2022-01-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbetappe
Leta men ej hittat vem var 30 åringen som sköts av misstag som skulle goa 50 åringen? Hur lyckades dem skjuta fel o träffa 5(!!) gånger 30åringen?? Va e det för skyttar och karma på 30åringen😂😂

Du är in e på helt fel tråd, men samma GM som blev dömd för bägge målen som anstiftare.

30åringen som mördades var J@ccob Att@, den har man läst om på samtliga sidor (sydsvenskan,aftonbladet,expressen).

Misslyckat mord men samtidigt helt rätt! Karma 100%

3 personer går fortfarande fria från mordet, Om@r Y*mok, @nis H*missi, @dam.

@dam numera död (skjuten till döds i Bunkeflo).

@nis är åtalad i England för mordet på Flam*r.

Om*r Y är den enda som håller sig på utsidan även om hans namn är i blåsväder i flera trådar misstänkt för flera mord tidsfråga innan han skakar galler med eller död.
Citera
2022-02-28, 16:06
Medlem
diseuses avatar
Riksåklagarens yttrande till Högsta domstolen (diarienummer AMR-1213-22)

Hovrätten över Skåne och Blekinge, mål: B 1603-21
Högsta domstolen, mål: B 7806-21
Citera
2022-02-28, 18:38
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Riksåklagarens yttrande till Högsta domstolen (diarienummer AMR-1213-22)

Hovrätten över Skåne och Blekinge, mål: B 1603-21
Högsta domstolen, mål: B 7806-21
Intressant så bara delen ang anstiftan tas upp av HD.
Anstiftan kan ändras om till annan brottsrubricering.

Citat:
Jag bestrider ändring av hovrättens dom. Jag tillstyrker att Högsta domstolen meddelar partiellt prövningstillstånd i frågan om den rättsliga bedömningen av SS:s agerande enligt gärningsbeskrivningen i tingsrättens domsbilaga 2, med utgångspunkt i det som hovrätten har funnit objektivt utrett. Jag motsätter mig prövningstillstånd i övrigt.
Om Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd kan gärningsbeskrivningen som avser anstiftan av mord komma att justeras så att den även täcker oaktsamhetsbrott (samma gärning).

Bakgrund
Den 2 februari 2018 cirka kl. 20.00 sköts AA till döds med flera skott av okända gärningspersoner i centrala Malmö. När han sköts var han tillsammans med SV och en tredje person.
SV och den tredje personen greps i närheten av brottsplatsen och var inledningsvis misstänkta för mordet men avskrevs senare från misstankarna. Båda dessa personer har dömts för inblandning i samma penningtvättsbrott som SS dömts för genom den nu överklagade domen, dvs. det finns en personkoppling. Det är vidare ostridigt att AA var bekant med SS.
I målet har frågan prövats om det var SV som var den tänkta måltavlan för mordet istället för AA och vilken betydelse ett sådant misstag avseende person från gärningsmännens sida i så fall har för SS:s straffansvar som anstiftare enligt åtalet.
Citera
2022-02-28, 18:54
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Säkert jag som är trög men avses med initialerna SV i texten?

EDIT: SV = St*nley antar jag?
Senast redigerad av Mapping 2022-02-28 kl. 19:13.
Citera
2022-02-28, 19:02
Medlem
Citat:
Det är bevisat att han anstiftat mordet på ahmedABD. och där finns ingen anledning att klydda till det och dra med det i överklagan och riskera att inte få saken beprövad i HD.

I praktiken spelar det ingen roll, det lär bli livstid oavsett friande dom gällande mordet på jacob atta eller inte.. Skillnaden är att han blir FRI från att ha anstiftat mordet på atta på papper. 😂 och skadeståndsansvaret. Det är det minsta han kan göra, att betala skadestånd till hans barn efter att förorsakat deras pappas död, direkt eller indirekt.
Tror däremot att han inte går fri utan att brottarubriceringen kan ändras, då han inte hade varit död om han inte hade anstiftat ett mordm
Citera
2022-02-28, 19:56
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Säkert jag som är trög men avses med initialerna SV i texten?

EDIT: SV = St*nley antar jag?
Exakt. Stanley! De tilltänkta offret.
Citera
2022-03-01, 00:22
Medlem
Citat:

HD väljer i slutänden själv vilka av punkterna den tar upp. Att de tar upp punkten om anstiftan till mord på Atta är väl i alla fall tämligen säkert. Resten är väl mer osäkert.
Citera
2022-03-14, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
HD väljer i slutänden själv vilka av punkterna den tar upp. Att de tar upp punkten om anstiftan till mord på Atta är väl i alla fall tämligen säkert. Resten är väl mer osäkert.

En artikel i Sydsvenskan kom ut idag. HD tar upp fallet. Men kunde inte läsa vilka punkter dom väljer att ta upp. Finns det chans för friad dom? Eller vad är frågan om.
Citera
2022-03-14, 17:24
Medlem
why123s avatar
Har jag missat helt varför inte mordet på 16-årige Ahmed Obaid tas upp. Det var ju också en "felskjutning" men någon ska väl betala för det.

Det var ju meningen att Abdulaziz skulle skjutas och i hastigheten blev den unge killen skjuten. Ska ingen stå till svars för det?

Har ni tagit upp detta tidigare i tråden ber jag om ursäkt
Citera
2022-03-14, 17:56
Medlem
Högsta domstolen tar endast upp förväxlingsmordet på Docentgata, Hermodsdal till prövning, alltså inte beställningsmordet på Jazz. Där gäller fortfarande hovrättens dom.
Citera
2022-03-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Det är bevisat att han anstiftat mordet på ahmedABD. och där finns ingen anledning att klydda till det och dra med det i överklagan och riskera att inte få saken beprövad i HD.

I praktiken spelar det ingen roll, det lär bli livstid oavsett friande dom gällande mordet på jacob atta eller inte.. Skillnaden är att han blir FRI från att ha anstiftat mordet på atta på papper. 😂 och skadeståndsansvaret. Det är det minsta han kan göra, att betala skadestånd till hans barn efter att förorsakat deras pappas död, direkt eller indirekt.
Tror däremot att han inte går fri utan att brottarubriceringen kan ändras, då han inte hade varit död om han inte hade anstiftat ett mordm

Håller med dig till 100%, däremot så var inte Jacob A oskyldig och han får skylla sig själv, har läst den FUPen och enligt instruktionerna skulle han inte ens befinna sig på plats. Dessutom försökte Jacob A få en oskyldig man att dö (st@nley) kallas för karma!

Precis som andra smuts i Malmö m@ysem mek@wi som förorsakade sina syskon liv? Och hans yngre syskon som kanske råkar ut för samma öde? Vem vet? Finns många fler exemplarer i Malmö där folk gamblar med andras liv för att dem själva är smuts!

Tror inte att en friande dom mot sal@m skulle ha så mycket betydelse eftersom de andra målen inte prövas? Men det handlar nog med om juridik i det här fallet!
Citera
2022-03-15, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Har jag missat helt varför inte mordet på 16-årige Ahmed Obaid tas upp. Det var ju också en "felskjutning" men någon ska väl betala för det.

Det var ju meningen att Abdulaziz skulle skjutas och i hastigheten blev den unge killen skjuten. Ska ingen stå till svars för det?

Har ni tagit upp detta tidigare i tråden ber jag om ursäkt

Åklagaren måste ha bedömt det omöjligt att få någon dömd för det. Bevisen var tunna. Ingen skytt finns identifierad och när det gäller anstiftaren och organisatören menar jag att det är uppenbart att de visste vem skytten var men inte bortom rimligt tvivel att de låg bakom. Kan ju ha varit Mekky tex och att de dömda först senare tog över uppgiften att fimpa fåret. Däremot är det bortom mina tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in