2022-02-26, 20:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Googla.
Varför skall jag googla för att bekräfta dina påståenden? Det får du allt göra själv när det är du som hävdar att stereografisk projektion skulle behövas för att göra en karta över Antarktis. Hade jorden varit platt så behöver man ändå ingen projektion alls. Vare sig stereografisk, mercator eller gleason för att göra en karta.

Citat:
Mycket möjligt, vet ej.
Finns andra som vet. Tro det eller ej men det finns faktiskt människor som bor i båda Argentina och Australien som med egna ögon kan se detta.
Citat:
Rutmönstret består av cirklar och därmed blir storcirkeln ett rakt streck.
På jorden är det som längst runt längs med ekvatorn men sedan blir det kortare och kortare både norrut och söderut. Stämmer perfekt på en glob men hur anser du att detta skulle fungera på en skiva med nordpolen i mitten. Där borde det bara bli längre och längre desto längre söderut du kommer.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-02-26 kl. 20:48.
Citera
2022-02-26, 20:47
Medlem
Citat:

Ja du skrev det men det är ju nonsens. Ditt streck mellan perth-santiago är ju uppenbarligen inte närmsta vägen.
Citera
2022-02-26, 20:57
Medlem
Citat:
Nu var frågan en annan. Jag vet inget om det du säger.
Detta är det ultimata beviset på att söder är en specifik riktning, motsatsen till norr, överallt på jorden. Det förutsätter att jorden är en sfär och inte en platt skiva. Du kommer aldrig att kunna förklara det med södra korset på en platt jord. Ingen annan har gjort det heller.
Citera
2022-02-26, 23:49
Medlem
Citat:
Mycket möjligt, vet ej.

Du säjer det ofta, att du inte vet. Men om man inte vet vill man väl ta till sej den fakta man får serverad om något man inte vet. Så är det så att du inte förstår den fakta som du får, eller att du inte vill ta till dej den?
Citera
2022-02-27, 22:41
Medlem
Citat:

Nä, du får nog läsa på om vad en storcirkel är. Eller är det så att du har en annan definition på vad en storcirkel är?

Definition av storcirkel

Citat:
Storcirkel, skapas när man försöker dra den kortaste vägen mellan två orter på en jordglob. Termen storcirkel kommer av att det är den största cirkel som går att rita på en sfär. En storcirkel har alltid sin origo i sfärens origo, och storcirklar är "räta linjer" på sfären i icke-euklidisk geometri.
Citera
2022-02-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Nä, du får nog läsa på om vad en storcirkel är. Eller är det så att du har en annan definition på vad en storcirkel är?

Definition av storcirkel
Menar du att rutmönstret på en glob inte består av cirklar? Du har väldigt hög svansföring för att citera det första stycket i den första wikipediaartikeln som kommer upp i sökfältet. Känns oskickligt!
Citera
2022-02-28, 17:04
Medlem
Citat:
Menar du att rutmönstret på en glob inte består av cirklar? Du har väldigt hög svansföring för att citera det första stycket i den första wikipediaartikeln som kommer upp i sökfältet. Känns oskickligt!
Ingen tror att rutmönstret på en glob inte består av cirklar.

Jag försöker komma på vad du egentligen menar.
1. Håller du med om att breddgraderna blir kortare och kortare söder om ekvatorn på en jordklot och längre och längre på en platt jord?
2. Håller du med om att avstånden söder om ekvatorn är längre än på en platt jord än på en globe?
3. Håller du med om att den kortaste vägen på en platt jord är att dra en linje direkt från punkt a till punkt b? Den kortaste vägen från Perth i Australien till Santiago i Chile går med andra ord tvärs över USA?
Citera
2022-02-28, 20:25
Medlem
Citat:

Nej, rutmönstret på en jordglob består inte av cirklar, då dessa har kurvaturer i alla möjliga riktningar. Omkretsen runt en sfär är inte en cirkel.
Citera
2022-03-01, 01:21
Medlem
Citat:

Vi kan ju säga som så att jag navigerar både till sjöss och i luften dagligen så jag kan lätt ha hög svansföring utan att skämmas.

Med tanke på dina tidigare inlägg var jag inte säker på att du skulle förstå den mer avancerade förklaringen, säg bara till om du vill ha citat från min några hundra timmars utbildning så ordnar vi det 😀
Citera
2022-03-01, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Ingen tror att rutmönstret på en glob inte består av cirklar.

Jag försöker komma på vad du egentligen menar.
1. Håller du med om att breddgraderna blir kortare och kortare söder om ekvatorn på en jordklot och längre och längre på en platt jord?
2. Håller du med om att avstånden söder om ekvatorn är längre än på en platt jord än på en globe?
3. Håller du med om att den kortaste vägen på en platt jord är att dra en linje direkt från punkt a till punkt b? Den kortaste vägen från Perth i Australien till Santiago i Chile går med andra ord tvärs över USA?

Jag säger inte att Gleasons karta är en plattjordskarta.
Citera
2022-03-01, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, rutmönstret på en jordglob består inte av cirklar, då dessa har kurvaturer i alla möjliga riktningar. Omkretsen runt en sfär är inte en cirkel.
Man blir mållös. Om du tar din födlsedagsballong och gör ett rutmönster på den så kommer du att bli tvungen att dra streck runt ballongen. Grattis på tio årsdagen!
Citera
2022-03-01, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Vi kan ju säga som så att jag navigerar både till sjöss och i luften dagligen så jag kan lätt ha hög svansföring utan att skämmas.

Med tanke på dina tidigare inlägg var jag inte säker på att du skulle förstå den mer avancerade förklaringen, säg bara till om du vill ha citat från min några hundra timmars utbildning så ordnar vi det 😀
Självklart så undviker du ämnet vi diskuterade utan fortsätter bara att skryta med påstådda färdigheter, lär man sig det också vid Flight School of Wikipedia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in