2022-02-28, 21:24
Medlem
Strombolizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Du glömmer bort att Nato är en ren försvarsallians och inget annat.

Att USA som förvisso är ett Nato land har startat krig och konflikter är inget som man kan förneka. Men långt i från alla Nato länder har stött dem i de olika krigen de har varit med i.

Så fortfarande skulle Sverige ha alternativet att stå utanför en konflikt om USA, Turkiet eller något annat Nato land hade bestämt sig för att starta ett krig eller konflikt pga av sina egen intressen.

Skulle däremot Mexiko exempelvis angripa USA. Då kan USA begära att Nato ställer sina resurser till förfogande enligt artikel 5 och då hade Sverige behövt gå i krig mot Mexiko.

När terrorister angrep USA 9/11 2001 så begärde de hjälp enligt artikel 5. Från Oktober 2001 till maj 2002 så patrullerade Nato flygplan USA luftrum.

Även delar av Natos flotta patrullerade och bevakade sjötrafiken i Medelhavet enligt artikel 5 efter 9/11.

Men Nato som organisation var inte inblandade i kriget mot Irak eller Afghanistan.

Min poäng var att det är troligare att exempelvis USA, Turkiet eller Baltikum blir indragna i något och vi blir tvungna att bistå dom än tvärtom. Annars har du ju rätt i det du skriver generellt.
NATO som ren försvarsallians rimmar dock illa med deras övergrepp i Serbien och Libyen.
https://www.theguardian.com/world/2000/jun/07/balkans1
https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/may/15/global-justice-nato-libya
Nej, vi ska hålla oss långt, långt borta från denna allians.
Citera
2022-02-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
RYSSLAND VARNAR LÄNDER SOM FÖRSER UKRAINA MED VAPEN

Ryssland varnar nu de länder, däribland Sverige, Norge, Finland och Danmark, som skickar vapen till Ukraina, rapporterar ryska nyhetsbyrån Interfax, som refererar till ett uttalande från det ryska utrikesdepartementet.

"EU-medborgare och institutioner som är involverade i överlämnandet av dödliga vapen, bränsle och oljor till den ukrainska militären kommer att ansvara för konsekvenserna av sådana handlingar i samband med den pågående, särskilda militära operationen. De kan inte göra annat än att förstå hur farliga dessa konsekvenser är", heter det i uttalandet enligt Interfax.

Skräll att vårt pucko till statsminister verkar vara totalt omedveten om Sveriges plats i hierarkin i den globala maktbalansen. Fattar hon inte att om hon nu så hemskt gärna vill riskera Sveriges säkerhet genom att hjälpa Ukraina, så hade hon väl kunnat göra det utan att helt öppet berätta för ryssen exakt på vilket sätt vi ska hjälpa Ukraina att döda så många ryska soldater som möjligt. Hade gärna skyllt på att kärringen är sosse, men tyvärr verkar ju våra politiker från så gott som samtliga partier tappat förståndet för tillfället. Dags för dom att vakna upp och inse att Sveriges säkerhet är prio 1, Ukrainas är möjligtvis prio 5 och de bör inte syssla med aktioner eller göra uttalanden som riskerar vår säkerhet.

Vill jag ha krig i Ukraina? Självklart inte, jag hoppas (även om det ser mörkt ut) att de på något sätt kommer ur det här med så lite skada som möjligt.
Har inte Ukraina rätt att välja allianser själva? Ja och nej. I teorin ja, men det förutsätter att omvärlden respekterar det. I realiteten nej, bor man granne med en 900kg mördargorilla (Ryssland) bör man inte ta beslut som gör gorillan arg och sen vara förvånad när den blir det.
Ju fortare USA, Nato och för den delen Sverige får Ukraina att inse att ingen kommer skicka dit några styrkor, och de inte kommer få bli medlem i Nato, desto bättre. Då kanske de kan ge Ryssland vad de kräver, en skriftlig garanti på att Ukraina inte kommer bli en del av Nato, så sticker förhoppningsvis gorillan hem och mer oskyldiga människor slipper dö. Det är väl det eller ett världskrig (möjligtvis med kärnvapen) som är alternativen just nu, jag föredrar det förstnämnda.
Citera
2022-02-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robnaldo
Skräll att vårt pucko till statsminister verkar vara totalt omedveten om Sveriges plats i hierarkin i den globala maktbalansen. Fattar hon inte att om hon nu så hemskt gärna vill riskera Sveriges säkerhet genom att hjälpa Ukraina, så hade hon väl kunnat göra det utan att helt öppet berätta för ryssen exakt på vilket sätt vi ska hjälpa Ukraina att döda så många ryska soldater som möjligt. Hade gärna skyllt på att kärringen är sosse, men tyvärr verkar ju våra politiker från så gott som samtliga partier tappat förståndet för tillfället. Dags för dom att vakna upp och inse att Sveriges säkerhet är prio 1, Ukrainas är möjligtvis prio 5 och de bör inte syssla med aktioner eller göra uttalanden som riskerar vår säkerhet.

Vill jag ha krig i Ukraina? Självklart inte, jag hoppas (även om det ser mörkt ut) att de på något sätt kommer ur det här med så lite skada som möjligt.
Har inte Ukraina rätt att välja allianser själva? Ja och nej. I teorin ja, men det förutsätter att omvärlden respekterar det. I realiteten nej, bor man granne med en 900kg mördargorilla (Ryssland) bör man inte ta beslut som gör gorillan arg och sen vara förvånad när den blir det.
Ju fortare USA, Nato och för den delen Sverige får Ukraina att inse att ingen kommer skicka dit några styrkor, och de inte kommer få bli medlem i Nato, desto bättre. Då kanske de kan ge Ryssland vad de kräver, en skriftlig garanti på att Ukraina inte kommer bli en del av Nato, så sticker förhoppningsvis gorillan hem och mer oskyldiga människor slipper dö. Det är väl det eller ett världskrig (möjligtvis med kärnvapen) som är alternativen just nu, jag föredrar det förstnämnda.
Du vill vara cuck och enabler åt ryssland och det ser du som trygghet. Om det kom in en gorilla i din lägenhet skulle du lägga dig platt på mattan och låta den göra som den vill, inklusive slänga runt dig och våldta dig analt. Du hade hoppats att den slutar efter ett par knull, men varför skulle den det? Det är ju skönt.
Citera
2022-02-28, 21:35
Bannlyst
Ryska soldater som lägger ner sina vapen kommer att få full amnesti och fem miljoner rubel.

Det skriver Ukrainas försvarsminister Oleksii Reznikov på Twitter i kväll.

Är det våra 500 miljoner skattepengar dom ska ge bort dom zigenarna?
Citera
2022-02-28, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bluemore
”Ryssland varnar länder som skickar vapen till Ukraina, rapporterar Reuters.
Länder som förser Ukraina med dödliga vapen "kommer att hållas ansvariga" om dessa används mot den ryska militären. Det skriver det ryska utrikesdepartementet i ett uttalande, rapporterar nyhetsbyrån Interfax.
Exakt vad detta innebär specificerar de inte.
Varningen gäller också de som skickar bränsle.
EU:s agerande kommer inte att lämnas utan ett tufft svar, skriver utrikesdepartementet enligt nyhetsbyrån.
"De måste förstå hur farliga konsekvenserna kan bli", skriver departementet.
Bland annat Sverige, Norge, Finland och Danmark har meddelat att man skickat vapen till Ukraina.”

Citat från AB.

Låter ju inte lovvärt för Sverige och Finland som är de enda icke-natoförbundna länderna som både skickat vapen och som gränsar till Ryssland. Tankar?

Idiotiskt? Vad vinner vi på detta? Vi förlorar bara på det?
Citera
2022-02-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robnaldo
Då kanske de kan ge Ryssland vad de kräver, en skriftlig garanti på att Ukraina inte kommer bli en del av Nato, så sticker förhoppningsvis gorillan hem och mer oskyldiga människor slipper dö. Det är väl det eller ett världskrig (möjligtvis med kärnvapen) som är alternativen just nu, jag föredrar det förstnämnda.

Jag ser fler alternativ än så. Det gör nog ganska många med mig.
Vad händer om gorillan i ditt alternativ inte sticker hem, utan härjar vidare? Litar du på en 900 kilos gorilla över huvud taget?
Citera
2022-02-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milankrupic1057
Ryska soldater som lägger ner sina vapen kommer att få full amnesti och fem miljoner rubel.

Det skriver Ukrainas försvarsminister Oleksii Reznikov på Twitter i kväll.

Är det våra 500 miljoner skattepengar dom ska ge bort dom zigenarna?
Du tycker inte att det låter som en bra idé? Naiva smågrabbar som blev inschasade mot bättre vetande och knappt vet vad Kiev är. De verkar inte vilja kriga. Låter som en billig lösning.
Citera
2022-02-28, 21:42
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falskpost
Vad händer om gorillan i ditt alternativ inte sticker hem, utan härjar vidare? Litar du på en 900 kilos gorilla över huvud taget?
Nope, vi här i väst har lärt oss o skjuta vilda gorillor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskpost
I själva verket tror jag användaren egentligen gillar tanken på att bli dominerad av en 900 kilos gorilla.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Länder som förser Ukraina med dödliga vapen "kommer att hållas ansvariga" om dessa används mot den ryska militären. Det skriver det ryska utrikesdepartementet i ett uttalande, rapporterar nyhetsbyrån Interfax.
EU:s agerande kommer inte att lämnas utan ett tufft svar, skriver utrikesdepartementet enligt nyhetsbyrån.
Bland annat Sverige, Norge, Finland och Danmark har meddelat att man skickat vapen till Ukraina.”

Citat från AB.

Låter ju inte lovvärt för Sverige och Finland som är de enda icke-natoförbundna länderna som både skickat vapen och som gränsar till Ryssland. Tankar?
Bomb i Stockholm eller noll i gasleverans till Europa gissar jag. Antagligen det senare alternativet.
Citera
2022-02-28, 21:44
Medlem
Puma006s avatar
Citat:

Citat från AB.

Låter som skrämselpropaganda.
Citera
2022-02-28, 21:47
Medlem
Duerfs avatar
“Men då sa Jonatan att det fanns saker som man måste göra, även om det var farligt. ’Varför då’, undrade jag. ’Annars är man ingen människa utan bara en liten lort’, sa Jonatan.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in