2022-03-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag säger inte att Gleasons karta är en plattjordskarta.
Min fråga var om du tror att avstånden söder om ekvatorn måste vara större om jorden är platt. Det har inget med Gleason att göra, utan med verkligheten.
Citera
2022-03-01, 10:01
Medlem
Citat:
Självklart så undviker du ämnet vi diskuterade utan fortsätter bara att skryta med påstådda färdigheter, lär man sig det också vid Flight School of Wikipedia?

Lessen men du är fortfarande den tönt du var innan du blev varnad förra gången. Skryter inte med mina färdigheter men tack vara dem kan jag säga att du kan ge upp din önskan om en platt jord 🤣

Prova med en så enkel sak att mät avståndet på en breddgrad precis norr om ekvatorn, gör sedan samma på breddgraden precis söder om ekvatorn. Sen mäter du ekvatorn också för att vara säker. Hur stämmer dessa med verkligheten om du bor på en platt jord kontra en sfärisk jord?

Citat:
Som vi nyss nämnt kallas de cirklar som sammanbinder alla platser med samma latitud för latitudparalleller och har rakt östlig eller västlig riktning. Linjen som sammanbinder alla platser med samma longitud kallas meridian. Skillnaden mellan latitudparalleller, eller parallellcirklar, och meridianer är att meridianerna tillsammans med sin antimeridian alltid beskriver en cirkel runt jordens hela omkrets. Det gör inte latitudparalleller, med undantag av ekvatorn.

En linje på jordens yta som beskriver en cirkel runt jordens hela omkrets kallas för en storcirkel. Den kallas så eftersom det är den största cirkel som går att rita på en glob. Ett annat sätt att definiera en storcirkel är en cirkel vars plan skär genom jordens mitt och därför delar jorden i två lika stora halvor.

Vid planering av längre flygningar är vi intresserade av storcirklar eftersom dessa utgör den kortaste vägen mellan två punkter. Kommersiella flygningar sker därför oftast längs storcirkelrutter.

Känns det lite bättre nu när du slapp Wikipedia?
Hur fungerar storcirklar på din platta jord?
Citera
2022-03-01, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Min fråga var om du tror att avstånden söder om ekvatorn måste vara större om jorden är platt. Det har inget med Gleason att göra, utan med verkligheten.
Du ställde tre frågor. Men, ja det är möjligt att avstånden är större.
Citera
2022-03-01, 10:45
Medlem
Citat:

Känns det inte märkligt att vi 2022 inte känner till avstånd och riktningar på jorden? Och detta trots att vi har färdats kors och tvärs över jorden i hundratals år.

Du menar på fullt allvar att alla båtar och flygplan som färdas på södra halvklotet inte har koll på sin navigation? Att ett flygplan från Sydney till t.ex Johannesburg varken har koll på sin riktning eller hur långt de färdats? Att Australiensare inte vet hur lång en grad utefter S30 är?

Det här är ju liksom själva kärnan i hur ohyggligt dumt "flat earth" är. Konspirationsteorin bygger på att vi 2022 inte hittar på jorden, att avstånd och riktningar är helt okända och att alla kartor är felaktiga. FE förutsätter att vi idag hittar sämre på jorden än vad vi gjorde för 500 år sedan.
Citera
2022-03-01, 11:53
Medlem
Citat:
Rutmönster på karta är ingen fysisk verklighet, de är streck ritade på ett papper. Jag förstår att när du utbildade dig på Flight School of Microsoft Flight Simulator så var rutorna där, men de finns faktiskt inte i verkligheten. Men jag tackar för ännu ett citat. Med tanke på hur fullkomlig som internet-narcissist du är så är det självklart att du inte själv kan förklara. Har du dina Pilot Ray Bans på dig nu?

Men eftersom du mätt breddgraderna norr och söder om ekvatorn kan väl du visa upp dokumentationen från dessa fantastiska resor! Självklart menar jag inte de som du genomförde i Microsoft Flight Simulator.

Börja med att förklara hur man mäter en breddgrad!

Känner du dig underlägsen för att jag är pilot och kan navigera? Länge sen piloter hade sådan status att du behöver känna dig mindre värd för att du inte klarar det själv. Vi piloter finns här för att alla inte kan navigera och flyga,så tagga ner lite 😀

Du verkar ha svårt att förstå så vi gör det enklare för dig.
Ta en av dina plattjordskartor, mät upp ett avstånd på närmast norra breddgraden. Vi kan säga 10 mil för att inte storcirkeln ska spela så stor roll. Gör detta mellan två kända punkter. Ta nu den längden du fick och applicera på närmsta södra breddgraden. Sätt den på två punkter som du kan kontrollera sen med verkligheten.
Hur stämmer nu avstånden med verkligheten?
Varför blir det fel?
Varför blir det rätt på en sfärisk jord?

För din nyfikenhets skull så använder jag inte Microsofts flight simulator alls, kör inga simulatorer hemma. Finns inget behov av det, men det är en bra simulator det har du rätt i 😀 Men måste jag välja blir det DCS framför Microsofts flight simulator, eller X-Plane för den delen.

Men recap, varför blir avstånden länge desto längre söder om ekvatorn du kommer på din platta jord men inte i verkligheten?
Är din Microsoft flight simulator trasig eftersom du verkar tro detta?

Förutom navigering finns det om du backar i tråden omkring när du sist blev temporärt avstängd ett antal saker som inte går att förklara i en och samma modell på en platt jord. Kan du kasta lite ljus över varför ni behöver enskilda system för att förklara dessa? På en sfärisk jord kan de utan problem förklaras i en och samma modell.

Känner ju dig nu så du kommer inte orka så jag tar några punkter här.

Dag/natt
Årstiderna

Vi stoppar på två stycken så du får en rimlig chans att klara uppgiften.

Du kan lägga ner dina försök att få mig arg genom att försöka förminska min kunskap om navigering, det du istället ska göra där är att bevisa att jag har fel och samtidigt på varför jag kommer fram med rätt mängd bränsle och på utsatt tid. Jämför gärna det med din platta jords navigering så kan vi jämföra.
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2022-03-01 kl. 11:57.
Citera
2022-03-01, 13:35
Medlem
Citat:
Man blir mållös. Om du tar din födlsedagsballong och gör ett rutmönster på den så kommer du att bli tvungen att dra streck runt ballongen. Grattis på tio årsdagen!

Vilket inte blir en cirkel. En cirkel är en tvådimentionell form, ditt streck runt en sfär kommer att antaga x antal dimentioner.
Senast redigerad av Methos 2022-03-01 kl. 13:39.
Citera
2022-03-01, 13:39
Medlem
Citat:
Det verkar som att du har insett att Gleason kanske inte kan vara rätt, men det är samma sak vad du än använder som karta över den platta jorden, det är inte bara möjligt att avstånden blir större. De MÅSTE bli större, och inte bara lite. Det är enkel logik. Vi vet hur lång tid det tar att flyga mellan kontinenterna, och hur man än vänder på det blir avstånden väldigt fel om jorden är platt.

Hur kan du ignorera så tydliga bevis?
Jag försöker förstå hur du tänker, men det är inte lätt.
Citera
2022-03-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Känner du dig underlägsen för att jag är pilot och kan navigera? Länge sen piloter hade sådan status att du behöver känna dig mindre värd för att du inte klarar det själv. Vi piloter finns här för att alla inte kan navigera och flyga,så tagga ner lite 😀

Du verkar ha svårt att förstå så vi gör det enklare för dig.
Ta en av dina plattjordskartor, mät upp ett avstånd på närmast norra breddgraden. Vi kan säga 10 mil för att inte storcirkeln ska spela så stor roll. Gör detta mellan två kända punkter. Ta nu den längden du fick och applicera på närmsta södra breddgraden. Sätt den på två punkter som du kan kontrollera sen med verkligheten.
Hur stämmer nu avstånden med verkligheten?
Varför blir det fel?
Varför blir det rätt på en sfärisk jord?

För din nyfikenhets skull så använder jag inte Microsofts flight simulator alls, kör inga simulatorer hemma. Finns inget behov av det, men det är en bra simulator det har du rätt i 😀 Men måste jag välja blir det DCS framför Microsofts flight simulator, eller X-Plane för den delen.

Men recap, varför blir avstånden länge desto längre söder om ekvatorn du kommer på din platta jord men inte i verkligheten?
Är din Microsoft flight simulator trasig eftersom du verkar tro detta?

Förutom navigering finns det om du backar i tråden omkring när du sist blev temporärt avstängd ett antal saker som inte går att förklara i en och samma modell på en platt jord. Kan du kasta lite ljus över varför ni behöver enskilda system för att förklara dessa? På en sfärisk jord kan de utan problem förklaras i en och samma modell.

Känner ju dig nu så du kommer inte orka så jag tar några punkter här.

Dag/natt
Årstiderna

Vi stoppar på två stycken så du får en rimlig chans att klara uppgiften.

Du kan lägga ner dina försök att få mig arg genom att försöka förminska min kunskap om navigering, det du istället ska göra där är att bevisa att jag har fel och samtidigt på varför jag kommer fram med rätt mängd bränsle och på utsatt tid. Jämför gärna det med din platta jords navigering så kan vi jämföra.

Ditt experiment är ej genomförbart då någon sådan karta inte finns. Du begriper såklart inte vad jag pratar om, men okunskap brukar föregå arrogans. Jag tror att jag lyckats väldigt bra med att göra dig arg, nu när jag avslöjar dig som en okunnig stekare som inte ens förstår vad en kartprojektion är borde du surna till ännu mer.

Dag och natt: solen drar bort över himlen och det blir mörkt. Vem som helst kan se det.

Årstider: solen rör sig norr och söderut under året. Vem som helst kan se det. Att du inte kan se det kan bero på dina svartmålade Ray Bans.

Fäll ned pungen och landa!
Citera
2022-03-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vilket inte blir en cirkel. En cirkel är en tvådimentionell form, ditt streck runt en sfär kommer att antaga x antal dimentioner.
Och därmed slår du fast att storcirkeln inte längre är en cirkel. Vill du förklara dig tack!

För övrigt så dimension stavas med s.
Citera
2022-03-01, 15:23
Medlem
Citat:
Och därmed slår du fast att storcirkeln inte längre är en cirkel. Vill du förklara dig tack!

För övrigt så dimension stavas med s.

Den sfäriskt trigonometriska storheten "storcirkel" är enbart en förklaringsmodell och inte ett objekt. En cirkel är som du vet ett tvådimensionellt objekt som du givetvis inte kan applicera på en tredimensionell sfär. Namnet kommer av att man har tänkt sig att se en genomskärning av en sfär från dess topp till botten och således kommer t.ex. jordekvatorn att sticka ut som en cirkel. Man brukar inte direkt definiera cirklar med trigonometriska funktioner, eller hur? Däremot går storheten bra att använda och kalla för cirkel då en cirkel definieras som mängden av punkter i planet som ligger på samma avstånd och häri är både sfär och cirkel jämförbara, men som jag skrev är en storcirkel inte en cirkel.
Citera
2022-03-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det verkar som att du har insett att Gleason kanske inte kan vara rätt, men det är samma sak vad du än använder som karta över den platta jorden, det är inte bara möjligt att avstånden blir större. De MÅSTE bli större, och inte bara lite. Det är enkel logik. Vi vet hur lång tid det tar att flyga mellan kontinenterna, och hur man än vänder på det blir avstånden väldigt fel om jorden är platt.

Hur kan du ignorera så tydliga bevis?
Jag försöker förstå hur du tänker, men det är inte lätt.
Du utgår ifrån att saker förhåller sig som du blivit lärd och sedan applicerar du detta på något annat.
Eftersom du vet att jorden är rund som måste den platta jorden också utgå ifrån det du vet om den runda jorden. Den platta jorden måste uppföra sig som den runda. Det är ett inskränkt synsätt, men som mycket listigt marknadsförs som det motsatta.

Vetenskap idag är till stor del en dogmatisk religion där just ditt tankesätt dominerar, men din religion går ut på att anklaga andra för att vara religiösa. Det är riktigt bra måste jag erkänna.
Citera
2022-03-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den sfäriskt trigonometriska storheten "storcirkel" är enbart en förklaringsmodell och inte ett objekt. En cirkel är som du vet ett tvådimensionellt objekt som du givetvis inte kan applicera på en tredimensionell sfär. Namnet kommer av att man har tänkt sig att se en genomskärning av en sfär från dess topp till botten och således kommer t.ex. jordekvatorn att sticka ut som en cirkel. Man brukar inte direkt definiera cirklar med trigonometriska funktioner, eller hur? Däremot går storheten bra att använda och kalla för cirkel då en cirkel definieras som mängden av punkter i planet som ligger på samma avstånd och häri är både sfär och cirkel jämförbara, men som jag skrev är en storcirkel inte en cirkel.
Och i med detta matematiska ordbajseri erkänner du att storcirkeln är en cirkel. Eller ville du bara visa upp dina färdigheter i att rabbla matematiska definitioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in