Citat:
Ursprungligen postat av
ZugMaskin
Jag satsar helst på stabila företag med. Vad skulle det kunna vara, Volvo kanske?
Jo i tider som dessa håller jag mig helst till "A-listan", för egen del har jag några favoriter jag följt sedan länge och mindre koll på övriga.
Köp av Ericsson motiverar jag med att den aktien fick väl mycket stryk redan innan Ukraina och handlas till ett historiskt väldigt lågt p/e-tal och att det är en aktie jag inte oroar mig för att äga en längre tid, om det blir nödvändigt. Jag tror på nya ledningen, fina siffror bakåt, Gardell ligger på om att företaget måste bli bättre på att vårda aktiekursen osv.
Swedbank var nere i 149.70:- vid mitt köp och gav då nästan 6% i direktavkastning och dessutom är det kort tid kvar till utdelningen ramlar in. Blir det utdragna oroligheter litar jag på att staten som vanligt räddar bankerna. Samma sak där känner ingen jätte oro över att behöva ligga på aktien en längre tid om kursen kortsiktigt dyker mer.
Men syftar du på Volvo Cars skulle jag vara lite mer försiktig. Sen är det väl som vanligt bra att sprida riskerna lite mellan fler bolag och även nu över tid. Jag gick in med 25% av det jag kan handla för i dag.
Viktigt också nu att hålla koll på ev kommande utdelningar och "x-dag".
Sen är det flaggat för ganska aggressiva räntehöjningar i Usa mm så jag tror inte man ska ha för höga förhoppningar om att vi kommer upp till och mycket över tidigare toppar från 2021 snarare tvärtom.