2022-03-01, 15:28
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Till och börja med måste man förstå Sveriges och Östersjöns strategiska läge.

Ryssland vill ha fri tillgång till Östersjön. Dels så har de stora delar av sin flotta där och de vill även ha tillgång till luftutrymmet för att kunna angripa Norge och Danmark för att i sin tur få fritt fram för sitt marinflyg för att kunna angripa Nato sjöstridskrafter på Nordsjön och Atlanten. Observera att detta är vid en konflikt.

För Nato och USA är det motsatta förhållande. De vill inte att Ryssland ska få fri tillgång till Östersjön.

Sverige som land har ansvar att försvara sitt territorium. Om vi ska vara neutrala måste vi vara så pass starka att varken Ryssland eller Nato kan använda vårat territorium. Med tanke på hur omvärlden ser ut så kan vi välja att rusta upp försvaret till nivån vi hade på 50-60 talet när vi hade ett av världens starkaste försvar. Exempelvis så tror jag att vi då hade världens tredje största flygvapen.

Ska vi ha tusentals JAS flyg, ha en flotta som är 5-10 gånger så stor som den är nu. En arme som kan mobilisera en miljon man osv. Jag tror inte att Sverige har råd med detta. Jag misstänker att 25% av vår BNP inte skulle räcka för en sådan upprustning.

Eller så kan vi alliera oss med den part som vi har mest gemensamt med för att vi ska få hjälp vid en eventuellt kris.

Tack, men då har vi inte lyckats undvika krig.

Schweiz rullar på?

Varför ska vi alla dö för Gotland istället för att leva på fastlandet?
Senast redigerad av Bara-Robin 2022-03-01 kl. 15:35.
Citera
2022-03-01, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oucho.Sparks
På nato punkt nu kan du läsa... nä det är nato.int och processen tar vanligtvis nånstans 1,5 år. Danske Rasmussen har uttalat sig som i sänghalmen och Stoltenberg som en granne.

Men varken Sverige eller Finland har nått snabbspår, alla medlemsländer ska godkänna nya nationer. PfP-länder har inte förtur. Sverige med Ukraina och Ryssland är PfP-länder (och många andra stater som ex slutar på -menistan). Nationer i konflikt antas inte.

Sverige och Finland måste följa gängse procedur. Värdlandsavtalet som (obemärkt) röstades igenom 2014-15-16-nånstans inledde väl processen som Sverige sen inte följt vad jag kunnat bevittna. Skulle vi idag ha fått ett snabbspåj skulle jag bli oroad på riktigt.

Sverige och Finland har högre "statuS" i Nato än PFP(partnership for peace)

Nato har pekat ut sex länder som de kallar för Partnership Interoperability Initiative. De är de länder som de anser vara viktigaste allierade för Nato men är ännu inte medlemmar.

PII programmet innebär bland annat att man följer Natos taktik, är med i övningar med Nato, anpassar sig till deras utrustning, får underrättelser mm.

Men det kommer knappast ta en dag som Rasmusen har sagt. Men däremot så kan det gå snabbare än om något annat land skulle ansöka om medlemskap och eftersom Natos råd redan har gett Sverige PII status så har vi kommit väldigt långt och ett Nato beslut om att anta oss som medlemmar är nog mer en formalitet.

De övriga länderna är Australien, Jordanien, Georgien och Ukraina.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_132726.htm
Senast redigerad av zapohd 2022-03-01 kl. 15:36.
Citera
2022-03-01, 15:35
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oucho.Sparks
På nato punkt nu kan du läsa... nä det är nato.int och processen tar vanligtvis nånstans 1,5 år. Danske Rasmussen har uttalat sig som i sänghalmen och Stoltenberg som en granne.

Men varken Sverige eller Finland har nått snabbspår, alla medlemsländer ska godkänna nya nationer. PfP-länder har inte förtur. Sverige med Ukraina och Ryssland är PfP-länder (och många andra stater som ex slutar på -menistan). Nationer i konflikt antas inte.

Sverige och Finland måste följa gängse procedur. Värdlandsavtalet som (obemärkt) röstades igenom 2014-15-16-nånstans inledde väl processen som Sverige sen inte följt vad jag kunnat bevittna. Skulle vi idag ha fått ett snabbspåj skulle jag bli oroad på riktigt.

Thanks!
Citera
2022-03-01, 15:38
Medlem
NATO är det enda alternativet. Se bara på Ukraina och vad de har fått ut av att vara "partnerland" till NATO. Det hjälper föga i skarpt läge. EU-gemensamt försvar är också ett skämt. Vi kan hoppas men inget förvänta oss. Lisabonfördraget som föreskriver ett gemensamt försvar i EU är inte bindande. Sverige är ett västerländskt och måste således ingå i Den västerländska försvarsunionen. Inte ens neutralitetskortet kan man dra längre, då regeringen tagit ett tydligt ställningstagande mot östmakterna.

Det är dags nu Sverige.
Citera
2022-03-01, 15:52
Medlem
Crazefangs avatar
Behöver vi ens nato? Vi besitter en synnerligen stark tech/hacking styre i Sverige. (Inte polisen) faktiskt en av de bästa i världen.

Bli inte rädda dem är inte särskilt high end på hacking. Deras underrättelse verksamhet är enorm men inte så kompententa. Finns rad olika saker. Lättast att skicka in en rat i routern och plocka uppgift för uppgift.

Sen om man får göra detta som civil vet jag inte.

Vi i Sverige kan lätt slå ut deras usla tech verksamhet. Inte polisen då utan vi som kan vi vet.

Free Nille hacker g0d staten låser in dem som verkligen behövs.
Citera
2022-03-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
I en översättning via Sky News meddelar Rysslands talesperson för utrikesdepartementet, Maria Zakharova, att Sverige och Finland borde avstå från NATO-ansökan eller erfara politiska och militära konsekvenser.

Ord och inga visor! Ska vi nu lägga svansen mellan benen eller se till att gå med i NATO på stört?
Herrijävlar, väst bara reagerar, utan ens försöka förstå motståndarens synpunkt och hållning!
Kina gör det, försöker förstå likt USA skulle förstå om Kanada och Mexiko vore fientligt inställda och kapabla att anfalla landet närsomhelst!

Det pågår ett handelskrig med fyra parter nu, där det förut var bara två!
Kapitalism leder till krig (sa min fd kamrat Lenin)😁
Trots den historiska backlashen hans ideologi upplevt gjorde och sa han några bra saker...
En av de bättre sakerna han gjorde var att "bevilja" Finland självständighet!
Ansåg att Finland förtjänade det och var en stabil och kapabel nation.
Nu anser Putin att Ukraina INTE leds av ett konekvent stabilt ledarskap utan av en judisk Zelensky (som har andra lojaliteter än just de ukrainska)

Putin är starkt influerad av synen på judar som kappvändare bara trogna sin "klan" och som låter sig utnyttjas av den ledande judiska eliten i USA som ju enligt honom styr världen just nu.
(och som i sin framfart är lika "nazistiska eller tom värre än de ursprungliga nassarna)

Men detta kan han ju inte säga rakt ut utan att själv klassas som nazist🙄!

Vilka problem har dom inte att ljuga trovärdigt dessa psykopater, medans vi naiva bara får lida och gnissla tänder, vi som går på all deras bullskitt
Senast redigerad av rantaplan 2022-03-01 kl. 16:19.
Citera
2022-03-01, 16:12
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Dö för mark? Har det ett egenvärde eller vad vore syftet med det?

"Landsförrädare"? Jag har haft grönkläder i ett decennium. Lugna ner dig en smula.

Varför mark före liv?

Jag vet inte. Det är därför jag frågar.

Har vi hittills blivit räddade från Ryssland för att vi tillhör Västvärlden?
Varför har det blivit otillräckligt?

Min fråga är fortfarande varför det vore bättre att ingå i NATO för att undvika krig. Vi undviker krig nu och har lyckats hittills?

Du har inga frågor, du är en inbiten NATO-motståndare. Svaret som en femåring borde förstå är att vi ska gå med för att få hjälp om vi blir angripna. Idag är chansen 95 %. Men är du säker på att Donald Trump till exempel skulle offra amerikaner för vår skull?
Citera
2022-03-01, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Varje tum svensk mark är värd att slåss och dö för.
Om du inte begriper det så är du antingen fosterlandsförrädare eller ryss.

Citat:
Ursprungligen postat av Viscacatalunya99
Han försvarar Europa mot tjockisen Putin. Putin är det enda hotet mot Europa. Hela Europa hatar Putin!

Han gör isåfall ett jävligt dåligt jobb
Citera
2022-03-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Du har inga frågor, du är en inbiten NATO-motståndare. Svaret som en femåring borde förstå är att vi ska gå med för att få hjälp om vi blir angripna. Idag är chansen 95 %. Men är du säker på att Donald Trump till exempel skulle offra amerikaner för vår skull?
Vi skulle inte behöva gå med i NATO om vi alla hade haft lika starka armeer likt Finland haft hela tiden!

Men nu har Tyskland vaknat igen, (sent skall syndarna vakna☻)!

Perkele på er!
Gjort er beroende av USA!
Senast redigerad av rantaplan 2022-03-01 kl. 16:40.
Citera
2022-03-01, 16:40
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
... PII programmet innebär bland annat att man följer Natos taktik, är med i övningar med Nato, anpassar sig till deras utrustning, får underrättelser mm. ---
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_132726.htm

När jag läste definitionen av "Interoperability": connecting forces förstod jag att vi redan är där. Så många shitty Inter-prefix vi matats med det senaste... men det här samarbetet är inte bara teori utan sannolikt en välutbildad och välsynkad 'force'. Trots att nation och civilsamhälle inte mött upp enligt överenskommelse har det ingen betydelse då försvar, IT m.m. är klara med det som basalt behöver fungera och kan förkortas; kultur, teknik och träning.
Citera
2022-03-01, 16:42
Bannlyst
. 16:10
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina?pinnedEntry=787482
Storbritanniens premiärminister Boris Johnson, Estlands premiärminister Kaja Kallas och Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg håller just nu en pressträff.

Boris Johnson säger att det inte finns några planer på att bekämpa ryska styrkor i Ukraina. Natos styrkor befinner sig långt innanför medlemsländernas gränser, säger han.

Så helt meningslöst för Sverige och Finland att gå med i nato
Citera
2022-03-01, 17:03
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik

Jag frågar just varför ni är för. Jag är inte mot någonting alls utan att förstå argumenten åt bägge hållen. Jag vill undvika krig. Har ni rätt metod för att uppnå detta så lyssnar jag.
Jag tror inte att det bästa för vår befolkning är att gå med i NATO, men jag kan ha fel då jag inte förstår varför ni skulle ha rätt. Så jag frågar er om skälen till eran övertygelse.
Du framställer det som en självklar fråga men jag förstår inte hur skyldigheten att medverka i andras krig skulle kunna övervägas av att vi får hjälp när det redan har blivit krig.

Om vi inte lägger oss i andras krig så upplever jag risken för att vi invaderas som mindre än att dö av att få en kokosnöt i huvudet.

Själar först, sen Gotland.
Senast redigerad av Bara-Robin 2022-03-01 kl. 17:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in