2022-03-15, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmen
Högsta domstolen tar endast upp förväxlingsmordet på Docentgata, Hermodsdal till prövning, alltså inte beställningsmordet på Jazz. Där gäller fortfarande hovrättens dom.

Blir väldigt intressant att se vad de säger. Kan visa sig att det finns behov av en lagändring här.
Citera
2022-03-15, 08:53
Medlem
Citat:
Högsta domstolen tar endast upp förväxlingsmordet på Docentgata, Hermodsdal till prövning, alltså inte beställningsmordet på Jazz. Där gäller fortfarande hovrättens dom.

Det var det jävligaste.
Citera
2022-03-15, 20:14
Medlem
why123s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Det var det jävligaste.

Ja, det är väldigt illa! Det betyder att ingen får sitta för Ahmed Ob@id, helt makalöst.
Citera
2022-03-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Har jag missat helt varför inte mordet på 16-årige Ahmed Obaid tas upp. Det var ju också en "felskjutning" men någon ska väl betala för det.

Det var ju meningen att Abdulaziz skulle skjutas och i hastigheten blev den unge killen skjuten. Ska ingen stå till svars för det?

Har ni tagit upp detta tidigare i tråden ber jag om ursäkt

Det HD skall ta upp är frågan om hur anstiftaren skall dömas.

Endera går man på tingsrättens version där man dömt anstiftaren för Anstiftan till försök till mord (på personen som egentligen skulle mördats) och Vållande till annans död (på personen som felaktigt mördades). Detta då anstiftaren har anstiftat ett mord på person A. När sedan skytten skjuter B till döds, så är det ju INTE anstiftaren som håller i vapnet och di facto skjuter fel person. Att B skjuts till döds är ju snarare att betrakta som "en miss" för anstiftaren, då han viljat att A skulle dödas och ingen annan.

Eller så går man på Hovrättens version där man dömer anstiftaren för Anstiftan till mord (på personen som felaktigt mördades). Detta då anstiftaren gjort en plan/direktiv för hur mordet på person A skall gå till. Denna planen/direktivet har skytten följt - vilket ändå lett till att person B, dvs fel person, dödas. Med andra ord: Anstiftaren får ta ansvar för sin dåliga plan/direktiv.
Till detta skall tilläggas att Hovrätten även anser att likgiltighets-rekvisitet är uppfyllt då det funnits en påtaglig förväxlingsrisk i planen/direktivet som anstiftaren sagt.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-03-17 kl. 21:14.
Citera
2022-03-17, 21:06
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Personen som sköt blev fälld för Mord - och den domen är lagakraftvunnen.

Nja, fast det där stämmer väl inte, ingen har ens åtalats för mordet på Obaid? Och, i fallet med Jazz är ingen skytt åtalad för mord, utan det är Jawad som som åtalades och dömdes men då endast för att ha tillsett att två personer skjutit ihjäl Jazz (Jawad tog på sig uppdraget från Salam Shebani men var inte själv utförare av mordet)?
Citera
2022-03-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Blir väldigt intressant att se vad de säger. Kan visa sig att det finns behov av en lagändring här.

"Lagändring" och "lagändring", det är inte där problemet ligger. Faktum är att det inte finns någonting i lagen som täcker detta och heller ingen ordentlig praxis. Tingsrätten (som endast dömde för Anstiftan till försök till mord) fick ju hänvisa till doktrinen och vad en svensk professor sagt i ämnet. Medans Hovrätten (som dömde för Anstiftan till mord) gick wild and crazy och hänvisade till ett rättsutlåtande som en professor i Finland uttalat, och som krydda på moset hänvisade dom även till ett avgörande från Tyskland år 1859(!)
Citera
2022-03-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Nja, fast det där stämmer väl inte, ingen har ens åtalats för mordet på Obaid? Och, i fallet med Jazz är ingen skytt åtalad för mord, utan det är Jawad som som åtalades och dömdes men då endast för att ha tillsett att två personer skjutit ihjäl Jazz (Jawad tog på sig uppdraget från Salam Shebani men var inte själv utförare av mordet)?

Oj! Många namn och många case....och lilla jag som inte är fullt påläst på fallet än ;-)

Jag pratar om anstiftan-fallet där man sköt fel person - Och om skytten inte är lagförd, så kan ni bortse från just det och bara läsa det jag skrev om anstiftaren och HD-avgörandet.

/Sorry :-)
Citera
2022-03-17, 21:26
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Oj! Många namn och många case....och lilla jag som inte är fullt påläst på fallet än ;-)

Jag pratar om anstiftan-fallet där man sköt fel person - Och om skytten inte är lagförd, så kan ni bortse från just det och bara läsa det jag skrev om anstiftaren och HD-avgörandet.

/Sorry :-)

No hard feelings, det är minst sagt många namn och fall att hålla reda på när det gäller Malmö 😊 Jag tror att du tänker på fallet där "Svensken" skulle skjutas ihjäl men där skytten sköt fel person. Där man kan diskutera om det råder ”error in persona” eller ”aberratio ictus” och där det saknas prejudicerande fall i HD vilket gjorde att de valde att ta upp just detta fall?
Citera
2022-03-17, 21:47
Medlem
Citat:
"Lagändring" och "lagändring", det är inte där problemet ligger. Faktum är att det inte finns någonting i lagen som täcker detta och heller ingen ordentlig praxis. Tingsrätten (som endast dömde för Anstiftan till försök till mord) fick ju hänvisa till doktrinen och vad en svensk professor sagt i ämnet. Medans Hovrätten (som dömde för Anstiftan till mord) gick wild and crazy och hänvisade till ett rättsutlåtande som en professor i Finland uttalat, och som krydda på moset hänvisade dom även till ett avgörande från Tyskland år 1859(!)

Precis. Om han frikänns så bör lagen ändras så att anstiftare döms även om GM tar livet av fel person av misstag. Det är ju ändå så att han faktiskt anstiftat en person att mörda och att en person mördats som en följd av detta. Det vore stötande om han gick fri.
Citera
2022-03-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
No hard feelings, det är minst sagt många namn och fall att hålla reda på när det gäller Malmö 😊 Jag tror att du tänker på fallet där "Svensken" skulle skjutas ihjäl men där skytten sköt fel person. Där man kan diskutera om det råder ”error in persona” eller ”aberratio ictus” och där det saknas prejudicerande fall i HD vilket gjorde att de valde att ta upp just detta fall?

Japp! Kan du leda mig rätt tråd är du snäll :-)
Citera
2022-03-17, 21:57
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Japp! Kan du leda mig rätt tråd är du snäll :-)

Den tråden hittar du här: (FB) Skottlossning Hermodsdal, Malmö 2018-02-02 (man ihjälskjuten) 😊
Citera
2022-03-17, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Precis. Om han frikänns så bör lagen ändras så att anstiftare döms även om GM tar livet av fel person av misstag. Det är ju ändå så att han faktiskt anstiftat en person att mörda och att en person mördats som en följd av detta. Det vore stötande om han gick fri.

Men lagen säger redan att detta är straffbart. Frågan är ju om man skall döma för Vållande till annans död eller Anstiftan till mord. Så det är inte lagen som skall/behöver ändras, det vi behöver är HD-praxis!

Jag håller med dig i mycket. Men detta är inte fullt så enkelt som du gör gällande!
För utifrån Hovrättens resonemang så krävs det att anstiftaren skall komma med en plan/direktiv att mörda en specifik person. Om skytten då följer anstiftarens plan/direktiv, och detta leder till att fel person skjuts - Då kan anstiftaren dömas till Anstiftan till mord. MEN om anstiftaren kommer med en plan/direktiv att mörda en specifik person och skytten gör avstamp från planen/direktivet, och detta leder till att fel person skjuts - Då kan INTE anstiftaren dömas för Anstiftan till mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in