2022-03-01, 02:03
Medlem
Vad tror ni om denna korta analys?

https://www.youtube.com/watch?v=PSLaFzXfN_c
Citera
2022-03-01, 02:03
Medlem
Visst använder ryssarna vakumbomber i videon?

https://twitter.com/anadoluakli/status/1498021852043616258
Citera
2022-03-01, 02:04
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Givet de logistikproblem ryssarna verkar ha haft under krigets inledande dagar skulle jag tro att mycket av konvojen (och tidigare konvojer) syftar till att förstärka befintliga förband med bränsle, ammunition, proviant och andra förnödenheter. Du kan liksom inte bara skicka in en hop med stridsfordon till fronten och hoppas på att dessa skall kunna operera med full effekt i mer än några timmar eller dagar ifall det samtidigt inte finns någon bakomliggande supportstruktur.

Inledningsvis verkar ryssarnas logistikkedja ha lämnat väldigt mycket att önska. Det förklarar varför vi sett så många bilder på strandade eller övergivna ryska stridsfordon. Möjligen beror detta på att hela befälskedjan fått väldigt lite tid på sig när ordern att anfalla väl meddelades. Den bilden förstärks också av vittnesmålen från ryska krigsfångar som uppger att de trodde att det fortfarande befann sig på övning när de rullade in i Ukraina.

I och med att Ryssland fortfarande inte verkar ha uppnått ett tillfredsställande luftherravälde så riskerar många fordon i konvojen att snart bli enkla mål. Gissningsvis väntar man dock tills att konvojen brutit upp och separerat i mindre enheter så att man kan angripa dessa del för del och således undvika att utsätta drönare och eventuella jägarförband för onödiga risker.

Nästa gång du ser bilder på utbrända lastbilar eller klipp från när drönare spränger grupperingar av parkerade servicefordon på twitter så vet du vad det rör sig om.

Hur i helvete kan man få logistikproblem när den egna gränsen är inom någon timmes bilkörning från fronten? Tyskarna började få logistikproblem mitt i Ryssland när fronten var tusentals kilometer från hemlandet och hela logistikkedjan inte var fullt motoriserad utan bestod delvist av häst och vagn.

Det här kommer gå till historien som en unikt dåligt genomförd ”invasion”.
Citera
2022-03-01, 02:05
Medlem
Satan vilken jävla smäll

https://youtube.com/shorts/8DSSiyXZPlY?feature=share

Drt gär verkar vara aerosol bomben
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Jag tänkte på att det verkar som att det kommer att väckas åtal i Krigsförbrytardomstolen och att det är ett faktum att han kan komma att ställas inför rätta. Jag hoppas att blir så men visst finns det några andra som i såfall borde ha behandlats på samma sätt men där inget kommer att hända. Jag håller med om det och mycket annt skrev.

En anekdot från helgen...

Jag har ett ex som bor i Moskva. Advokat med bra karriär som pluggat människorätt. Vi har inte haft kontakt på flera år men jag gick in på henne facebookprofil för att se om hon skrivit något om detta. För tio år sedan var hon progressiv, bodde i Sverige och ogillade Putin mycket starkt. Nu hade hon precis lagt den ryska flaggan till sin profilbild och i en tråd som jag inte iddes gå in i och kommentera uttryckte hon sig som en retad tigrinna mot sina väst-bekanta som undrade fad hon höll på med. Det enda argument jag kunde urskilja handlade om dåd i Donbas från ukrainska nazister. Att det varit värre där än vi vill tro. Hon är alltså en person som om man ser till utbildning och privilegier "borde" tycka det är fel av Putin att starta krig i Ukraina. I alla fall från vårt perspektiv. Jag antar att USA-hatet är för starkt. Verkligen dystert. Men två dgar senare hade hon i alla fall tagit bort tråden och bytt profilbild.

Kanske kan man ställas inför rätta i sin frånvaro?

Jag tror att det kan vara en någorlunda riktig bild av rysk opinion. Oppositionen är talrik, men en majoritet kan mycket väl ge sitt stöd till denna invasion.

Man får tänka på att de manipuleras av media och att de styrande tjänar på deras kleptokrati.

Själv pratade jag med en ryska en gång som var livrädd för NATO, fast hon bodde i Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Papper från psykdoktorn?

Dålig läsförståelse drabbar dig ofta. Kanske ska man läsa alla dina inlägg med denna insikt....
Citera
2022-03-01, 02:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demonym
Enligt nya uppgifter ska konvojen som rör sig mot Kiev vara ca 40 miles lång, motsvarande 64 kilometer.
Det är lika långt som E4 mellan Stockholm och Uppsala.

https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60542877

Kan det handla om Lukasjenkos styrkor?? Hur som är det ett väldigt konstigt beteende, även om man har totalt luftherravälde. Konvojen borde ju delas upp i ett stort antal mindre enheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kan det handla om Lukasjenkos styrkor?? Hur som är det ett väldigt konstigt beteende, även om man har totalt luftherravälde. Konvojen borde ju delas upp i ett stort antal mindre enheter.

Kolla videon jag länkades till verkar vara riktiga bomben
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
De bilder och filmer som finns på äkta kärnvapenexplosioner togs med särskilda kameror, därför att annars så blev ljuset och strålningen för stark och förstörde både kameran och filmen.
Så det gick åt många kameror och mycket film innan man fick något som blev något att visa för allmänheten.
Skulle man själv titta direkt på smällen så fick man stå flera kilometer ifrån, och ha de tjockaste svetsbrillorna som fanns på sig.
Sen gällde det att kasta sig ner på marken, för sedan kom tryckvågen och man kunde säkert flyga flera meter bakåt av den.

De var troligen också en bit av blykristallglas fäst framför svetsglasögonen för den dämpade en del av den gamma- och röntgen-strålning som kom i den första starka flashen.
Nej, man kan nog vara rätt säker på att det inte går att ta bilder på sådana explosioner med vanliga kameror. Kameran blir troligen totalförstörd direkt.

De satelliter som spanar efter kärnexplosioner har särskilda optiska system för att upptäcka en typisk signatur (ett spektrum) som dessa explosioner avger, när de hettas upp till miljoner grader.

Enig men med dagens digitala kameror så måste det väl vara annorlunda? Ok om linsen smälter eller skadas så måste ju det finnas något digitalt kvar som kan konverteras till en bild eller är jag helt tokigt ute?
Citera
Medlem
VanDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Ponera istället att Finland får genom demokratiska val en rysslandvänlig regering ochcde låter Ryssland bygga en bad på Åland. Robotar placeras ut och 10 tusen man stationeras. Finland säger att Sverige inte ska vara oroliga och att Gotland är så gott som säkert. Hur känns det?
Ja och Ryssland har en jävla massa missiler, kryssningsrobotar i Kaliningrad, 4 min tar det innan de är i Bagdad City, Skåne. Lägg sen till deras halvskrangliga kärnkraftverk, som också är en risk för andra länder. Antar att det med din logik ger oss rätt att anfalla Ryssland.

Ryssland har aldrig upplevt någon demokrati. Tsaren-Stalin-Putin m.fl. Det är därför de ser fiender överallt. NATO är ingen fiende utan en försvarsallians som säkert ex.v. de små Baltstaterna är väldigt tacksamma att de tillhör, speciellt i dessa tragiska tider när Putler är ute på sitt självmordsuppdrag, att återskapa Sovjetunionen.

Palme hade faktiskt rätt, när han kallade Moskva för "diktaturens kreatur", stämmer lika bra idag som 1967. Då Prag, nu Kiev tiden står stilla i Kreml.
Citera
2022-03-01, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Normala regeringar! Nu blir jag nyfiken. Är Rysslands regering normal? Deras diplomatiska förmåga verkar inte vara hundra.
Putin och den ryska regeringen är långt mer rationella och långsiktiga i sitt diplomatiska arbete över tid än t ex Ukraina (eller på sin tid Trump och hans regering för den delen). En helt annan nivå av professionalism, sedan betyder det inte att jag i alla lägen är positiv till Rysslands politik, men det är tydligt att de är noggranna och genomtänkta på ett annat sätt än de politiska medienissarna i Ukraina.
Citera
2022-03-01, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Det där är ingen termobarisk explosion. Mer troligt en Iskander missil med konventionell laddning.

Googlade, påstår inte att jag har någon gedigen kunskap men rent spontant känns den här explosionen alldeles för stor än vad en Iskandermissil är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in