Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Är ingen historiker, men hittar liksom inget exempel på där ryssarna verkligen har imponerat med att ha gjort bra ifrån sig i krig? Undantaget enstaka slag och så naturligtvis..
Det finns säkert, men jag känner inte till.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Suvorov Denna mannen var dock en av tidernas främsta generaler och ett militärt geni. 63 vunna slag aldrig en förlust varav flera slag i numerärt underläge.
Något han var känd för var förmågan att kunna motivera sina trupper och gick själv personligen gärna runt bland soldater och eldade på dem innan strider etc.
Nånstans där är väl det känns som det brustit denna gången för Ryssarna Putin av vad jag sett har inte känts engagerande mot soldaterna för 5 öre han verkar inte ens se dem som människor, han har inte heller gett någon anledning till invasionen som känts rimlig i sitt tal frågan är om ens soldaterna har kunnat se det där talet. Valet av tid på året känns inte heller så kul kallt och bistert ute som fasiken just nu -1 grader och snö utanför Kiev. Många hade nog hellre varit hellre hemma med familj och vänner istället för dö som brickor i ett geopolitiskt spel.
Den här operationen skulle ha större chans och lyckas dels ett par år senare efter coronapandemin jag tror det är en stor anledning till att omvärldens reaktioner samt Ukrainarnas starka motreaktion att just nu när det blir bättre så fan ta er Ryssland som ska komma med detta.
Samt om man hade genomfört det lite längre in på våren