Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Du verkar ha svårt med läsförmågan.

Vad skiljer det som händer i Ukraine nu mot det som hände på Cuba på 60-talet?

Ukraina var på väg mot ett mer blomstrande samhälle. Cuba har sen 60-talet inte visat samma positiva utveckling.

Cuba skulle väl få kärnvapen av Ryssland. (vilket USA inte har placerat i Ukraina ännu och kanske aldrig haft för avsikt). Putin ha bajsat på sig eftersom han är så rädd för USA. Varför man inte är så rädd för USA i resten av Europa borde väl varje ryss fundera över.
Citera
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Du har alltså inget att komma med på frågan om vad som skiljer det som händer i Ukraine mot det som hände på Cuba på 60-talet?

Är det så jag ska tolka ditt infantila svar?

Pannan min är klen och arm, men jag har ädel tapper barm.
Citera
Medlem
Det är ju bara att tacka och ta emot för ukrainarna att ryssarna står i ett rakt led på 3 mil. Kommer inte vara mycket kvar av den konvojen till slut. Herregud så taktiskt värdelösa ryssarna är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Visst var det fel av NATO och USA att gå in i Irak. Skillnaden är dock att USA gick in med målet att avsätta en massmördande diktator och tyrann. Skillnad att stå upp för ett demokratiskt land från en diktator som vill skapa ett storrike.

Ja, ungefär så. Sen får gärna Europa rusta upp för att klara sig bättre själva. Fast hangarfartyg är dyrt
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Ryssland kallar FIFA och Uefas avstängning för diskriminerande och fördömer det.

Buhuhuhu
Enligt deras synsätt har de ju bara påbörjat en denazifieringvav Ukraina..
då fattar de inte reaktionerna.
Många ryssar är efterblivna hjon som går på propagandan.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är inte reaktionerna på Rysslands invasion något överdrivna? Ok med diplomatiska protester, men uteslutna från fotbolls-WM och andra idrottsevenemang, förbud mot ryskt civilflyg till andra länder, Systembolaget sluta sälja rysk vodka, andra varor bojkottas. Vad är planen, vad är det önskade resultatet?
Jag är lite osäker på vad det önskade resultatet är. Men om jag fick gissa helt fritt så skulle jag tro att det önskade resultatet är att Putler tar med sig sina kackerlackor ut ur Ukraina och slutar att mörda kvinnor och barn.
Citera
Medlem
Här kan ni få en lägesrapport från söndag och förklaringar

https://artiklar.pennanochsvardet.se/0zqp8lju-kriget-i-ukraina-sammanfattning-sondag

BEDÖMNING

Bedömningen om Rysslands markoperativa målsättningar står fortfarande fast; att etablera en linje utmed Dnjeprs östra strand samt kontrollera Svarta havs-kusten. För de ryska styrkorna i södra Ukraina bedöms anfallsmålen under de närmaste dagarna vara Mykolaiv för fortsatt framryckning mot Odessa och Transnistrien, samt anfall mot staden Zaporizhzhia vid Dnjepr. Anfall mot Mariupol är tänkbart, men de ryska förbanden kan också kringgå staden och placera den under belägring.

ZAPORIZHZHIA ETT NYCKELMÅL

Zaporizhzhia borde vara ett nyckelmål för de ryska styrkorna; såväl strategiskt som operativt. Det är en viktig knutpunkt med flera övergångar över Dnjepr, vägar och järnvägsförbindelser, samt hamnar för flodtrafik. Staden har också en flygplats. Detta gör att staden krävs för att möjliggöra fortsatta operationer mot Ukrainas inland, då staden kan utgöra logistikbas och utgångspunkt för en rysk styrketillväxt.

Zaporizhzhia är också ett industriellt centrum med flera viktiga tillverknings- och utvinningsindustrier. Bland annat sker det tillverkning av fordon och flygplan i staden, och det utvinns såväl kol som viktiga mineraler i området. Det är också ett energicentrum för Ukraina, med bl.a. vattenkraftverk, värmekraftverk, samt Europas största kärnkraftverk. Detta gör Zaporizhzhia till ett viktigt mål för Ryssland, såväl militäroperativt som strategiskt.

DAGS FÖR STYRKETILLVÄXT?

Efter att Zaporizhzhia erövrats bedöms de ryska styrkorna ha som mål att nå staden Dnipro strax norrut, som är en viktig övergång över Dnjepr. Dock kan de ryska styrkorna tvingas stanna i Zaporizhzhia för återhämtning och styrketillväxt. Detta beror helt på det ukrainska motståndet i området.

VISAT SIG KRAFTFULLT MED EFFEKTIVT MOTSTÅND

Slaget om Kiev beräknas pågå i ytterligare ett par dygn. Det ukrainska motståndet har visat sig kraftfullt och effektivt, men med ryska förstärkningar på väg riskerar slaget bli ännu blodigare. Svårt att bedöma hur länge det organiserade ukrainska motståndet kan pågå, men en mer optimistisk bedömning pekar på att det kan pågå veckan ut, medan en mer pessimistisk bedömning är ett par dygn till av motstånd.

Det jag lägger till. Ryssland pressas av alla sanktioner, speciellt isoleringen av deras riksbank och "stölden" av 2/3 av deras valutareserv (Utländsk valuta). Jag hoppas förhandlingarna inte är rysk bluff utan att de verkligen känner pressen. De har bara pengar för kanske två veckors krig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Fast Vitryssland är i stort sett redan med i kriget.
Absolut visst e det så, ryssarna har bla fått tillåtelse att placera ut tjärnvapen på vitrysk mark, men detta är lika obehagligt enligt mig.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jsjsusi
Finland sänder 2 500 stormgevär, 150 000 patroner, 1 500 engångspansarskott och 70 000 matförpackningar till Ukraina.

Tack för översättningen men det var inte det jag frågade efter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är inte reaktionerna på Rysslands invasion något överdrivna? Ok med diplomatiska protester, men uteslutna från fotbolls-WM och andra idrottsevenemang, förbud mot ryskt civilflyg till andra länder, Systembolaget sluta sälja rysk vodka, andra varor bojkottas. Vad är planen, vad är det önskade resultatet? Har västvärlden, med USA i spetsen, sett en chans att krossa Ryssland och få Putin avsatt?
Det här går betydligt längre än tidigare protester mot andra länder. Var var protesterna när USA anföll Irak? Bojkottade vi USA? Skickade vi krigsmateriel till våra vänner i Irak så att folket kunde försvara sig mot USA? Var Iraks sak inte vår?

Krig är hemskt, det betyder inte att de inte går att rättfärdiga, putin verk dock fått för sig att det räcker att man själv kan göra det på sin kammare, nu förstår han att så inte är fallet, du får helt enkelt acceptera att du och putin har fel (även om ni "känner" att ni har rätt, det är något småbarn går igenom flera gånger om dagen, och lär sig hantera och förstå, om nu deras föräldrar inte är skräp...)
Citera
2022-02-28, 20:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Med ett par turkiska superdrönare så är det snart brinnande högar kvar bara...
Slog mig också, den konvojen måste ju vara hur lätt som helst att slå ut. Varför görs det inte...?
Citera
2022-02-28, 20:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Wow! Även Finland skickar vapen.

" 2,500 assault rifles, 150,000 bullets, 1,500 anti-tank weapons"

/Guardian nyss

Nu har Ukraina på ett par dagar tiggt ihop sådär 12000 pansarvärnsvapen och 500 handburna luftvärnsrobotar. Om allt kommer fram blir det småjobbigt för ryssarna.

Fast jag lider fortfarande med de 135000 Ukrainska soldater som måste förlika sig med tanken på att äta kronans konserverade leverpastej från 1974 till sista måltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in