Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Hoppas du inte kör med hög häv.
Nja 12x, var inte långt från att stop lossas, så jag flyr med svansen mellan benen idag.
Citera
2022-02-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Om det kraschar totalt ska jag nog investera mina för tillfället sista slantar på aktier. Vad borde man satsa på?

Jag började smyghandla lite i dag för dom pengar jag haft vid "sidlinjen".

Ericsson för 88,50:-
Swedbank för 149,70:-

Ericsson pga sitt låga p/e tal.
Och swedbank mycket pga utdelning inom kort som nu nästan ligger på 6%, dock lite oro för deras exponering mot öst.

Rena tillväxtbolag har jag i princip hållt mig borta från sedan slutet 2021.

När det är rea och "allt" är billigt satsar jag hellre på gamla stabila bolag.
Citera
2022-02-28, 14:45
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag började smyghandla lite i dag för dom pengar jag haft vid "sidlinjen".

Ericsson för 88,50:-
Swedbank för 149,70:-

Ericsson pga sitt låga p/e tal.
Och swedbank mycket pga utdelning inom kort som nu nästan ligger på 6%, dock lite oro för deras exponering mot öst.

Rena tillväxtbolag har jag i princip hållt mig borta från sedan slutet 2021.

När det är rea och "allt" är billigt satsar jag hellre på gamla stabila bolag.

Jag satsar helst på stabila företag med. Vad skulle det kunna vara, Volvo kanske?
Citera
2022-02-28, 16:30
Medlem
Citat:
Jag satsar helst på stabila företag med. Vad skulle det kunna vara, Volvo kanske?

Jo i tider som dessa håller jag mig helst till "A-listan", för egen del har jag några favoriter jag följt sedan länge och mindre koll på övriga.

Köp av Ericsson motiverar jag med att den aktien fick väl mycket stryk redan innan Ukraina och handlas till ett historiskt väldigt lågt p/e-tal och att det är en aktie jag inte oroar mig för att äga en längre tid, om det blir nödvändigt. Jag tror på nya ledningen, fina siffror bakåt, Gardell ligger på om att företaget måste bli bättre på att vårda aktiekursen osv.

Swedbank var nere i 149.70:- vid mitt köp och gav då nästan 6% i direktavkastning och dessutom är det kort tid kvar till utdelningen ramlar in. Blir det utdragna oroligheter litar jag på att staten som vanligt räddar bankerna. Samma sak där känner ingen jätte oro över att behöva ligga på aktien en längre tid om kursen kortsiktigt dyker mer.

Men syftar du på Volvo Cars skulle jag vara lite mer försiktig. Sen är det väl som vanligt bra att sprida riskerna lite mellan fler bolag och även nu över tid. Jag gick in med 25% av det jag kan handla för i dag.

Viktigt också nu att hålla koll på ev kommande utdelningar och "x-dag".

Sen är det flaggat för ganska aggressiva räntehöjningar i Usa mm så jag tror inte man ska ha för höga förhoppningar om att vi kommer upp till och mycket över tidigare toppar från 2021 snarare tvärtom.
Citera
2022-02-28, 17:05
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:

Jag har länge undvikit svenska storbolag och kört med småbolag i Sverige istället, det har varit extremt mycket bättre. OMXS30 är en sorglig historia.

Jämfört med Ryssland är dock det mesta bra, -53% i Ryssland idag...
Citera
2022-02-28, 17:35
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jag har länge undvikit svenska storbolag och kört med småbolag i Sverige istället, det har varit extremt mycket bättre. OMXS30 är en sorglig historia.

Jämfört med Ryssland är dock det mesta bra, -53% i Ryssland idag...

När dunkar du in resterande 85% då, gubbe?
Du har varit med så pass länge att du borde veta att det inte går att tajma börsen..
Citera
2022-02-28, 17:42
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
När dunkar du in resterande 85% då, gubbe?
Du har varit med så pass länge att du borde veta att det inte går att tajma börsen..

Om du inte hade varit så tramsig så hade du kunnat vara värd ett svar på det pojken.
Citera
2022-02-28, 17:45
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo i tider som dessa håller jag mig helst till "A-listan", för egen del har jag några favoriter jag följt sedan länge och mindre koll på övriga.

Köp av Ericsson motiverar jag med att den aktien fick väl mycket stryk redan innan Ukraina och handlas till ett historiskt väldigt lågt p/e-tal och att det är en aktie jag inte oroar mig för att äga en längre tid, om det blir nödvändigt. Jag tror på nya ledningen, fina siffror bakåt, Gardell ligger på om att företaget måste bli bättre på att vårda aktiekursen osv.

Swedbank var nere i 149.70:- vid mitt köp och gav då nästan 6% i direktavkastning och dessutom är det kort tid kvar till utdelningen ramlar in. Blir det utdragna oroligheter litar jag på att staten som vanligt räddar bankerna. Samma sak där känner ingen jätte oro över att behöva ligga på aktien en längre tid om kursen kortsiktigt dyker mer.

Men syftar du på Volvo Cars skulle jag vara lite mer försiktig. Sen är det väl som vanligt bra att sprida riskerna lite mellan fler bolag och även nu över tid. Jag gick in med 25% av det jag kan handla för i dag.

Viktigt också nu att hålla koll på ev kommande utdelningar och "x-dag".

Sen är det flaggat för ganska aggressiva räntehöjningar i Usa mm så jag tror inte man ska ha för höga förhoppningar om att vi kommer upp till och mycket över tidigare toppar från 2021 snarare tvärtom.

Tack för svar. Ska läsa in mig lite på dina tips.
Citera
2022-02-28, 17:50
Medlem
Citat:

Även stabila bolag kräver bra timing.
Vid covidraset mars 2020 dök A.P.Möller Maersk ner till 5.000 kr , otroligt köpvärd just då.
Ett fynd.
I dag kostar den 20.000 kr

Så stabilt bolag + timing
Citera
2022-02-28, 17:54
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Även stabila bolag kräver bra timing.
Vid covidraset mars 2020 dök A.P.Möller Maersk ner till 5.000 kr , otroligt köpvärd just då.
Ett fynd.
I dag kostar den 20.000 kr

Så stabilt bolag + timing

Är det ett stabilt bolag om det svänger så kraftigt?

Stora bolag innebär heller inte att de är stabila. Vill man ha stabilitet i den mån man kan tala om det nu är det bättre att satsa på en bred indexfond.
Citera
2022-02-28, 18:02
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nja 12x, var inte långt från att stop lossas, så jag flyr med svansen mellan benen idag.

Snyggt, där drog du in cash va? Sålde mina vid lunch, gick riktigt bra, men tyvärr inte lika bra som om jag sålt förra veckan. Har hållit dem sedan tidigare i år, hade bra GAV...
Citera
2022-02-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Snyggt, där drog du in cash va? Sålde mina vid lunch, gick riktigt bra, men tyvärr inte lika bra som om jag sålt förra veckan. Har hållit dem sedan tidigare i år, hade bra GAV...
Nä tyvärr hade jag dem redan innan omx rusade i fredags, så jag kom ur plus minus noll typ.. Men kunde ju gått värre, läxa lärd iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in