2022-03-01, 00:45
Medlem
HalvTomt-Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag har en barndomsvän som själv åkte ner i Lördags. Han var i kontakt med ambassaden i Fredags så det var minst sagt snabba puckar.

Jag har inte hört något från honom sen dess, oroväckande minst sagt.
Se där ja, det var verkligen snabbt. Jag hoppas att din vän är okej! Men nu blir jag lite orolig, har också en bekant kan man minst säga, som starkt överväger att åka ner dit. Känns som min plikt att haka på. Dör han så ska vi dö tillsammans. Jag har inte gjort lumpen, är inte det ett måste iaf? Vapen kan jag rätt bra.
Citera
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Det hat som ukrainare känner mot Ryssland kommer skapa många terrorister.
Jag tänker inte så. Ukrainare är inga terrorister.

Juggarna hatade varandra så sent som på 90-talet. Nu röstar de på varanda i Eurovision.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Tror ni de vågar öppna Moskvabörsen imorgon och hur blir i så fall utfallet?

Bloomberg (tyvärr betalartikel) anger att den största ryska sparbanken Sberbank har fått se en minskad teckning i depåbevis på smått otroliga 74% på LSE idag. Gazprom följer efter på -53%.

För den oinsatte betyder detta att de investerare som köpt värdepapper i Sberbank och Gazprom via London Stock Exchange har dumpat ett enormt innehav i bolagen under dagen. Detta är så klart en indikator på vad som kommer att hända med aktien när Moskvabörsen väl öppnar, men kursrörelserna måste inte vara identiska. De kan bli bättre eller sämre, beroende på hur handeln fortgår under dagen.

Det talas redan nu om att Sberbanks europeiska filial kan gå omkull under veckan, varav utsikterna för att den ryska staten skulle gå in och rädda denna del av verksamheten (som ju i första hand inte bedriver verksamhet kopplad till låntagare inom den ryska federationen) får betraktas som dåliga. Man bör inte heller räkna med att några europeiska bankgarantier kommer att utlösas under de sanktioner som nu införs. Hur bankkunder i Östeuropa kommer att påverkas i ett sånt här scenario är oklart, men att Sberbank kommer att påverkas av ett avhugget kassaflöde och att tvingas bära över mycket av förlusterna till verksamheten i Ryssland får nog ses som en lågoddsare.

Jag håller det inte för otroligt att ryssarna fortsätter att hålla börsen stängd och att de tids nog beslutar sig för att nationalisera de tillgångar som de ännu kan lägga vantarna på. Att en stadigt minskande pengahög i längden inte kan utkonkurrera ett stabilt kassaflöde kan de mycket väl skita i på kort sikt. Och i så fall behöver de inte heller bry sig om att nationaliseringen av tillgångar mer eller mindre garanterar att utländska investeringar kommer att hålla sig långt borta från Ryssland för en lång tid framöver, även kinesiska och även efter ett regimbyte.

För oskyldiga och strävande ryssars skull får man givetvis hoppas att det inte blir så här, men med Putin vid makten håller jag ingenting för otroligt.
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Puttler är kompis med Kazakstan och Vitryssland. Dessutom var han kompis med Armenien (men efter att han lät dem bli överkörda av det turkiskstödda Azerbajdzjan kanske det ändrades) och ett par av de andra centralasiatiska republikerna. Estland, Lettland, Litauen, Moldavien och Georgien är dock helt utom räckhåll för en charmoffensiv. Men efter det barnamördare V.Puttin åstadkommit i Ukraina så skrattar Uzbekerna åt honom.

Kanske kan man trycka till mongol hundarna i Azerbajdzjan nu när Putin ändå är Paria?
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Vi pratar om krig.
Ett land som hotar hela vapen med kärnkraft.
Ryssland har fördömt Sverige och Finland och har sagt att det kommer komma konsekvenser. Om du fortfarande står på Rysslands sida så är det bisarrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Vilket land är det som hotar hela vapen med kärnkraft?

🤡

Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Hela världen. Jag ber om ursäkt.

Hotar hela världen med kärnkraft?

Kärnkraft är superbra. Mycket bättre än vindraftverk.

Så att det skulle ses som ett hot har jag svårt att se.
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
https://twitter.com/maria_avdv/status/1498251766730739713?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1498251766730739713%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fpublishe r.direkt.ifragasatt.se%2Fbroadcast%2F9da7403a-e62b-4235-b5ce-6310a9627 9d3
Inga kroppar??
Citera
2022-03-01, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Man kan inte få alla på sin sida, så är det.

Nu börjar du bli trött, svarar på fel citat.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Ann Linde tar fight mot Vladimir.....

//Utrikesminister Ann Linde kommenterar Rysslands varning om att länder som förser Ukraina med dödliga vapen "kommer att hållas ansvariga".

Aftonbladet når Ann Linde via sms under måndagskvällen.

"Det är Ryssland som kommer att hållas ansvarigt för dess brutala och folkrättsstridiga aggression mot Ukraina.", skriver hon.
Verkligen hårda bud. Ann Linde påminner om den där kärringen som sitter pruttfull på uteplatsen långt in på natten och skrattar/gråter. Tycker hon borde ge fan i att kommunicera om så viktiga saker via SMS med en kvällstidning. Vad är detta? Ska hon inte skriva samma sak på Instagram också?
Citera
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Vilka menar du?
Jag menar båda. Båda har rätt att förklara oberoende. Både de i Kiev och de i Donbas.
Citera
2022-03-01, 00:47
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Hotar hela världen med kärnkraft?

Kärnkraft är superbra. Mycket bättre än vindraftverk.

Så att det skulle ses som ett hot har jag svårt att se.

Autokorrekt. KÄRNVAPEN. ATOMVAPEN.
Sluta spela så jävla dum din jävla ryssvurmare.

OT: Vi kan diskutera miljö i en annan del av forumet. Du är förstås emot förnybar energi.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavrogin
Vad är det för jävla troglodyter som förpestar tråden med sina amerikaniserade tagningar. Ryssen krigar inte som amerikanen, dvs bomba sönder lede fi till stenåldern. Konvojen när den kommer fram kommer inte urskillningslöst lobba raketer över Kiev. Syftet är att omringa staden, och på sikt strypa tillförseln av nödvändigheter. Krig är inget 100-meterslopp, utan ett marathon.

Så vad händer här då?

https://twitter.com/abdujalil/status/1498277815438888964?s=20&t=B-e6kzZHZwF9H-zUz6-vgw
Citera
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det går knappt att hålla reda längre på vilka militärjuntor, despoter, envåldshärskare, banditer och skumraskfigurer som är OK och vilka som är skit som ska skit ha. De skumma staterna i Centralasien är kluriga... Till nyligen hade jag troligtvis även nämnt Ukraina. Ingen idé att som utomstående försöka sätta sig in i det där. Vi vet ändå inte mer exakt hur NATO-entouraget resonerar, mer än att man aldrig drar sig för att göra det som är mest opportunt för stunden. Ryssland är ett under av transparens i jämförelse, kan jag tycka.

Nyckeln i Kaukasus är "southern gas corridor" som av en händelse råkar passera genom både Georgien och Azerbajdzjan (och Turkiet om man ser på systemet i stort), även Kazakstan är "uppvaktat " av båda sidor.

Ja, på sätt och vis är både Ryssland och Kina betydligt ärligare och öppna med sina geopolitiska strategier och mål.
Medan USA, NATO och EU försöker sälja in sina krig till befolkningen med eufemismer som föräldrar som förklarar för sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in