2022-03-01, 17:37
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Hoppas att det fortsätter så. Media rapporterar dock ingenting om våldsamheter i Kiev senaste dygnet. Istället spekuleras det tvärt om, om syftet med en stillastående 6 mil lång konvoj av pansarfordon.

Lugnet före stormen kanske. Om dy nu skulle tala sanning om din position bör du nog inte ropa hej ännu.

Tjänar inget på att ljuga om position. Allt jag försöker säga är att utifrån vad jag har bevittnat de timmar som jag har varit här så är det en helt annan stämning än vad som svensk media rapporterar. Har fått intrycket att man är vid gott mod här trots att det råder en viss oro bland befolkningen.

Vi får se, endast tiden kan utvisa utfallet.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
5st döda och 5st skadade efter attacken mot TV-tornet i Kiev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det stämmer inte. Mängden dödsoffer per år ligger runt 30 om jag minns rätt. En majoritet av dessa dör inte heller av aktiva stridshandlingar, så något massmord handlar det inte om.

Istället är det bara du som har köpt Moskvas propaganda.

De senaste dagarna har det dött över 5000. Dödligheten i krig har alltså ökat med ca. 10 000 gånger.

Men du har kanske lagt locket på för sådana jämförelser?

Dina lögner stämmer inte. Det har pågått och pågår massmord på befolkningen i öst i 8 år och väst har medvetet blundat, eftersom väst står bakom massmorden. Precis som massmorden i Irak, Syrien, Afghanistan, Jugoslavien, Kaukasus, Nordafrika osv osv...

Dina siffror har du tagit ur arslet eller från västs fejkmedier.
Citera
2022-03-01, 17:38
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Såg en filmsnutt om maten de hittade i ett övergivet ryskt fordon… bäst före 2015

Förmodligen anser Putin att dom ska ju ändå bara dö, medans han själv äter gåslever.
Citera
2022-03-01, 17:38
Medlem
zergrushs avatar
"This one secret trick getting getting people to hate you that they don't want you to know about!"
https://www.nbcnews.com/politics/politics-news/us-officials-fear-putins-government-may-arrest-americans-russia-rcna18088
Citat:
Putin's government may arrest Americans in Russia
National security officials have discussed concerns that Americans doing business in Russia — such as employees of U.S. companies — will be targeted if they comply with sanctions.
Att börja bete sig som random krigsherre från det mörkaste Afrika kommer säkert gå alldeles lysande för det fantastiska KGB-geniet som uppenbarligen spelar schack i 11 dimensioner!
Citera
2022-03-01, 17:39
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Konvojen norr om Kiev ser totalt livsfarlig ut och kommer definitivt steppa upp snart.
Det rapporteras också att ryssarna skickar in allt större vapensystem i landet.

Det finns en stor risk att det blir en generell bombning av Kiev, då det är en symbol som kan ses värd att angripa som helhet.
Däremot har Putin tidigare sagt att Kiev är alla ryska städers moder, så det är inte säkert han kommer ge ordern om sådant bombardemang.

Självklart är det så. Man började med enkla militära medel. Upptäckte att det inte var tillräckligt. Nu för man in tyngre militära medel och tar det steg för steg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Detta är anledningen till den totala paniken vi ser från västs ledare.

Dom håller på att förlora den ekonomiska marknaden.

Lägg till detta på allt så ser man snabbt ett mönster:

https://www.reuters.com/breakingviews/ukraine-war-flashes-neon-warning-lights-chips-2022-02-24/

https://www.independent.co.uk/tech/russia-ukraine-chip-shortage-invasion-b2023283.html

Allt hänger ihop.

När Kina tagit Taiwan så är det hej och god natt för väst.

Det är därför alla ledare i väst beter sig som småbarn i sandlådan och tar mycket dåliga beslut.

Dom har att välja på att inte ta något beslut alls och verka svaga eller att ta ett fjantigt beslut (sanktioner som inte gör någon nytta, snarare tvärtom) och stå där som ett jävla fån.

Ryssland och Kina kommer stå som herre på täppan när röken har skingrats och dammet har lagt.sig.

Dom största förlorarna i detta är den Ukrainska befolkningen som fått sätta livet till pga. västs propaganda och vapenleveranser.

Som jag förstår det är Neon-framställning fullt möjligt i andra länder men Sovjet investerade mängder i detta av strategiska skäl. Och sedan Sovjet föll har det varit svårt att konkurrera mot Ukrainas befintliga kapacitet.

Visst, det kommer säkert leda till ytterligare produktionsunderskott och inflation - men ingen katastrof.

Kina kommer inte attackera Taiwan, de kommer vänta tills de känner sig tvingade - eller är klart starkare än USA.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-03-01 kl. 17:42.
Citera
Medlem
Ruggigt obehagligt detta, jag har cirka 250+ bekanta (anstallda) ifran Ukraina, far meddelanden hela tiden.

https://youtu.be/BAinf--o_Jo

The situation is very bad. Russia has captured our city Nova Kakhovka and our hydroelectric power station. Our house stands on the river next to this hydroelectric power station. Tanks are moving from Crimea to the rest of Ukraine. Four days ago, a rocket flew 30 meters from my house into the Dnieper River. Right in the middle of the river. It's horrible. During 3 days from the 24th of Feb we have been sitting in celler underground. We hoped until the very end that this would not happen, but Putin cannot be stopped.
Other part of Ukraine (Kiev, Kharkiv, Sumy and other towns and villages) are ruined by Russia.They are bombing the houses. Civil population are dying from Russian military.
From my balcony, we saw how occupiers fired at cars... Our city is closed and cannot leave it, if someone tries they are killed. Several families were killed trying to leave the city...

Thanks🙏the problem is that they occupied military unit which is in 10 meters behind our house and now we are fully under their control. And we are like alive shield for them.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Tjänar inget på att ljuga om position. Allt jag försöker säga är att utifrån vad jag har bevittnat de timmar som jag har varit här så är det en helt annan stämning än vad som svensk media rapporterar. Har fått intrycket att man är vid gott mod här trots att det råder en viss oro bland befolkningen.

Vi får se, endast tiden kan utvisa utfallet.
Rapportera gärna återkommande så vi vet läget.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Jag sa förut att jag hade föredragit avjudaisering framför avnazifiering som slagord inför kampanjen. Här bevisar ryssen att oavsett vad de säger är det det förstnämnda som pågår.
Citat:
The second Russian missile reportedly missed the TV tower and hit the area of the Holocaust memorial.
https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1498691146276560898

Eller så missade den inte...
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är ingen naturlag att det ska vara så, USA och Europa har sin storhetstid bakom sig. Kina har redan gått om, Indien gör det i slutet av seklet.

Det är så och det märks nu när sanktionerna håller på att dräpa Ryssland. Kina klarar sig inte utan väst och agerar utifrån de ekonomiska spelreglerna.
Citera
2022-03-01, 17:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcko
Vad tror vi om att först "sprängdes" TV Tornet och nu ca 30 min senare släcktes hela staden?

Är det ikväll det smäller på riktigt?
Ryssland har förvarnat att de kommer att bomba strategiska mål i Kiev ikväll/natt, och de har uppmanat civila att hålla sig undan sådana platser.

"Smäller på riktigt" verkar alltså inte hända, men vi får se. Jag tror att ryssen drar sig i det längsta för en strid inne i staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in