2022-03-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Det där sista stycket har jag tänkt på en hel del nu på sistone, men visst fan måste det vara så att USA levererar satellitbilder och liknade på ryska trupper osv? Känns som att Ukraina alltid har haft koll på vart de befinner sig, för i luften är de väl inte?

Ja de lär få satellitbilder av Nato länderna och de lär ha rätt bra koll varje meter av landet. Talibanerna lärde sig tidigt att röra sig om natten och spana efter de då man ser de på himlen. Verkar som ryssarna inte har kommit så långt i tanken än, troligtvis av dunging kruger effekten att de är de smarta och bästa trupperna här..
Citera
2022-03-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskpost
Nåväl, hur går det med att besvara frågorna du ställs?

När jag skrev att övning ger färdighet syftade jag på USA vilket du insåg först nu.

Snacka om paranoid. Ska du inte ta och gå och lägga dig? Du har citerat flera varenda ett av mina 40 "meningslösa" inlägg idag. Du behöver vila upp dig.
Citera
2022-03-01, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Fast stämmer verkligen det där till 100%? Jag menar, den soldaten måste väl fan haft koll på läget själv, hur det har sett ut senaste 8 åren?

Vadå stämmer, de kom ju över korrespondensen. Hur smart och medveten tror du en 18-20 årig soldat är som blir manipulerad av seniora befäl? Man är en kattunge i dem sammanhangen.
Citera
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Nu kan vem som helst åka ner och kriga för ukraina, sjukt.

Bara om man har någon adekvat utbildning som gynnar militära insatser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Ja av allt att döma var han det.. Om den texten är äkta vilket allt pekar på att den är så visar det vilken maktgalen jävel han blivit. Och väst har inget annat val än att bistå Ukraina med vapen och underrättelsetjänster för att stoppa honom. Nästan skrämmande likt Hitlers tal vid andra världskrigets start.

Ja, jag vill ju inte påstå att jag är vidare ond eller blodtörstig själv, snarare tvärtom. Men jag kan verkligen inte se något annat scenario som ger ett mindre negativt utfall annat än att han faktiskt blir avsatt (den hårda vägen då troligtvis).

Han kan ju inte släppa det här nu, med hans narcissistiska drag och jakt på prestige. Det här kriget har varit ett fruktansvärt nederlag och misslyckande från alla aspekter och givet grova sanktioner (mot honom personligen och samhället) och en paria-stämpel från väst som kommer kvarstå för överskådlig framtid kan det inte sluta "lyckligt" på annat sätt.
Citera
2022-03-01, 01:24
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det har med att göra att ryssarna har fel. Det är ingen åsikt, det är fakta.

Ponera att Sverige skulle anektera Åland 2014.
"Alla talar Svenska och för 500 år sedan var det vårat"

Sedan får vi för oss att nae, nu skall vi ta Helsingfors o hela find land för aja paja det hotar vår säkerhet. Finland får inte heller göra som de vill.

Eller varför inte applicera detta på Danmark och Skåne...

Ukraina är ett land. En nation. De bör ha rätt att göra vad de vill med tex. NATO, gå med i EU osv. Precis som alla andra.

Det ger inte Ryssland rätt att få in och slakta civila.

Ponera istället att Finland får genom demokratiska val en rysslandvänlig regering ochcde låter Ryssland bygga en bad på Åland. Robotar placeras ut och 10 tusen man stationeras. Finland säger att Sverige inte ska vara oroliga och att Gotland är så gott som säkert. Hur känns det?
Citera
2022-03-01, 01:24
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
En ung rysk soldat smsade med sin mor från slagfältet i Ukraina. Kort så berättade han att han var rädd, att det är krig och ingen övning som militären hade kallat det innan kriget bröt ut, att de skjuter alla, tom civila. Soldaten berättade för sin mor att de övre befälen hade sagt att ”Ukraina skulle välkomna er med öppna armar”.

Om det här är budskapen som Putins armé har lurat i stackars unga soldater så förvånar det mig inte att så många unga militärer knappt har förstått vad de ska göra.

Det här är så jävla sjukt så jag saknar ord. Vad är människoliv värda för Putin? Jag börjar på riktigt tro att han vill ha världskrig. Är allt bara ett enda gigantiskt självmordsuppdrag?

https://twitter.com/arashgilan/status/1498379631627587586?s=21

Det här går inte att beskrivas med ord.
Det enda som finns kvar är att bli av med honom. Alla vet att han är en galning. Fyller snart 70. Hans team ser inte särskilt nöjda ut heller.
Citera
2022-03-01, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ryska soldater har säkert fått höra att de skall vara snälla och att ukrainarna egentligen vill bli befriade.

Det sista stämmer dock förmodligen inte och är nog bara rysk propaganda. Ukraina har inget att tjäna på en sådan politik. De vill inte galvanisera ryssarna, utan få dem att ge sig så enkelt som möjligt.

Uppgifterna om att ryska soldater också erbjuds pengar mot att de ger upp tyder på samma sak.

Ett förslag i all välmening är att du inte enbart hämtar dina nyheter från sajter med bas i Ryssland.

Det roliga eller sorgliga beroende på hur man ser på det, är att om jag enbart hade hämtat info från ryska nyhetssidor hade jag förmodligen varit bättre informerad än om jag hämtat info från enbart svenska nyhetssidor.

Som tur är hämtar jag info från båda håll OCH många andra nyhetskällor från andra länder.
Citera
2022-03-01, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
När jag skrev att övning ger färdighet syftade jag på USA vilket du insåg först nu.

Snacka om paranoid. Ska du inte ta och gå och lägga dig? Du har citerat flera varenda ett av mina 40 "meningslösa" inlägg idag. Du behöver vila upp dig.

Jag insåg vad du menade när jag läste det. Som sagt illa förtäckt. 😄
Jag tror du lurar dig själv lite hur väl du bemästrar språket. Du missar några nyanser.....och blir därmed lättläst.
Har i övrigt inget större behov av råd vad det gäller min dygnsrytm.
Citera
2022-03-01, 01:26
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Nu kan vem som helst åka ner och kriga för ukraina, sjukt.

Lite som Thanos. Putin kanske är slutet på allt enligt experters analyser. Vi vet att han är slut som president snart.
Citera
2022-03-01, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Vadå stämmer, de kom ju över korrespondensen. Hur smart och medveten tror du en 18-20 årig soldat är som blir manipulerad av seniora befäl? Man är en kattunge i dem sammanhangen.

Jojo, fast det känns ju så sjukt, typ här, varsågod, här har du vapen och en granat, in in Ukraina med dessa och var inte orolig, efter 8 år inga problem, du välkomnad av det ukrainska folket som en hjälte.

Känns ju så galet bara, för om de säger så här till soldaterna, inte så konstigt att det är så många ryssar som dog i början, vafan ska de göra när seniora befäl säger att de kommer mottas på ett trevligt sätt av folket? Wtf?
Citera
2022-03-01, 01:27
Medlem
Demonyms avatar
Enligt nya uppgifter ska konvojen som rör sig mot Kiev vara ca 40 miles lång, motsvarande 64 kilometer.
Det är lika långt som E4 mellan Stockholm och Uppsala.

https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60542877
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in