Citat:
Ursprungligen postat av
Bossard
Ryssland har hotat Sverige och Finland, detta är så vi svarar.
Hot mot Sverige eller våra nära grannländer från Ryssland är naturligtvis inte acceptabelt och kommer inte gagna Rysslands ställning i våra länder. Men det finns ju en mängd bättre sätt att visa det än att starta ett proxykrig mot Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bossard
Jag tycker att det verkar som om det finns ett brett stöd hos svenska folket att skicka krigsmateriel till Ukraina att försvara sig med. Men om du påstår annat så får du gärna styrka det.
Alla folkvalda representanter förutom V har gått med på detta och du hör inga som helst protester ifrån varken folk eller opinionsbildare. Bara ett och annat rysstroll.
Resultatet kommer nog bli lite olika beroende hur man ställer frågan (exempelvis)...
Borde Sverige skicka krigsmaterial till Ukraina?
Borde Sverige hålla sig neutral i kärnvapenmakternas konflikter och proxykrig med varandra?
... och hur informerad den som svarar är.
Informerad om att Ukraina är en del av konflikten av att Rysslands militärdoktrin går ut på att dominera sitt närområde och att USAs militärdoktrin går ut på att dominera hela världen.
Informerad om att Ukraina har fostrat en militant ryskhatande neonazist rörelse med paramilitära styrkor med representanter på offentliga positioner. De har arresterat ryskvänliga politiker, stängt kritiska nyhetsstationer och förbjudit det ryska språket i skolor och myndigheter (lika många i ukraina som väljer att tala ryska som ukrainska hemma med familjen).
Informerad om att Ukraina och de neonazistiska paramilitärerna har bombat Donbas i över 7 år och att i över 7 år så har Ryssland, Tyskland och Frankrike krävt att Ukraina ske genomföra Minsk 2 avtalet och sluta fred med separatisterna.
Själv är jag emot alla krig. Jag tycker USA är den större ondskan med alla sina krig över de senaste 30 åren. Och jag tycker att fredliga metoder är bättre än militära metoder att besegra den här ondskan. Vad tycker du?