2022-03-01, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
"More than 400 Russian mercenaries have been flown in from Africa to assassinate Ukrainian president Volodymyr Zelensky, it was revealed last night.

A private militia known as the Wagner Group allegedly has orders from Vladimir Putin to take out Zelensky - and 23 other government figures - to allow Moscow to take over its eastern European neighbour.
"

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10558749/Kremlin-sends-400-mercenaries-Kyiv-assassinate-President-Zelensky.html

https://www.businessinsider.com/russia-orders-mercenaries-assassinate-ukraine-president-report-2022-2

https://www.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/russia-ukraine-war-zelensky-says-russian-mercenaries-ordered-to-kill-him-articleshow.html

https://nypost.com/2022/02/28/specially-trained-russian-mercenaries-sent-to-kill-zelensky-report/

Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Var är källan på att Putin sagt detta angående 400 legosoldater?

Aftonblandet räknas ej som en säker källa.

Nu har väl dock väldigt mång av dem redan plockats av daga sedan dag 1?

Dessa herrar Vr väl mer eller mindre redan på plats när de hela drog igång, och var en stor del av utegångsförbudet, så man skulle kunna röka dem.

Det är ju inget Putin kommer på dag 4 att aha... Jag flyger in ett gäng nu lite senare.

Sabotörerna och specialförbanden var där direkt.
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Om jag förstår det hela rätt så har 5000 ryssar stupat.
Nån som har koll hur det ser ut med Ukrainas förluster? Den mer otäcka biten är förstås att många civila har omkommit.

Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Så länge Putins finniga tonåringar kommer åkande i konvoj så lär det inte gå nåt vidare för dem. Man attackerar den första och sedan blir det en stillastående kö där attacker från båda sidor kan skapa 27 km skrotupplag med lite tur och skicklighet.

Det finns en strategier men frågan är om man kommer komma på nånting framgångsrik. Lyckas Ukraina bli av med den så tror jag att det är helt över för Putin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Tror det är dåligt med mörkersikten än så länge. Tydligen har de kommit på att de kan använda mobiltelefonerna för att upptäcka uv-ljuset ryssarna säter ut för att markera vart de ska bomba i smyg.

Tjetjenerna la ju ut eget på socialamedier och en timme senare var de döda. Rätt tydligt att man får sätta livet till om man är så korkad att avslöja sin position.

Verkar även som väst har väldigt bra koll på all radiotrafik ryssarna sänder och att det är här felet ligger att Ryssland inte förstår hur mycket som faktiskt är avlyssnat. Vi pratar större läckor än encrochatt nu och väst även lurar skjortan av ryssarna med att vilseleda de med falska radiosignaler vilket lär skapa stor förvirring.

Det där sista stycket har jag tänkt på en hel del nu på sistone, men visst fan måste det vara så att USA levererar satellitbilder och liknade på ryska trupper osv? Känns som att Ukraina alltid har haft koll på vart de befinner sig, för i luften är de väl inte?
Citera
2022-03-01, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskpost
Nej det visar de tydligt. Dina hot är i övrigt mycket illa förtäckta.

Vilka hot?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antagenpunkt
Ser inte att någon har nämnt något om Aftonbladets rapportering om att Ryssland precis släppt en vakuumbomb, nån som vet något mer??
Om det stämmer så är det dags att skruva åt tumskruvarna ett par varv till. Konfiskera all Rysk egendom? Tvinga Storbritanniens olika skattparadis till samarbete om ryssarna? Sätta Ryssland i total blockad (mat får importeras men betalning ska ske i guld)? Tvångsinternera barnamördare V.Puttins döttrar som vad jag förstår bor i Nederländerna? Tvinga fram en rysk flygförbudszon över hela Ukraina?
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Tror du på riktigt man har tid att springa runt med en mobil och filma när man är i ett krig?

Förövrigt så har typ alla hjälmar gopro fästen gruppchefer etc. Har jag sett med kameror på dem. Men att sticka I mellan och ladda upp på Youtube är inte riktigt aktuellt va....
Kanske att vissa hjälmar som Ukrainarna har det. Men tvekar starkt på att det är så väletablerat i rysk armé. Deras pansarvagnar saknar t.o.m. GPS så den enda vägledningen de får är från en vanlig papperskarta. Häpnas över vilken undermålig utrustning de skickats iväg med.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Angående den ryska militärens inkompetens glöm inte att de inte krigat storskaligt sedan 1945 med undantag för Afghanistan, räknar inte Tjetjenien som storskaligt krig.

På den fronten har förstås USA haft mer övning. De är inte lika rostiga som ryssarna.

Övning ger färdighet som de säger.

Gällande Tjetjenien så finns det en ganska rolig återgivning av den kampanjen här.

Beteendet verkar inte avvika särskilt mycket från det vi ser nu. Skillnaden består väl främst i att de nu invaderar ett land med en c:a 40 gånger större befolkning.
Citera
2022-03-01, 01:18
Medlem
VanDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Har inte den konvojen varit i typ ett dygn nu?
Haha kanske en potemkinkulliss eller har Energibolaget Ryssland AB problem med drivmedel.
Citera
2022-03-01, 01:19
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Om jag förstår det hela rätt så har 5000 ryssar stupat.
Nån som har koll hur det ser ut med Ukrainas förluster? Den mer otäcka biten är förstås att många civila har omkommit.

Det finns en strategier men frågan är om man kommer komma på nånting framgångsrik. Lyckas Ukraina bli av med den så tror jag att det är helt över för Putin.
Det är nog sprängda broar och minor överallt. Kommer ta tid att rensa innan raden med fordon kan fortsätta.
Citera
Medlem
En ung rysk soldat smsade med sin mor från slagfältet i Ukraina. Kort så berättade han att han var rädd, att det är krig och ingen övning som militären hade kallat det innan kriget bröt ut, att de skjuter alla, tom civila. Soldaten berättade för sin mor att de övre befälen hade sagt att ”Ukraina skulle välkomna er med öppna armar”.

Om det här är budskapen som Putins armé har lurat i stackars unga soldater så förvånar det mig inte att så många unga militärer knappt har förstått vad de ska göra.

Det här är så jävla sjukt så jag saknar ord. Vad är människoliv värda för Putin? Jag börjar på riktigt tro att han vill ha världskrig. Är allt bara ett enda gigantiskt självmordsuppdrag?

https://twitter.com/arashgilan/status/1498379631627587586?s=21
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Nyckeln i Kaukasus är "southern gas corridor" som av en händelse råkar passera genom både Georgien och Azerbajdzjan (och Turkiet om man ser på systemet i stort), även Kazakstan är "uppvaktat " av båda sidor.

Ja, på sätt och vis är både Ryssland och Kina betydligt ärligare och öppna med sina geopolitiska strategier och mål.
Medan USA, NATO och EU försöker sälja in sina krig till befolkningen med eufemismer som föräldrar som förklarar för sina barn.
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Haha! Det är tamejfan Svea rikes diplomatiska elit det.
När Azerbajdzjan härjade som värst och mördade i Armenien fick hon frågor från Björn Söder om hon skulle fördöma Azerbajdzjan och Aliyev. Fanskapet vägrade svara . Vilket får tolkas som att hon fått instruktioner från hennes chefer (Biden, Leyen, Stoltenberg och co) att hålla käft för gas från Azerbajdzjan smakar bra.
Så sjuk är den här cirkusen. Och nu skall folket hoppa genom ringar och gläfsa "Russia bad!"
Ja, när jag tänker på det har turerna kring Nordstream, den tyska importen av rysk gas och de ekonomiska konsekvenserna av embargot/sanktionerna fått nästan lika stor uppmärksamhet som kriget i Ukraina sedan i torsdags. Gasen. Det är klart att det är den.

Sedan är det väl så att uppståndelsen till stöd för Ukraina är den senaste i raden av så många utbrott av masspsykotisk extas de senaste åren att jag tappat räkningen. Det gör nog andra med. Ett litet aber just nu är att priset Sverige och andra länder betalar kan bli betydligt högre än det blivit med lite sunt förnuft. Det är säkert superroligt att hetsa, eller vad vet jag. Ändamålet är nog gott. Någon vill det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Vilka hot?

Nåväl, hur går det med att besvara frågorna du ställs? Går det att föra krig utan civila offer i bebodda områden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in