• 1
  • 2
2022-03-01, 08:03
Medlem
Hej.

Har varit MC-ägare i lite drygt ett år och har mycket nöje med min naken-hoj men som många andra så är försäkringspremien relativt hög. Har sedan knatte suktat efter en ”supersport” men försäkringen på 1000cc helt orimlig.

För att komma runt det här så får min farsa köpa motorcykeln och stå för försäkringen, så får jag låna denna under säsongen.

Var går gränsen för ”skenförsäkring” egentligen? Farsan har haft MC-kort sedan han fyllde 18 och har alltid haft motorcykel och äger idag en glidare sedan många år.

Föräldrarna äger också en sportbil, har haft bilintresse i flera år m.m.

Hade detta rört sig om en bil så hade ingen ifrågasatt något utan jag hade kunnat låna den, köra runt och smäller jag så tar försäkringen det. Obegränsad utlåning.

Det borde väl fungera likadant med en motorcykel. Vad finns det för ”legala hinder” i att en motorintresserad förälder köper en extra motorcykel för att köra med sin son?

Det är knappast första gången någon äger två helt olika motorcyklar och utlåning finns i många försäkringar.
Citera
2022-03-01, 08:08
Medlem
Hackenbush55s avatar
En del försäkringsbolag accepterar inte att någon annan kör hojen utom ägaren för att försäkringen skall vara billigare. Så är det för mig, jag fick intyga att ingen annan kör min hoj.
Detta innebär att om du kör din farsas hoj och är med om en olycka betalar inte försäkringsbolaget ut någon ersättning.
Senast redigerad av Hackenbush55 2022-03-01 kl. 08:11.
Citera
2022-03-01, 08:10
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.B.T.L
Hej.

Har varit MC-ägare i lite drygt ett år och har mycket nöje med min naken-hoj men som många andra så är försäkringspremien relativt hög. Har sedan knatte suktat efter en ”supersport” men försäkringen på 1000cc helt orimlig.

För att komma runt det här så får min farsa köpa motorcykeln och stå för försäkringen, så får jag låna denna under säsongen.

Var går gränsen för ”skenförsäkring” egentligen? Farsan har haft MC-kort sedan han fyllde 18 och har alltid haft motorcykel och äger idag en glidare sedan många år.

Hade detta rört sig om en bil så hade ingen ifrågasatt något utan jag hade kunnat låna den, köra runt och smäller jag så tar försäkringen det. Obegränsad utlåning.

Det borde väl fungera likadant med en motorcykel. Vad finns det för ”legala hinder” i att en motorintresserad förälder köper en extra motorcykel för att köra med sin son?

Det är knappast första gången någon äger två helt olika motorcyklar och utlåning finns i många försäkringar.
Bor ni på samma adress?
Citera
2022-03-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
En del försäkringsbolag accepterar inte att någon annan kör hojen utom ägaren för att försäkringen skall vara billigare. Så är det för mig, jag fick intyga att ingen annan kör min hoj.
Detta innebär att om du kör din farsas hoj och är med om en olycka betalar inte försäkringsbolaget ut någon ersättning.

Korrekt, men de flesta försäkringar tillåter en annan förare mot tex dubbel självrisk.

Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Bor ni på samma adress?

Nej. Hade vi gjort det så hade det varit vattentätt. Men var går gränsen? Jag hade självklart fått låna ut min motorcykel till en vän men bara för att en förälder har mindre premie så får man inte längre låna ut?
Citera
2022-03-01, 09:27
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Hej.

Om en olycka händer, så måste din farsa anmäla dig för stöld av mc:n och det blir inge bra för dig.
Citera
2022-03-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Om en olycka händer, så måste din farsa anmäla dig för stöld av mc:n och det blir inge bra för dig.

Jag förväntade mig att folk som kommenterar har lite koll. Man får låna ut fordon om försäkringen täcker det vilket många gör alternativt tillval.

Min fråga är den lösa definitionen av ”egentliga ägare” och hur det ska bevisas.

Får jag köra den en gång i veckan? Två? Problem i verkligheten kontra tomma hot?

Det är knappast moster Agda 75 som står på motorcykeln utan en motorintresserad icke-penionär med flera fordon. Precis som att en bil kan lånas ut en vecka borde det gälla även MC.
Citera
2022-03-01, 11:59
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:

Nej. Hade vi gjort det så hade det varit vattentätt. Men var går gränsen? Jag hade självklart fått låna ut min motorcykel till en vän men bara för att en förälder har mindre premie så får man inte längre låna ut?
Om något händer kommer de att spåra transaktionerna. Är det via din fars konto hojen köpts? Tankningarna, görs de med hans kort?
Citera
2022-03-01, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Om något händer kommer de att spåra transaktionerna. Är det via din fars konto hojen köpts? Tankningarna, görs de med hans kort?

Ja, inköpet görs via hans konto. Tankingarna blir väl lite svårare, men eftersom det går bra att låna motorcykeln så kan jag såklart tanka som ”tack”.

Problemet som jag förstår är det här med ”riktiga ägaren” och vad det innebär i praktiken. Hur kontrollerar man vem som körde 10h respektive 9h med motorcykeln?
Citera
2022-03-01, 23:37
Medlem
killawifes avatar
När man tecknar försäkringen så får man som regel klicka i eller ur en ruta där det står "ingen under 25 får låna MCn" Man KAN då faktiskt teckna en försäkring där man faktiskt får låna ut sin mc till vem man vill, det väljer man själv hos många bolag. Så om ni vill vara ärliga så gör ni ju detta. Det blir lite dyrare än om man klickar i rutan men troligtvis ändå betydligt billigare än om du försäkrar den själv.
Citera
2022-03-02, 07:24
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Jag förväntade mig att folk som kommenterar har lite koll. Man får låna ut fordon om försäkringen täcker det vilket många gör alternativt tillval.

Min fråga är den lösa definitionen av ”egentliga ägare” och hur det ska bevisas.

Får jag köra den en gång i veckan? Två? Problem i verkligheten kontra tomma hot?

Det är knappast moster Agda 75 som står på motorcykeln utan en motorintresserad icke-penionär med flera fordon. Precis som att en bil kan lånas ut en vecka borde det gälla även MC.

Om, det nu sker något är det du som kört. Spelar väl noll roll om din farsa är motorintresserad.

När du tecknar en försäkring på "ting" mc som kommer det upp en del tillval som sänker din premie b,la ålder, sedan får man också trycka i en ruta att ingen,,,,,INGEN under 24 skall köra fordonet.
Citera
2022-03-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Om, det nu sker något är det du som kört. Spelar väl noll roll om din farsa är motorintresserad.

När du tecknar en försäkring på "ting" mc som kommer det upp en del tillval som sänker din premie b,la ålder, sedan får man också trycka i en ruta att ingen,,,,,INGEN under 24 skall köra fordonet.

Förstår inte riktigt var ni får 24 år ifrån då jag är 30+ men har ändå en premie på 25000+ om året.

Nej, självklart spelar det in om farsan är motorintresserad och har flera fordon. Står mormor på fordonet som aldrig tidigare ägt fordonet är man helt rökt direkt, är ägaren någon som har motorcykel och haft under hela livet så blir nog frågorna mindre och det divideras inte om vem som i huvudsak äger fordonet.
Citera
2022-03-03, 03:06
Medlem
killawifes avatar
Om du nu är 30+ så är detta ett icke-problem. Din farsa kan stå som ägare och låna ut MC'n till dig. Det är helt lagligt och tillåtet och inget kommer att hända med försäkringen om det blir en skada.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in