2022-03-01, 00:08
Medlem
Tor7s avatar
[quote=El-Strutso|79308304]Vägrar du tro på det?[/QUOTE,,]

Du syftar på arméns storlek avseende manskap. Jag menade givetvis militärmakten i stort, vilket jag trodde framgick, men får väl be om ursäkt för min otydlighet då.
Citera
2022-03-01, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Resultat av drönarattack? Mycket stor förödelse för ryssen https://files.catbox.moe/o7ar1i.mp4

Nja ser mer ut som ett snabbt eldöverfall med pansarskott eller liknande och att ryssarna har flytt platsen i panik och troligtvis nerkämpade eller tillfångatagna längre bort. Mitt i konvojen har de ju sprängt en tankbil med. Sen stridsvagnen som har fått tornet bortsprängt ska vara tecken på att den är träffad av en Javelin om jag har fattat det rätt.
Senast redigerad av Malew 2022-03-01 kl. 00:17.
Citera
2022-03-01, 00:35
Medlem
[quote=Tor7|79308529]
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vägrar du tro på det?[/QUOTE,,]

Du syftar på arméns storlek avseende manskap. Jag menade givetvis militärmakten i stort, vilket jag trodde framgick, men får väl be om ursäkt för min otydlighet då.

Lugnt jag som förstog fel
Citera
2022-03-01, 00:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryska trupperna förbered att anfalla alla städer de inte lyckats ta. "General Staff of Ukraine: Russian troops regrouped and accumulated armored vehicles and missile and artillery weapons in certain areas, primarily to surround and capture Kyiv and major cities of Ukraine, including Kharkiv, Chernihiv, Odessa, Kherson and Mariupol. A significant part of military equipment comes from the territory of Belarus and through the occupied Crimea"
Citera
2022-03-01, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Nja ser mer ut som ett snabbt eldöverfall med pansarskott eller liknande och att ryssarna har flytt platsen i panik och troligtvis nerkämpade eller tillfångatagna längre bort. Mitt i konvojen har de ju sprängt en tankbil med. Sen stridsvagnen som har fått tornet bortsprängt ska vara tecken på att den är träffad av en Javelin om jag har fattat det rätt.
Ha ha ha det är en stor komedi detta. Världen skrattar åt Ryssland. Inom 1v är landet ett u land. För vad kan man fråga sig? För att en dvärg slaktar sina grannar helt utan anledningen. Bravo
Citera
2022-03-01, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Rysslands militär bygger på taktik och strategi från 60-talet.

En bra jämförelse var Irakkriget där USA gick in mot Iraks militär som hade rysk materiel.

Ryskt flyg är chanslöst mot tex Gripen.

Ryska T-72 helt chanslösa mot tex Leopard.

Deras ytfartyg helt chanslöst mot tex Frankrikes.

Ryssland är en bluff.

En stor fet bluff ja! Hela världen ser det nu. Fantastiskt! Skitland
Citera
2022-03-01, 02:56
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Rysslands militär bygger på taktik och strategi från 60-talet.

En bra jämförelse var Irakkriget där USA gick in mot Iraks militär som hade rysk materiel.

Ryskt flyg är chanslöst mot tex Gripen.

Ryska T-72 helt chanslösa mot tex Leopard.

Deras ytfartyg helt chanslöst mot tex Frankrikes.

Ryssland är en bluff.
Vad grundar du det på? Till din kännedom så har ryssarna världens slagkraftigaste fartyg i kryssarna Pyotr Velikiy och Moskva (den senare slog ut Snake Island häromdagen). Dessutom har de många andra som mäter sig väl med andra länders krigsfartyg.
Citera
2022-03-01, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Är ingen historiker, men hittar liksom inget exempel på där ryssarna verkligen har imponerat med att ha gjort bra ifrån sig i krig? Undantaget enstaka slag och så naturligtvis..

Det finns säkert, men jag känner inte till.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Suvorov Denna mannen var dock en av tidernas främsta generaler och ett militärt geni. 63 vunna slag aldrig en förlust varav flera slag i numerärt underläge.

Något han var känd för var förmågan att kunna motivera sina trupper och gick själv personligen gärna runt bland soldater och eldade på dem innan strider etc.

Nånstans där är väl det känns som det brustit denna gången för Ryssarna Putin av vad jag sett har inte känts engagerande mot soldaterna för 5 öre han verkar inte ens se dem som människor, han har inte heller gett någon anledning till invasionen som känts rimlig i sitt tal frågan är om ens soldaterna har kunnat se det där talet. Valet av tid på året känns inte heller så kul kallt och bistert ute som fasiken just nu -1 grader och snö utanför Kiev. Många hade nog hellre varit hellre hemma med familj och vänner istället för dö som brickor i ett geopolitiskt spel.

Den här operationen skulle ha större chans och lyckas dels ett par år senare efter coronapandemin jag tror det är en stor anledning till att omvärldens reaktioner samt Ukrainarnas starka motreaktion att just nu när det blir bättre så fan ta er Ryssland som ska komma med detta.

Samt om man hade genomfört det lite längre in på våren
Citera
2022-03-01, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Suvorov

Samt om man hade genomfört det lite längre in på våren

Marken är hård när det är kallt vilket gör det lättare att transportera tunga fordon i terräng.

Under våren skulle maskinerna kärva fast i lera och annan skit 😄
Citera
2022-03-01, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Vad för slags militärt projekt skulle vara större än en invasion? Större militära projekt än så existerar väl knappast?
Krig mot utomjordingar?

EU-land, Nato-land?
Citera
2022-03-01, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Jag tror inte det. Diktaturer brukar vara väldigt noga med att alltid visa sin bästa sida.

Ska erkänna att krig och militär inte är något jag kan mycket om. Min enda erfarenhet är värnplikt och att jag halvhjärtat följt en del konflikter och kollat lite dokumentärer i ämnet.

Om det här är vad ryssen har (bortsett från kärnvapen som i princip inte ”kan” användas) känns det då inte lite som att man hotat med straight flush och nu visar par i nior? Finns det något i det man visat upp som kan få Nato att darra?

Hur värdefullt kan Ukraina vara för Ryssland? Tillräckligt för att visa korten på en militär som inte imponerar, sanktioner och omvärldens starka ogillande. Varför?

Hade omvärlden vågat sig på alla sanktioner om ryska militären imponerat
Mer?
Citera
2022-03-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Ska erkänna att krig och militär inte är något jag kan mycket om. Min enda erfarenhet är värnplikt och att jag halvhjärtat följt en del konflikter och kollat lite dokumentärer i ämnet.

Om det här är vad ryssen har (bortsett från kärnvapen som i princip inte ”kan” användas) känns det då inte lite som att man hotat med straight flush och nu visar par i nior? Finns det något i det man visat upp som kan få Nato att darra?

Hur värdefullt kan Ukraina vara för Ryssland? Tillräckligt för att visa korten på en militär som inte imponerar, sanktioner och omvärldens starka ogillande. Varför?

Hade omvärlden vågat sig på alla sanktioner om ryska militären imponerat
Mer?
Ja nu synas bluffen,ryssen kommer att få sina ägg hårdkokta.Gissar att putin är lätt nervös nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in