Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-01, 15:14
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Vissa strategiska mål måste man försöka slå ut även i en storstad.

Tycker att det största strategiska målet är en 27 km lång rysk konvoj.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Ang FPL till Ukraina:
Gissningvis testade man isen lite igår kring frågan om stridsflygplan i stöd. Idag har man kommit fram till att det för världen närmre en storkonflikt.

Detta är problematiskt då Ukraina måste få äga sitt eget luftrum förr eller senare.

MANPADS går bra men en flygande plattform som skjuter iväg snarlika MANPADS från under sina vingar gick inte bra.

Då har det blivit tydligt var gränsen går och då behöver man analysera situationen efter det.
Citera
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Väldigt nyktert.

I grund och botten kan man säga att Putins narrativ kring en anti-Sovjetisk/Rysk koalition i NATO (och EU) på alla sätt besannats. Narrativet om EU som fredsprojekt dog på en vecka.

Ja, det är alldeles självklart om man utgår från det geopolitiska läget kring 1950, men historielösheten är ju total och man har låtit diplomatiska narrativ dominera.

Nej, det försvarar inte Rysslands eller Putins agerande, men att ignorera simpel geopolitik och utgå ifrån att han är "galen" är helt befängt. I 30 år har man drivit Ryssland bort från Väst och mot Kina, det straffar sig dessvärre nu. Gäller att Putin och "Putinisterna" faller på eget grepp.

Precis, det du kallar "Putins narrativ" var besannat redan innan Putin var en faktor. Skrämmande hur få "nyktra" inlägg vi får i den här diskussionen. Det andra stora problemet är att de tror att allt är bra om de får väck Putin när han ändå representerar många av invånarnas farhågor. Men de vill se en skurk och en enkel lösning.

Hoppas på mer nyktra röster och att hysterin lägger sig. Vi måste vara för de-eskalation och vi ska inte skicka vapen till konflikthärder. Om vi verkligen ska slänga neutraliteten i sjön får vi fan skicka lite granatkastare till hamas också.
Citera
2022-03-01, 15:15
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
CNN rapporterar att Ryssland meddelat att de rekommenderar alla boende att lämna Kiev eftersom att de tänker börja bomba staden inom kort. Men jag kan inte hitta något på deras hemsida.

Kolla här, TASS meddelar:
Russian Defense Ministry warns about strikes being prepared on military sites in Kiev
https://tass.com/defense/1414199
Citera
2022-03-01, 15:16
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ett fullskaletest? Ja kanske.

USA ställde om från värnplikt till yrkesarmé efter Vietnamkriget. De insåg att värnpliktiga inte var motiverade den sortens krigsuppgifter så de anställde war dogs istället.

Värnpliktsarméer är nog suveräna för försvar - stora och motiverade.

Bara min egen reflektion. Men Putin gör ju allt baklänges.
Citera
Medlem
[quote=leosurvey|79310522]
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Där vill jag bara flika in en sak. När Biden hade presskonferens häromdagen fick han frågan om han har linjen öppen till Putin. - Biden svarade att - jag har ingen linje öppen till Putin. I samband med denna presskonferens framgick i allafall att militären hade en linje öppen till ryska militären. Detta har man just för att kunna avstyra just en sådan händelse som du ger exempel på.

Så ett enkelt misstag ska inte kunna starta ett krig utan ena parten ska ha en chans att förklara att ett misstag skett. Det är väl på ett sätt bra att den möjligheten finns.

Skönt att höra att nån är vuxen i denna soppa.
Ja jag kan tänka mig att det finns viss kommunikation mellan amerikansk och rysk militär.

Fan vilken komplex situation.

Putins militärledning kan mycket väl ringa samtal bakom hans rygg haha ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Vilka ryska banker omfattas av avstängningen från swift ?
Eftersom de inte berättar detta är det väl förmodligen typ Sibiriska Försäkringsbanken och Trabant Bilfiansierings AB, och inte oligarkernas banker.
Citera
Medlem
Folk som påpekar att man inte ska lita på msm propaganda men samtidigt länkar till sidor som infowars omg
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Precis.
Han måste bort för att Ryssland ska ha nån chans möta framtiden med nåt slags ljus.
Han drar Ryssland i gruset mer och mer för varje dag som går. Tjuvtsaren.

Mvh
Vem/vilka bör då styra Ryssland?

Ta detta på rätt sätt, men jag läser aldrig MSM längre och undrar därför;
Ska Ryssland bli en demokrati efter Putins fall?
Citera
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Var han inte nazist nyss?

Som jag har förstått saken så är han nazist-globalist-jude.

Man-Bear-Pig som det heter i Southpark.
50% man 50%Bear 50% pig
100%Manbearpig
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag blir spyfärdig av att vissa försöker utnyttja situationen till sin egen fördel. Om vi leker med tanken på att Polen släpper in dem så är det inte särskilt svårt att gissa var de hamnar.

Jag tror inte dessa råttor har några sympatier här hemma i Sverige mer än hos det mest rabiat batikhäxorna...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Kolla här, TASS meddelar:
Russian Defense Ministry warns about strikes being prepared on military sites in Kiev
https://tass.com/defense/1414199
Fint, tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in