2022-02-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Beklagar, men jag varnade dig iallafall. Men tuttar är ju åtminstone roligt.

Ska jag komma med ett riktigt tips blir det certifikat på utsläppsrätter. De har av någon anledning också tankat i (vad jag gissar) rysshärjningarna men lär vända uppåt när marknaden inser att industrierna kommer rulla oavsett vad som händer i Ukraina.
Måste bara flika in med att sedan du nämnde den har alla bullvarianter stigit helt galet. X20 AVA 12 t ex har gått från 56kr till 112kr. 55% bara idag. Mycket snyggt tips även om jag inte köpte.
Citera
2022-02-23, 16:55
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teknisklagd
Måste bara flika in med att sedan du nämnde den har alla bullvarianter stigit helt galet. X20 AVA 12 t ex har gått från 56kr till 112kr. 55% bara idag. Mycket snyggt tips även om jag inte köpte.

Haha, tack. Lite typiskt att jag inte heller hakade på mitt eget tips utan höll i de pengarna. Men det kommer förhoppningsvis fler lägen.
Citera
2022-02-24, 09:35
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Det har varit dåligt med aktietips, vilket inte är så konstigt eftersom allt går skit. När det går som sämst uppstår ofta något köpläge.

Mitt tips blir Ferronordic, som har verksamhet i Ryssland som växer så det knakar. Ferronordic är ett kvalitetsbolag, som alla flyr från eftersom ja, det vet ni ju. De pysslar med tunga fordon, försäljning och eftermarknad.

Själv köpte jag dom på 210 kronor, vilket inte blev en hit, så sök rätt ingång och sedan kan ni hålla den. De har hygglig utdelning på 6% i dagsläget, vilket är över medel på börsen även om det inte är i topp. Jag ser inte framför mig att de egentligen kommer påverkas särskilt mycket av Rysslandskrisen, men där får ni göra en egen analys.

De bästa affärerna görs ofta när du köper kvalitetsbolag som andra flyr, här är ett typexempel på ett sådant. God tur

Det här måste vara det sämst tajmade tipset någonsin. Även med brasklappen gör er egen bedömning av politisk situation. Krig 16 timmar senare, förlåt Ukraina, jag skulle aldrig ha postat denna.
Citera
2022-02-24, 10:41
Medlem
H.Badgers avatar
Citat:
Det här måste vara det sämst tajmade tipset någonsin. Även med brasklappen gör er egen bedömning av politisk situation. Krig 16 timmar senare, förlåt Ukraina, jag skulle aldrig ha postat denna.

Hur stor är exponeringen mot Ryssland? Du skrev att dom hade verksamhet där, men det nämns även bland annat Tyskland som marknad på deras hemsida. Är det värt att försöka bottenfiska nu när den har rasat 40% på en månad?

EDIT: Såg nu att Tyskland fortfarande inte generar vinst men att det är en marknad som bearbetas och växer, positivt resultat väntas efter 2022.
Senast redigerad av H.Badger 2022-02-24 kl. 10:46.
Citera
2022-02-24, 11:10
Medlem
Christopher.s avatar
Finns fantastiskt undervärderade aktier på ryska marknaden nu, är det något som hindrar en att investera?
Citera
2022-02-24, 12:13
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Badger
Hur stor är exponeringen mot Ryssland? Du skrev att dom hade verksamhet där, men det nämns även bland annat Tyskland som marknad på deras hemsida. Är det värt att försöka bottenfiska nu när den har rasat 40% på en månad?

EDIT: Såg nu att Tyskland fortfarande inte generar vinst men att det är en marknad som bearbetas och växer, positivt resultat väntas efter 2022.

Rysslandsdelen är extremt viktig och exponeringen är stor. Ferronordic är ett helt annat företag utan Ryssland, I procent skulle jag säga 75% mindre

Din gissning är nog lika bra som min hur det blir med den ryska delen. Ryssland är enormt stort till ytan, så om det inte blir tvång som gör att företaget måste stänga sin verksamhet. Så tror inte jag att påverkan kommer vara jättestor.

Får de fortsätta sin verksamhet i Ryssland så är de extremt billiga. Men som du kanske kan se så är inte jag något vidare på att bedöma politikers nycker. Du bör vänta in och se vad för slags sanktioner som blir resultatet av Putins galenskap. Jag tror de kommer fortsätta vara "billiga" ett tag framöver
I länken kan du se var de har sina filialer

https://ferronordic.ru/contacts/
Citera
2022-02-24, 13:32
Medlem
H.Badgers avatar
Citat:
Rysslandsdelen är extremt viktig och exponeringen är stor. Ferronordic är ett helt annat företag utan Ryssland, I procent skulle jag säga 75% mindre

Din gissning är nog lika bra som min hur det blir med den ryska delen. Ryssland är enormt stort till ytan, så om det inte blir tvång som gör att företaget måste stänga sin verksamhet. Så tror inte jag att påverkan kommer vara jättestor.

71% exponering enligt Placera så din gissning var nära. Verkade hittade en botten på -25% för dagen men kanske bryter igenom 130 gränsen om Ryssland fortsätter strössla bomber över Urkaina.

Klart spännande köpläge på ett bolag som verkar i Ryssland men som har Svenska ägare. Känns tryggare än att köpa helryska bolag när man inte har en aning om kommande sanktioner eller om handel med ryska papper ens kommer vara tillåtet närmaste tiden.
Citera
2022-02-24, 17:53
Medlem
Glossuss avatar
Citat:

Inget fel på tipset, dock en dag för tidigt..
Jag gjorde ett nytt försök på 121:20. Nu får det bära eller brista..
Citera
2022-02-24, 18:00
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Inget fel på tipset, dock en dag för tidigt..
Jag gjorde ett nytt försök på 121:20. Nu får det bära eller brista..

Som tur är hade jag hedgat med Africa Oil, så det blev en bra och en dålig affär hittills.

Tror nog kursen kommer vara ganska låg fram till att man ser vart det här tar vägen, fortsätter intäkterna att strömma in så blir det nog återhämtning, pe på nästa år lär väl vara runt 4 i dagens kurs, blir det någon form av handelskrig så kan det bli ännu värre.
Citera
2022-02-25, 11:09
Medlem
AAC är riktigt äckligt billig just nu.. endast Clyde space förvärvades för 300 miljoner.. idag låg kursen på 295 mille exklusive 90-100 miljoner i kassan
Detta kan lätt bli erat bästa aktieköp genom livet.

Hoppas jag iaf.. slaktats hårt sista tiden..

PS
Deras kunder är till stor del myndigheter och försvar vilket är positiv under situationen i världen
MVH lycka till
Citera
2022-02-25, 11:11
Medlem
KJosefs avatar
Jag tror att Ferronordic blir bra på sikt. Det spelar ingen roll egentligen vad kursen står i just i denna sekund. Det som är viktigt är ju att se hur deras verksamhet påverkas. Om den kan rulla på hyfsat normalt så får man igen sina pengar.
Citera
2022-02-25, 13:17
Medlem
H.Badgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag tror att Ferronordic blir bra på sikt. Det spelar ingen roll egentligen vad kursen står i just i denna sekund. Det som är viktigt är ju att se hur deras verksamhet påverkas. Om den kan rulla på hyfsat normalt så får man igen sina pengar.

Inbördes försäljning på 400k aktier till kurs 93 och affärsutvecklingschefen som köpte 3000 stycken till kursen 98 verkar ha skapat ett visst lugn och stoppat raset. Får se hur det utvecklar sig över helgen, men kan vara läge att gå in på måndag?

Har försökt läsa på om sanktionerna som beslutades om igår och det är väl främst stoppandet av halvledare och "annan högteknologisk utrustning" som kan påverka Ferronordic nu direkt. Dock har Kina ökat handeln med Ryssland och där tillverkas det mesta så det skall nog inte skapa några flaskhalsar.

En uteslutning från SWIFT kan väl på kort sikt också störa kassaflöden innan man hittar nya vägar och banker att sköta sin betalningar med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in