Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jag har länge undvikit svenska storbolag och kört med småbolag i Sverige istället, det har varit extremt mycket bättre. OMXS30 är en sorglig historia.

Fast inte senaste månaderna, va? Det är lite annat klimat nu för tillväxtbolag som ofta utgör innehaven i småbolags fonder i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Tack för svar. Ska läsa in mig lite på dina tips.

Ingen orsak och lycka till! Fäst inte för stor vikt vid vad jag svamlar om bara.
Citera
2022-02-28, 19:08
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast inte senaste månaderna, va? Det är lite annat klimat nu för tillväxtbolag som ofta utgör innehaven i småbolags fonder i Sverige.

Ingen orsak och lycka till! Fäst inte för stor vikt vid vad jag svamlar om bara.

Du får ta din partikamrat, Nivea, i örat och informera om att det finns något som heter återköp..
Ja, jag köpte också ett gäng under 150:- idag.
Citera
2022-02-28, 19:16
Medlem
KJosefs avatar
Citat:

De aktiva småbolagsfonderna har en tendens att vara väldigt tillväxtinriktade och de blir naturligtvis krossade men även de billigaste värdebolagen i Carnegie småbolagsindex blir också krossade så jag tror att småbolag i allmänhet har det tråkigt just nu, inte bara tillväxtbolagen.

Detta är ganska naturligt. Småbolag brukar ha högre beta än storbolag så de äter mer skit på nedsidan men studsar bättre på uppsidan.
Citera
2022-02-28, 19:25
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:

Sedan toppen innan denna nedgång har småbolag fallit mer än OMXS30 men jag har ett längre perspektiv och väljer därför bort OMXS30. Ännu värre kan det bli om man väljer enskilda aktier som t.ex. Ericsson som nämndes där det finns höga bolagsrisker, inte minst när de som nu anklagas för allvarlig kriminalitet. OMXS30 domineras kraftig av bank också vilket gör att det har dålig riskspridning.
Citera
2022-03-01, 09:36
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
3 veckor senare och kraschen har nu kommit. Ville bara droppa in och lägga en "I told you so", medan mina puts printar pengar. Synd att inte alla i världen var som du, då hade vi andra haft oändligt med pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Du tror inte ens vi är i en bubbla av historiska mått?

Hahaha jösses, någon kommer ju bli tagen på sängen. Du är inte värd min tid gubben, hahaha.

Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
"Experternas" jobb är att utala sej försiktigt optimistiskt så där har du inte mycket att hämta. Att nån tror att markaden tagit hänsyn till kraftiga räntehöjningar är rena skämtet.

Hur går det för er, ni har varit helt borta från tråden sedan börsen började stiga. Hoppas ni inte gör något dumt i ren desperation!
Citera
2022-03-03, 00:39
Medlem
Kraschen är alltid närvarande med aktier glöm inte det! Helt oavsett omvärlden som Covid, räntor eller krig osv. Enskilda aktier kan krascha även. Så om du inte gillar detta fientliga min landskap så ska du helt enkelt inte köpa aktier! Men men kraschen närmar sig! Vad du gör och hur du förflyttar dina pengar spelar roll inget annat.
Citera
2022-03-03, 10:14
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
De aktiva småbolagsfonderna har en tendens att vara väldigt tillväxtinriktade och de blir naturligtvis krossade men även de billigaste värdebolagen i Carnegie småbolagsindex blir också krossade så jag tror att småbolag i allmänhet har det tråkigt just nu, inte bara tillväxtbolagen.

Detta är ganska naturligt. Småbolag brukar ha högre beta än storbolag så de äter mer skit på nedsidan men studsar bättre på uppsidan.
Ja det kan man säga, inte roligt med småbolagsfonder. Ligger just nu -25.71% på Spiltan småbolagsfond
Citera
2022-03-03, 11:04
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Ja det kan man säga, inte roligt med småbolagsfonder. Ligger just nu -25.71% på Spiltan småbolagsfond

Nej, det är verkligen hårda papper. Vad har du för strategi? Jag behåller mina och tänker långsiktigt.

Som sagt, många innehav är grovt billiga så jag tror det kan bli bra studs när det vänder.
Citera
2022-03-03, 11:38
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Även stabila bolag kräver bra timing.
Vid covidraset mars 2020 dök A.P.Möller Maersk ner till 5.000 kr , otroligt köpvärd just då.
Ett fynd.
I dag kostar den 20.000 kr

Så stabilt bolag + timing
Nja, det där är som att göra Stryktipset i efterhand, "jag visst att Arsenal skulle vinna", och har noll värde.

Men de som fick högre puls när de läste det helt oinsatta rådet framplockat i efterhand vet att de är kvar i Greed-läge och bör nog hålla sig från börsen i år.
Citera
2022-03-04, 04:43
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Nja, det där är som att göra Stryktipset i efterhand, "jag visst att Arsenal skulle vinna", och har noll värde.

Men de som fick högre puls när de läste det helt oinsatta rådet framplockat i efterhand vet att de är kvar i Greed-läge och bör nog hålla sig från börsen i år.

Stryktips? Skitsamma.. Bättre än chucken. https://www.youtube.com/watch?v=Q131ZJ6YkG0
On topic. Krashen närmar sig.
Citera
2022-03-04, 04:58
Medlem
carle2s avatar
Kan det bli en black friday idag?

Alla element är där och US såg riktigt uppgiven ut igår på kvällen.
Sedan kommer nyheten om att ett kärnkraftverk brinner som har dragit ner terminerna ytterligare, långt under tidigare stöd.
Citera
2022-03-04, 08:35
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Stryktips? Skitsamma.. Bättre än chucken. https://www.youtube.com/watch?v=Q131ZJ6YkG0
On topic. Krashen närmar sig.
Oavsett tanken, bra låt att börja morgonen med samtidigt som morgonflingorna. Måste vara en av Stones först inspelade låtar.

Vi borde ha något signalsystem i tråden. Kommentaren "Kraschen närmar sig" efter snart ett år kan betyda både "kraschen närmar sig, jag förstår inte varför den dröjde". Eller "haha idiot".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in