2022-02-25, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Badger
En uteslutning från SWIFT kan väl på kort sikt också störa kassaflöden innan man hittar nya vägar och banker att sköta sin betalningar med.
Som jag förstår har Ryssland utvecklat en egen variant av SWIFT, efter Krim. Detta fungerar internt men även till vissa vänligt inställda regimer.

En störning av SWIFT kan ju även drabba företag i väst, som av olika anledningar inte får betalt.
Citera
2022-02-25, 15:25
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Inbördes försäljning på 400k aktier till kurs 93 och affärsutvecklingschefen som köpte 3000 stycken till kursen 98 verkar ha skapat ett visst lugn och stoppat raset. Får se hur det utvecklar sig över helgen, men kan vara läge att gå in på måndag?

Har försökt läsa på om sanktionerna som beslutades om igår och det är väl främst stoppandet av halvledare och "annan högteknologisk utrustning" som kan påverka Ferronordic nu direkt. Dock har Kina ökat handeln med Ryssland och där tillverkas det mesta så det skall nog inte skapa några flaskhalsar.

En uteslutning från SWIFT kan väl på kort sikt också störa kassaflöden innan man hittar nya vägar och banker att sköta sin betalningar med.

Ja, om man visste vilka sanktionerna skulle bli så skulle jag förmodligen dubbla innehavet. Uteslutning från Swift tror jag är riktigt illa, men är ingen expert på datagrejer.

Jag tror alla sanktioner är möjliga utom de som rör gas till Europa och olja till staterna
Citera
2022-02-25, 15:41
Medlem
H.Badgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Som jag förstår har Ryssland utvecklat en egen variant av SWIFT, efter Krim. Detta fungerar internt men även till vissa vänligt inställda regimer.

Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Uteslutning från Swift tror jag är riktigt illa, men är ingen expert på datagrejer.

Ryssland har redan sin egen lösning, SPFS, som hanterar ca en femtedel av deras internationella transaktioner. För det mesta obskyra länder och diktaturer som är anslutna, men även länder som Tyskland och Schweiz.

Problemet med att stänga ute Ryssland från SWIFT är att det även påverkar euroepiska företag hårt som har exponering i landet. Betalningar för olja och gas går också via SWIFT så kastar man ut ryssen så stänger dom snart kranen.

Det slår lika hårt på båda hållen så det är något man inte vill göra i första taget.
Citera
2022-02-28, 09:22
Medlem
Mycket fokus kring småsatelliter nu,
Dels krigen men också klimatet
Citera
2022-02-28, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witpo
Mycket fokus kring småsatelliter nu,
Dels krigen men också klimatet
Där jag bor har värmen härjat i tusentals år och anpassat folk till AC vid behov medan andra ogillar det och tar en dusch istället. I huvet på globalisterna finns andra tankar.

Ligger nu allin i olja&gas och Lundin tänker inom veckor göra en storaffär med SNM, sa Lucas för 10 dagar sedan. Vad tor ni, blir det försäljning eller merger med ett storbolag i Kurdistan? Det var dessa alternativ han pratade om. Spännande tider!
Citera
2022-02-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Veckans aktietips är Bayer. Kemibolaget som köpte Monsanto som alla hatar. Blivit stämda på miljarder av folk som fått cancer av vårdslös användning av Roundup. Nerbombade till tusen och alla hatar dem.

Grejen är dock den att herbicider och pesticider blivit skitdyra eftersom kineserna ballat ur och diverse härj lett till produktionsstörningar.
Allt sånt tillverkas såklart i kina då det är svårt att göra miljövänligt.
Produktion av fenoxisyror producerar läbbiga biprodukter som måste benas bort innan det kan sprutas på majsfälten där bioetanolen till lantmännen (som ägs av samma kineser numera via köpet av Syngenta för ett antal år sen) odlas.

Plus all din mat. Om du tror att det är magi som gör att de fina fälten när du är ute och åker på "landet" är så renrasiga så får du nog tänka om. Hormoslyr försvann aldrig, det heter arianne s numera.
Varför min gräsmatta ser ut som en golfbana på en nazi-resort har du inte med att göra.

Sån skit görs helst i kina såklart. Nu har det ju blivit rätt dålig stämning med kina och jag tror att Bayer drar in bra med deg. De gör såklart annan kem också, och pesticider i form av neonikotinider, nikotin on steroids som utrotar insekter.

Varför skulle man vilja investera i ett så ondskefullt företag då ?
Alternativet är att en tredjedel av planetens befolkning svälter ihjäl. Är du så ond ? Köp Bayer.
Utan Roundup dör folk. How dare you!

Hur tror du kursen påverkas av försäljningen?

Citat:
Private equity-bolaget Cinven närmar sig ett förvärv av Bayers verksamhet inom skadedjursbekämpning. En affär kan komma att offentliggöras den här veckan, rapporterar Bloomberg News som hänvisar till källor.
Citera
2022-02-28, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Där jag bor har värmen härjat i tusentals år och anpassat folk till AC vid behov medan andra ogillar det och tar en dusch istället. I huvet på globalisterna finns andra tankar.

Ligger nu allin i olja&gas och Lundin tänker inom veckor göra en storaffär med SNM, sa Lucas för 10 dagar sedan. Vad tor ni, blir det försäljning eller merger med ett storbolag i Kurdistan? Det var dessa alternativ han pratade om. Spännande tider!

Vi hade palmer i Sverige för längesedan
Men klimatkrisen är kritisk tydligen och väldigt mycket resurser kommer läggas på miljöövervakning mm.
Citera
2022-02-28, 18:04
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Men klimatkrisen är kritisk tydligen och väldigt mycket resurser kommer läggas på miljöövervakning mm.

Va? Jag orkar inte googla det där om palmer för att se om det stämmer, men hur kopplar du det till klimatkrisen och miljöövervakning? Snacka om tankesprång

http://www2.visittrelleborg.se/sv/se-gora/354079/palmerna-i-trelleborg/detaljer
Citera
2022-02-28, 23:46
Medlem
H.Badgers avatar
Citat:
Får se hur det utvecklar sig över helgen, men kan vara läge att gå in på måndag?

Känns skönt efter kvällens PM att man avstod det där köpet när den dippade under 100 igen på förmiddagen, lär bli vertikal kurva imorgon.
Citera
2022-03-01, 07:19
Medlem
Citat:
Va? Jag orkar inte googla det där om palmer för att se om det stämmer, men hur kopplar du det till klimatkrisen och miljöövervakning? Snacka om tankesprång

Ja , det går i cykler. Men att kapitalisera på det globala problemet är ju kanon.
AAC clydespace har världens bästa vädersensorer.
Det blir nog bra detta. Även samarbete med SAAB o Orbcomm
Kolla in deras hemsida
https://aos-vdes.com/
Citera
2022-03-01, 08:59
Medlem
Citat:
Att skapa rädsla till att kontrollera folk är Statens satsning på sina trälar. Därför gillar jag börsen som läses av varje dag utan alltför mycket ljugande från Etablissemanget.

SNM ångar på med 7% i går och 55% sista månaden. Det är bara början då projektet i Kurdistan försenades i flera år men är nu igång för fullt med stora vinster till Lundins.

Q4 rapporten sköts upp 2 mån för att få med det nya som hänt och det säger allt då vi vet vad det är och oljan nu på ca 100. Ett nytt köp och till detta kommer en sammanslagning eller en försäljning enligt Lucas förra veckan.

Sagt av Lucas förra veckan - "vi planerar en storaffär med SNM inom några veckor" och börsen lyssnade äntligen, tack!
Citera
2022-03-01, 22:03
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Witpo dyker upp då och då och pumpar AAC Clyde Space. Och varje gång jag kollar resultatet så har de blödit pengar ytterligare ett kvartal och de ska tjäna pengar någon gång i framtiden.

Edit: Samma sak denna gång:
2022-02-17
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) First North-listade satellitsystembolaget AAC Clyde Space redovisar ett resultat efter skatt på -8,3 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2021 (-13,4). Resultatet per aktie uppgick till -0:04 kronor (-0:14).

Ebitda-resultatet låg på -1,0 miljoner kronor (-10,9).

Rörelseresultatet blev -8 miljoner kronor (-13,2).

Nettoomsättningen uppgick till 62,1 miljoner kronor (28,7).
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-03-01 kl. 22:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in