns någon där ute som vet mer än personen har velat berätta hittills.
- Generellt kan man säga att i stora utredningar och spaningsmord finns det alltid de som inte berättat allt de vet på grund av någon lojalitet eller missriktad lojalitet. I det här fallet är jag ännu mer säker eftersom jag är så insatt. Jag har naturligtvis hört den här personen ett antal gånger med den tankegången att lojaliteter växlar eller avtar med tiden.
Men det har tyvärr inte givit något.
Betyder det att ni tror er veta vem mördaren är men behöver ett vittne?
- Nej, vi har inga misstankar om vem det är. Men vi har under årens lopp vänt in och ut på personen vi tror vet vad som hände, utan att få loss något. Jag hoppas att den som vet kommer att lyssna på sitt samvete och berätta.
Börje Öhman tror att en person som är hörd av honom själv ett antal gånger vet vad som hände Eva; men Polisen själva har inga misstankar om vem själve mördaren är.

Hur går detta ihop med lojaliteter som växlar eller avtar med tiden utan en misstänkt mördare?

Mitt i mordutredningen jobbade en Polis som hette Börje. Börje hade ett skrivbord som han kallade sitt eget. Han låg där uppå och drömde och fantiserade om allt möjligt och om någon. Någon fanns bara i fantasin, men hen var lojal, tänkte Börje …
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2022-03-01 kl. 10:31.
Citera
2022-03-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Eva mördas på platsen där langaren stod och sålde sina droger.
Vittnena är förmodligen döda vid det här laget.
Dom dog en efter en.
Du har inga som helst belägg för att någon langare stod vid mordplatsen och sålde sina droger vid tidpunkten för mordet på Eva (såtillvida du själv inte distribuerade eller brukade narkotika då).

Fast, hördududu, jag tror faktiskt mer på att du snutta efter morsans tutte … eller snudd på … snarare än att du snorta droger genom näsan i Långbackens början den 25 september 1987.

Det är friskt att fantisera, fortsätt med det du, jag fabulerar själv, men kan du snälla utveckla varför just Brukets missbrukare skulle tjacka droger precis invid Evas stundande mordplats i Långbackens början?
Citera
2022-03-01, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
Du har inga som helst belägg för att någon langare stod vid mordplatsen och sålde sina droger vid tidpunkten för mordet på Eva (såtillvida du själv inte distribuerade eller brukade narkotika då).

Fast, hördududu, jag tror faktiskt mer på att du snutta efter morsans tutte … eller snudd på … snarare än att du snorta droger genom näsan i Långbackens början den 25 september 1987.

Det är friskt att fantisera, fortsätt med det du, jag fabulerar själv, men kan du snälla utveckla varför just Brukets missbrukare skulle tjacka droger precis invid Evas stundande mordplats i Långbackens början?

Det är inte särskilt svårt att räkna ut varför dom stod där, jag låter din fantasi få räkna ut det själv. Missbrukare brukar dra åt sig andra missbrukare, som flugor som söker bajset.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-03-01 kl. 11:39.
Citera
2022-03-01, 11:42
Avslutad
Citat:
NÅGON VET VAD SOM HÄNDE
Börje Öhman tror att det finns någon där ute som vet mer än personen har velat berätta hittills.
- Generellt kan man säga att i stora utredningar och spaningsmord finns det alltid de som inte berättat allt de vet på grund av någon lojalitet eller missriktad lojalitet. I det här fallet är jag ännu mer säker eftersom jag är så insatt. Jag har naturligtvis hört den här personen ett antal gånger med den tankegången att lojaliteter växlar eller avtar med tiden.
- Nej, vi har inga misstankar om vem det är. Men vi har under årens lopp vänt in och ut på personen vi tror vet vad som hände, utan att få loss något. Jag hoppas att den som vet kommer att lyssna på sitt samvete och berätta.
Börje Öhman tror att en person som är hörd av honom själv ett antal gånger vet vad som hände Eva; men Polisen själva har inga misstankar om vem själve mördaren är.

Hur går detta ihop med lojaliteter som växlar eller avtar med tiden utan en misstänkt mördare?

Mitt i mordutredningen jobbade en Polis som hette Börje. Börje hade ett skrivbord som han kallade sitt eget. Han låg där uppå och drömde och fantiserade om allt möjligt och om någon. Någon fanns bara i fantasin, men hen var lojal, tänkte Börje …

Knepigt att det är locket på om denna person precis som med hundvittnet. Konstigt att inga grannar såg något.
Citera
2022-03-01, 13:01
Avslutad
Citat:
NÅGON VET VAD SOM HÄNDE

Personligen tror jag hundvittnet fick tillbaka sin stulna cykel med den ditmonterade barnstolen.

Hundvittnet hade väl plockat bort barnstolen när frugan var hos släkten under helgen, sedan satte hundvittnet dit barnstolen igen på Lördagkvällen och dumpade cykeln vid industriområdet då han fick reda på att polisen sökte en man med damcykel.
EN MAN SOM CYKLAR PÅ EN DAMCYKEL, det låter inte som MR P iaf!!
Lyckligtvis hittade polisen cykeln för frugan som blev glad över att få den tillbaka.

BÖ kände sig nog dum när han kom på det, sedan försökte han korsförhöra hundvittnet flera gånger utan att lyckas knäcka honom.
Citera
2022-03-01, 19:26
Medlem
- Nej, vi har inga misstankar om vem det är.
Men vi har under årens lopp vänt in och ut på personen vi tror vet vad som hände, utan att få loss något.
Jag hoppas att den som vet kommer att lyssna på sitt samvete och berätta.
Artikeln är från tidningen Misstänkt nummer 4 / 2009.

Hmm, 2009

Inga misstänkta mördare år 2009, men en tvetydig person som Polisen tror vet vad som hände utan att säga något trots flera förhör.

Konstigt värre?

Vem är personen?

Är det cykelmannen Sture som är personen?

Hundvittnet Sven?

Mr P?

Berit?

Annelie?

Pia?

GN?

MN?

Evas Mor, Far och Bror?

Mr P:s Mor?

P*atrik?

Lampan?

Flax?

Vilka ytterligare tvetydiga personer kunde tänkas tas in på flera förhör?

Publicerad 19 aug 2005 kl 08.01
https://www.expressen.se/nyheter/efter-18-ar-ny-man-pekas-ut-i-mordgatan/
Efter 18 år: Ny man pekas ut i mordgåtan
Nya uppgifter till polisen pekar ut en ny, hittills okänd, gärningsman.
- Det har gjorts nya förhör, säger kriminalkommissarie Börje Öhman.
Ytterligare en mordutredningen kan nå ett genombrott efter Expressens sommarserie "Olösta mord". Förutom mordet på Viveka Larsfjäll, 17, i Linköping har det inkommit ny intressant information om mordet på Eva Söderström, 27, från Kramfors.
- En kvinna har berättat om en man som befann sig i Kramfors vid tidpunkten. Enligt henne kan han vara intressant, säger kriminalkommissarie Börje Öhman vid Sundsvallspolisen.
Förhört nya vittnet
Polisen bedömer de nya uppgifterna som mycket intressanta och har förhört det nya vittnet. De kommer nu att gå igenom utredningen ytterligare. - Vi ska se om han förekommit på något sätt i utredningen sedan tidigare och fundera på om det kan bli aktuellt med ytterligare förhör, säger Öhman.
Är den tvetydiga personen det kvinnliga vittnet eller den man som befann sig i Kramfors vid tidpunkten för mordet på Eva?

Är det Pia och Mr P som avses?

Fast Mr P var väl inte en ny, hittills okänd, gärningsman.

Eller?
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2022-03-01 kl. 20:10.
Citera
2022-03-01, 20:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
- Nej, vi har inga misstankar om vem det är.
Men vi har under årens lopp vänt in och ut på personen vi tror vet vad som hände, utan att få loss något.
Jag hoppas att den som vet kommer att lyssna på sitt samvete och berätta.
Artikeln är från tidningen Misstänkt nummer 4 / 2009.

Hmm, 2009

Inga misstänkta mördare år 2009, men en tvetydig person som Polisen tror vet vad som hände utan att säga något trots flera förhör.

Konstigt värre?

Vem är personen?

Är det cykelmannen Sture som är personen?

Hundvittnet Sven?

Mr P?

Berit?

Annelie?

Pia?

GN?

MN?

Evas Mor, Far och Bror?

Mr P:s Mor?

P*atrik?

Lampan?

Flax?

Börje Ö: "Men vi har under årens lopp vänt in och ut på personen vi tror vet vad som hände, utan att få loss något.
Jag hoppas att den som vet kommer att lyssna på sitt samvete och berätta".

Jag tror stenhårt att det är P*r-A*ne J*kobsson som Börje syftar på här.

BÖ har ju tidigare sagt att Mr P är noggrant utredd och att han aldrig har varit misstänkt för mordet.
Men ett problem återstår med Mr P och det är alla dom märkliga uttalanden som han har gjort under förhör (som även allmänheten fick ta del av i Svenska Fall för FBI). Uppgifterna som Mr P hade lämnat var så märkliga att Mark Safarik och Bo Åström blev övertygade om att det var Mr P som mördade Eva. Det säger en hel del!

Det är av samma anledning som Börje säger att: "Vi har vänt ut och in på personen vi tror vet vad dom hände, utan att få loss något".
Polisen är nog av den åsikten att Mr P måste veta något om mordet annars fanns det ingen anledning för honom att agera som han gjorde under mordnatten och lämna så konstiga svar under förhör.
Vissa av svaren ändrade Mr P dessutom vid senare förhör, hans svar var inte entydiga. Klart misstänkt med andra ord.

Var Mr P nervös av någon anledning?
Kan han ha varit hotad av det riktiga mördaren?

Jag tror att Mr P alltid har vetat om vem som mördade Eva. Här har vi anledningen till varför han plötsigt blev så orolig under mordnatten och gav sig ut med bilen för att leta.

Det här är även anledningen till att Mr P frivilligt har lämnat ett DNA-prov.
Han vet att han har betett sig misstänkt och vill därför kunna bevisa att han inte är mördaren. Han vågar dock inte säga vem den riktiga gärningsmannen är (GN).
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-03-01 kl. 20:56.
Citera
2022-03-01, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Börje Ö: "Men vi har under årens lopp vänt in och ut på personen vi tror vet vad som hände, utan att få loss något.
Jag hoppas att den som vet kommer att lyssna på sitt samvete och berätta".

Jag tror stenhårt att det är P*r-A*ne J*kobsson som Börje syftar på här.

BÖ har ju tidigare sagt att Mr P är noggrant utredd och att han aldrig har varit misstänkt för mordet.
Men ett problem återstår med Mr P och det är alla dom märkliga uttalanden som han har gjort under förhör (som även allmänheten fick ta del av i Svenska Fall för FBI). Uppgifterna som Mr P hade lämnat var så märkliga att Mark Safarik och Bo Åström blev övertygade om att det var Mr P som mördade Eva. Det säger en hel del!

Det är av samma anledning som Börje säger att: "Vi har vänt ut och in på personen vi tror vet vad dom hände, utan att få loss något".
Polisen är nog av den åsikten att Mr P måste veta något om mordet annars fanns det ingen anledning för honom att agera som han gjorde under mordnatten och lämna så konstiga svar under förhör.
Vissa av svaren ändrade Mr P dessutom vid senare förhör, hans svar var inte entydiga. Klart misstänkt med andra ord.

Var Mr P nervös av någon anledning?
Kan han ha varit hotad av det riktiga mördaren?

Jag tror att Mr P alltid har vetat om vem som mördade Eva. Här har vi anledningen till varför han plötsigt blev så orolig under mordnatten och gav sig ut med bilen för att leta.

Det här är även anledningen till att Mr P frivilligt har lämnat ett DNA-prov.
Han vet att han har betett sig misstänkt och vill därför kunna bevisa att han inte är mördaren. Han vågar dock inte säga vem den riktiga gärningsmannen är (GN).

Garanterat hundvittnet Sven som trädde fram från sin anonymitet efter 18 år.
Han trodde sig komma undan med mordet.
Han hade varit fri 2012 men lagen ändrades 2010.
Vilken otur.
Citera
2022-03-01, 21:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Det ÄR Mr P som åsyftas!

Dom andra du räknade upp kan du stryka.

Jag vet att P*r-A*ne J*kobsson har varit inne på flera förhör, har t.o.m. kvar graverande uppgifter som jag fick via PM för ca 5 år sedan som bevisar det.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-03-01 kl. 21:51.
Citera
2022-03-01, 22:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Kanske var det ett planerat lustmord som bara skedde; stundens ingivelse?

Ja det går inte att utesluta att så var fallet.

Det finns flera uppmärksammade svenska mord där mördaren har upplevt en stark lust av att vilja döda en annan människa (lustmord?), dvs i princip vem som helst, första bästa, så fort ett bra tillfälle uppenbarar sig.
I vissa fall har det även föregåtts av en viss planering men offret har ändå har varit slumpvis utvalt. Rena tillfälligheter verkar styra den här typen mord.
Citera
2022-03-01, 23:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Publicerad 19 aug 2005 kl 08.01
https://www.expressen.se/nyheter/efter-18-ar-ny-man-pekas-ut-i-mordgatan/
Efter 18 år: Ny man pekas ut i mordgåtan
Nya uppgifter till polisen pekar ut en ny, hittills okänd, gärningsman.
- Det har gjorts nya förhör, säger kriminalkommissarie Börje Öhman.
Ytterligare en mordutredningen kan nå ett genombrott efter Expressens sommarserie "Olösta mord". Förutom mordet på Viveka Larsfjäll, 17, i Linköping har det inkommit ny intressant information om mordet på Eva Söderström, 27, från Kramfors.
- En kvinna har berättat om en man som befann sig i Kramfors vid tidpunkten. Enligt henne kan han vara intressant, säger kriminalkommissarie Börje Öhman vid Sundsvallspolisen.
Förhört nya vittnet
Polisen bedömer de nya uppgifterna som mycket intressanta och har förhört det nya vittnet. De kommer nu att gå igenom utredningen ytterligare. - Vi ska se om han förekommit på något sätt i utredningen sedan tidigare och fundera på om det kan bli aktuellt med ytterligare förhör, säger Öhman.

Det här kvinnliga vittnet som berättade om en man som "kunde vara intressant" och som befann sig i Kramfors vid tidpunkten.
Nä.. det här var säkert något som visade sig vara helt ointressant tror jag men det hann skrivas och publiceras en artikel om det. Ett kallt spår som rann ut i sanden är min gissning. Man har ju aldrig hört talas om den här "mannen" som ska ha befunnit sig i Kramfors vid tidpunkten efter det att artikeln skrevs vilket indikerar att det var ett tips som inte ledde vidare till något.

Citat:
Är den tvetydiga personen det kvinnliga vittnet eller den man som befann sig i Kramfors vid tidpunkten för mordet på Eva?

Är det Pia och Mr P som avses?

Fast Mr P var väl inte en ny, hittills okänd, gärningsman.

Eller?

Nej det är varken Pia eller Mr P som avses, dom bodde ju i Kramfors vid tidpunkten. I artikeln är det ju ett kvinnligt vittne som tipsar om en man som befann sig i Kramfors vid tidpunkten (som kunde vara intressant). Mannen bodde med andra ord ha någon helt annanstans.

Den som mördade Eva bodde i närområdet!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-03-01 kl. 23:12.
Citera
2022-03-01, 23:29
Medlem
Den som mördade Eva bodde i närområdet![/quote]

Men hur kan du veta det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in