Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 20:11
Medlem
https://mobile.twitter.com/MarcusRosalino/status/1498373922433163265
V var väl märket för Tjetjenerna? Här är en jäkla massa brinnande tanks.
Citera
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Tack för översättningen men det var inte det jag frågade efter.
1500 NLAW!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ukraina har inte så många drönare att de kan ta ut den där konvojen. Dessutom har de ryska råttorna säkert lärt sig en läxa och tagit med sig luftvärn.
Okej, det har jag ingen insyn i. Men i så fall skulle de kunna få tillfälligt stopp på den åtminstone. Inte så svårt att vinna tid där direkt. Om det nu är så att man måste vänta in förstärkning av nya vapen.
Citera
2022-02-28, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det borde väl vara Sveriges linje. Är inte alla folk lika mycket värda?

Vad sa din lokala politiker?

Och sisst jag reflekterade (måste va 20år sen nu) över det så fann jag att en barnsoldat (beväpnad och med confirmed kills) gick på under 5000skr/mån (exklusive mat) i subshara för den som önskade en privatarme, Min slutsats var att "folk" inte är lika mycket värda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
https://youtube.com/watch?v=gZsHn93qT-A&feature=share

Alla vet ju varför det här hände och vad som pågår varje minut i Ukraina.

Kan någon bemöta det han säger sakligt?

Slipper helst personangrepp, "Putler" och att "han är galen".

Vill diskutera substansen i det han säger. Eftersom alla på Flashback vet precis allt så kan någon posta eller komma med bevis på att det han säger inte stämmer?

Man tar ju Zelenskyj på orden rakt av och det gör man okritiskt för man brinner av hat för den andra sidan - definitionen av en idiot.

Det Putin säger bekräftar iallafall det jag sagt hela tiden - man försöker inte invadera Ukraina, man har skickat in styrkor mot Donbass / Donetsk och mött motstånd från pack på vägen.

Det här är inget "krig".

Jag märker att du är uppriktig och missförstå mig inte, men ärligt, varför tror du ingen ens funderar på om det Putin säger är sant?

Han har under nästan en månads tid mer eller mindre dagligen suttit och sagt att Ryssland inte kommer gå in i Ukraina, att det är USAs påhitt för att uppvigla hat mot Ryssland, att de ryska trupperna bara är på övning, att de ryska trupperna har börjat åka hem från Vitryssland. Osv osv osv.

Detta efter att vid otaliga gånger under decennier kommit med den ena absurda lögnen efter den andra.

Det jag säger ovan går väl inte ens att argumentera emot? Dvs. att Putin blåljuger gång efter gång efter gång (rätta mig om jag har fel)? Då är det väl inte konstigt att ingen ens funderar på om något han säger är sant. Eller hur?
Citera
Medlem
Forevermores avatar
Lång konvoj helt klart men frågan är väl vad syftet är. Om man bara kastar in dem i striden i Kyiv så är det mindre oroande än om de utför en omringningsmanöver och går förbi västerut. Pansar i förorterna är ingen ideal situation att strida i när försvararna har gott om pansarvärn.

Vad som däremot oroar mig är om denna karta stämmer (vilket den verkar ha gjort hela tiden)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg

Då ser det ut som det går två stora framstötar längs huvudvägarna öster om Kyiv norr och söder om Konotop. Den norra spjutspetsen riskerar ju att skära av försvararna i Chernihiv och den södra spjutspetsen skulle kunna skära av Kyiv från söder. Just nu verkar de färdas längs vägarna i mindre befolkade trakter men de kan snabbt bli ett problem om de får fortsätta.

Någon som har några rapporter om detta?
Citera
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Tror nog det kan handla mer om sanktioner, att Kina stöttar Ryssland mer när Europa fryser ute dom. De lär väl tagit med det i beräkningen vid invasionen.
Jo, fast Kina är inte några idealister längre med klasskamp som första prioritering. Stöttar de ryssarna så ser de också en förtjänst med det...råvaror, olja, gas mm. Samtidigt går de balansgång och vill inte stöta sig med väst. Kina är som en barnunge som bara vill ha mer godis. Krig och konflikter stryper tillgången på godsaker.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Sovjet gjorde inget anfallskrig. Man försvarade sig efter Finland blev fascistiskt och sköt oprovocerat med artilleri i Mainilla.

Debunked sedan länge. Precis som nu, påhittade orsaker för att starta ett krig. Inte mycket som har förändrats.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_Mainila
Citera
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rlewa
Bara snack från deras sida i hopp att ryska soldater nappar och deserterar.
Ja jag hade den aningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Vilket gör mig fundersam på när och var bilden är tagen. Inte ens ryssarna skulle vara så dumma att fortsätta köra i konvoj efter de senaste drönarattackerna, om de nu inte kontrollerar luftrummet till 100% vill säga.

De har med all säkerhet luften ryssarna. Det bör man inta först, alltså prio nr 1.
Citera
2022-02-28, 20:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ukraina badar i stöd från omvärlden. Finns nog massor med pengar att köpa ryska soldater för.

4 miljarder kr är ingenting.

Bra initiativ.

Vem f-n vet, kanske de Ukrainska oligarkerna har (äntligen) bestämt sig för att öppna plånkan !
Citera
2022-02-28, 20:13
Medlem
Capturing russian Spy in ukrainian forces
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/t3lhrv/capturing_russian_spy_in_ukrainian_forces/

Skulle vara intressant att få reda på hur de får reda på infon om vilka som är förrädare.
Lär begås en hel del misstag och folk pekas ut utan belägg för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in