2022-03-01, 01:31
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Den som sår vind skördar storm.
Alla ja-sägare till putler alltifrån Schröder till Larvigrov.
They go straight to hell!

Det kan jag nästan garantera dig.
Tycker Ukraina har gjort ett fantastiskt bra jobb att försvara mot tyrannen.
Citera
2022-03-01, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Informera oss. Enligt många är det vinklat till Ukrainas fördel.

Enligt Ryssland dog det 30 personer pga Tjernobyl så man är ganska naiv om man anser att de skulle vara pålitligare.

De sade att inte en enda tjetjen hade dött när deras general hade dött.

Det går inte bra för Ryssland tack och lov.

Tror du postat fel.
Citera
2022-03-01, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu får ryssarna det ännu tuffare. Veteraner från brittiska SAS ska åka till Ukraina och döda ryssar:

SAS, anses inte de vara bland de absolut bästa i världen?
Citera
2022-03-01, 01:32
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Absolut, kan ligga mycket i det.
Men oavsett hur stor konvojen är kommer en ev inträde in i Kiev stå ryssarna otroligt, otroligt dyrt.

Det är på Ukrainas hemmaplan, de kan Kiev utan till och de slåss för deras land och stad.

Ja det lär stå ryssarna dyrt att rulla in i Kiev.

Att köra in i Kiev kommer leda till många stupade ryska soldater och man kommer få sin utrustning förstörd.

Att bombardera staden utifrån till förödelse gynnar inte heller Ryssland. Dom själva kommer att få städa upp eländet efteråt.

Jag funderar däremot på om man kommer att omringa och stänga av staden för att svälta ut befolkningen för att på så vis få fram förhandlingar som gynnar ryska intressen.
Citera
2022-03-01, 01:33
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Tror du postat fel.

Du säger att du ”hämtar info” från båda håll. Vill du uppdatera oss med hur det går i kriget i detta nu? Vi kanske är hjärntvättade och har missat viktiga detaljer.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demonym
Enligt nya uppgifter ska konvojen som rör sig mot Kiev vara ca 40 miles lång, motsvarande 64 kilometer.
Det är lika långt som E4 mellan Stockholm och Uppsala.

https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60542877

Går inte fredssamtalen Putins väg så lär det eskalera till något riktigt läskigt, fy fan vad detta kan sluta illa!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Har skrivit tidigare att svenska språket inte är min starkaste gren. Jag försöker förbättra den. Du får ha tålamod tills vidare.

Problemet är helt och hållet ditt och du erkände just dina hot....

Går det att utöva krig i bebodda områden utan civila dödsoffer?
Senast redigerad av falskpost 2022-03-01 kl. 01:39.
Citera
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Så man kan förutsätta ett lugn fram till dagen gryr?
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Vad skall jag säga om det, det är Finlands rätt.

Att påstå att det skulle finnas ett hot om att Ukraina och NATO skulle ANFALLA Ryssland ifall Ukraina var med i NATO / EU är bara pajas.

Inte för att poängtera småsaker men just Åland är demilitariserat så där har ingen rätt att upprätta en bas enligt ett gammalt avtal.
Citera
2022-03-01, 01:34
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag tror det blir svårt att få Putin utlämnad även om han förlorar makten. Dessutom vet jag inte om alla vill se honom ställas inför rätta. De som har råkat ut för USAs olika invasioner, eller sett dem, skulle helt klart säga att gubbar som George W. Bush också borde ställas inför rätta. Man kan därför tänka sig att länder som USA tänker att det är bäst att låta ryssarna sköta det där själva.

Det viktigaste är ju att försöka få Ryssland att slå in på en annan väg.

Jag tänkte på att det verkar som att det kommer att väckas åtal i Krigsförbrytardomstolen och att det är ett faktum att han kan komma att ställas inför rätta. Jag hoppas att blir så men visst finns det några andra som i såfall borde ha behandlats på samma sätt men där inget kommer att hända. Jag håller med om det och mycket annt skrev.

En anekdot från helgen...

Jag har ett ex som bor i Moskva. Advokat med bra karriär som pluggat människorätt. Vi har inte haft kontakt på flera år men jag gick in på henne facebookprofil för att se om hon skrivit något om detta. För tio år sedan var hon progressiv, bodde i Sverige och ogillade Putin mycket starkt. Nu hade hon precis lagt den ryska flaggan till sin profilbild och i en tråd som jag inte iddes gå in i och kommentera uttryckte hon sig som en retad tigrinna mot sina väst-bekanta som undrade fad hon höll på med. Det enda argument jag kunde urskilja handlade om dåd i Donbas från ukrainska nazister. Att det varit värre där än vi vill tro. Hon är alltså en person som om man ser till utbildning och privilegier "borde" tycka det är fel av Putin att starta krig i Ukraina. I alla fall från vårt perspektiv. Jag antar att USA-hatet är för starkt. Verkligen dystert. Men två dgar senare hade hon i alla fall tagit bort tråden och bytt profilbild.
Citera
2022-03-01, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nu omringar man dom militärt (alla som inte är födda igår vet att NATO är ett redskap för USA) och vadå - Putin ska bara sitta där?..

Omringa Ryssland ? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA !!!
Vad är det för idioter och kretiner som skriver sådan smörja här ?

Vilket är världens största land ?
- Jo Ryssland med hela 17,125,191 kvadratkilometrar, vet du hur mycket yta det är ?
Vilket är världens råvarurikaste land ?
- Jo Vilket då ? Ryssland förstås ? - I alla kategorier, både vad gäller gas, olja, kol och alla de andra flesta mineraler.
Vilket land brukar kunna skörda enorma mängder spannmål varje år ?
- Jo, Ryssland (och dessutom Ukraina) förstås, vilka annars ?

Omringa Ryssland haha, vilket pajasinlägg ?

Tja visst kunde USA omringa Ryssland om USA kunde tvångskommendera dit alla kineser, alla afrikaner och alla indier.
Men det blir en helvetes massa vapen som ska produceras då
Vem ska göra det ?
WT-folket i USAs Mellanvästern i sk Trailerparks, eller ?

Ryssland är ett av de säkraste länderna att befinna sig i vid ett invasionskrig, eftersom det finns enorma ytor att fly till. Ryssland har sin enorma storlek på ytan som säkerhet.
Som varje angripare sedan historiens början har fått smaka på.

USA kommer inte utan enorma drakoniska åtgärder kunna skapa sig en så stor armé av kanonmat, att USAs militär skulle kunna ockupera hela Ryssland.
En sak är att anfalla, men en helt annan sak att upprätthålla en ockupation.

Först får USA ockupera hela Afrika, och tvångsinskriva alla afrikaner i USAs armé, lära dem strida och sedan transportera dem till Ryssland, där afrikanerna får vara kanonmaten och mala ner allt motstånd.

Men vad gör man sedan ?
Det finns ju inget omedelbart behov av allt det stål, olja, gas och kol, med mindre är att planeten istället håller 75 miljarder människor.
Det är en bit dit innan vi är där, kan man lugnt påstå

Putin känner sig utan tvekan trängd men det är svårt att förstå sig på varför han känner sig trängd.

Även om Ukraina skulle ansöka om NATO-medlemskap, så går det kanske 10 år innan allt sitter på plats. Och under den tiden så kunde Ryssland och Ukraina handla med varandra på lika villkor ändå.

Denna invasion av Ukraina påminner starkt om Sovjetunionens invasion av Ungern och Budapest år 1956.

Den Sovjetiska Politbyrån hade brännmärkt Ungern som avfällingar från den rena kommunistiska läran, eftersom Ungern försökt närma sig Väst. Och bestämt sig för att slå ner på dissidenter och statsfientliga aktiviteter, och återställa ordningen.
Med ett överväldigande angrepp från den sovjetiska Röda Armén.
Ungerska Armén var i stort sett helt oförberedd.
Tyvärr så var det inte så många fotografer och journalister som kunde dokumentera detta.

Idag är det helt annorlunda, bara det att det finns så många kommunikationsvägar nu, så är risken för ett nytt Kallt Krig inte så stort. Eller om det blir ett Kallt Krig så i så fall blir det av ett helt annat slag.

Det är mycket lättare att spionera idag än under det riktiga Kalla Kriget.

De hot som Vladimir Putin framförde i sitt TV-sända tal är ju nästintill en krigsförklaring, och hur han nu ska kunna backa tillbaka från detta utan att bli svedd i röven, det vet i fanken.

En eventuell mititärkupp kan komma vilken dag som helst, och Putin hamnar i en grusgrop med en svart bindel framför ögonen,och ett vådaskott i pannan.

USA/CIA/MI5&MI6 kan säkert klara av att aktivt spionera på vad som händer inne i Ryssland just nu. Inte ens krypteringar är säkra längre.

Beträffande Kina så kan jag tänka mig att de kanske drar sig för att hjälpa Rysslands rubel, med stödköp. Att det blir en alltför dyr läxa för Kinas Centralbank.
Citera
2022-03-01, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Så man kan förutsätta ett lugn fram till dagen gryr?

Jag tycker herr Putin med all tydlighet gjort gällande att man inte kan förutsätta eller lita på något i det här sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in