2022-02-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Nej men jag tänker att dom kanske vill spara sin bra och moderna utrustning till nått större projekt. Tror också att man räknat med att det skulle gå lättare att ta Ukraina med den gamla uppsättningen och värnpliktiga än det visat sig vara.
Jag tror inte det. Diktaturer brukar vara väldigt noga med att alltid visa sin bästa sida.
Citera
2022-02-28, 18:54
Medlem
Teus avatar
Citat:
Nej men jag tänker att dom kanske vill spara sin bra och moderna utrustning till nått större projekt. Tror också att man räknat med att det skulle gå lättare att ta Ukraina med den gamla uppsättningen och värnpliktiga än det visat sig vara.

Kriget i Ukraina förs lika mycket i avskräckande syfte riktat mot omvärlden som det förs för att sätta Ukraina på plats och tvinga dom tillbaka till att vara en lydstat under Ryssland. Att med detta som bakgrund få för sig att Ryssland skulle spara någon utrustning är ju bara konstigt. Sen är det så klart riktigt att man från rysk sida utövar viss återhållsamhet för att undvika civila dödsfall men att det går dåligt för Ryssland krävs det ingen raketforskare för att lista ut. Ryssland kämpar mot klockan nu, ju längre konflikten dras ut desto värre blir det ur ett ryskt perspektiv.
Citera
2022-02-28, 19:05
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:

Vad för slags militärt projekt skulle vara större än en invasion? Större militära projekt än så existerar väl knappast?
Krig mot utomjordingar?
Citera
2022-02-28, 19:13
Medlem
Citat:

Hur stor del av sina resurser har man använt? Npgon som räknat ut det?
Bör vara ganska mkt. Så det räcker nog inte till så mkt mera
Citera
2022-02-28, 19:43
Medlem
Madagascars avatar
Hur går det för ryssarna? Har de gott om soldater och material fortfarande?

Har de intagit Kharkiv?

Ska de snart försöka inta Kharkiv?

Det verkar inte som att ryssarna använder flyg? Är det för att det troligen blir nedskjutet?
Citera
2022-02-28, 20:06
Medlem
e_peppes avatar
Men ärligt, dessa lååånga konvojer med militära fordon som ryssarna kör mot Kiev, ett gäng välriktade raketer så finns knappt nån rysk armé kvar….
Citera
2022-02-28, 20:21
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e_peppe
Men ärligt, dessa lååånga konvojer med militära fordon som ryssarna kör mot Kiev, ett gäng välriktade raketer så finns knappt nån rysk armé kvar….

Tänker också så....känns jävligt efterblivet.
Kan inget om militär taktik, har inte ens gjort lumpen. Men det där verkar fullkomligt dåraktigt! LIte artillerield mot det hållet och "poff..."

27 maddafacking km konvoj.....hur tänker de? Eller är det bara min obildning som spelar mig ett spratt här? Är det genialiskt och taktiskt brilljant?

Vill minnas ryssarna blev utskrattade i tjetjenien under det kriget också. De körde gammeldags 2:a världskrigstaktik (rysk sådan....inte effektiv tysk blitzkrieg) och fick enorma problem med extremt långsam framfart med stora förluster mot en fiende som var totalt underlägsen på pappret iallafall. Nu vann ju ryssarna tillsut där....men det var visst inte pga någon militär brilljans direkt utan helt enkelt för de hade mer resurser.
Senast redigerad av GROKNAK.Ankbonden 2022-02-28 kl. 20:26.
Citera
2022-02-28, 20:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Hur stor del av sina resurser har man använt? Npgon som räknat ut det?
Bör vara ganska mkt. Så det räcker nog inte till så mkt mera

Man sa att Ryssland hade samlat 75 % av sina offensiva trupper runt Ukraina och i början använde man cirka 1/3 av dem. Hur många de tagit in i Ukraina nu vet jag inte, USA verkar inte ha gett någon uppdatering.

Citat:
Ursprungligen postat av e_peppe

Antagligen har inte Ukraina den kapaciteten, annars hade de gjort det.
Citera
2022-02-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Kan inget om militär taktik, har inte ens gjort lumpen. Men det där verkar fullkomligt dåraktigt! LIte artillerield mot det hållet och "poff..."

27 maddafacking km konvoj.....hur tänker de? Eller är det bara min obildning som spelar mig ett spratt här? Är det genialiskt och taktiskt brilljant?

Ukrainas regering uppger att mer än 200 ryska fordon förstördes vid 14-tiden på motorvägen Irpin – Zhytomyr utanför Kiev.

Rent generellt så verkar det som att Ukraina har hunnit få och bygga upp ett defensivt försvar som tar ut ryska transportfordon effektivt. Kanske Sverige som är inblandat här eftersom ryska presidenten för några dagar sedan tackade Sverige för sin del utav förberedelserna till kriget?

Men om uppgifterna stämmer så är det inte precis raka vägen för ryssarna trots sina långa konvojer och allt vad det innebär i resurser att utföra ett anfall.

Såvitt jag kan se av rapporteringen så har inte heller några större strider kommit till utanför Kiev utan fortfarande är striderna långt utanför kiev på motorlederna som leder dit.
Citera
2022-02-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden

Inte heller gjort lumpen. Men kanske inte så enkelt att föra vidare samtal med Putin om man gör så?
Citera
2022-02-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Alltså jag är så arg att jag skakar! En icke folkvald statsminister överger vår neutralitet och ingår i en direkt konflikt! Finns det något vi kan göra för att stoppa detta? Budskapet är ju tyvärr redan sänt men kanske kan rädda lite av vår heder att inte skicka pansarskotten i alla fall
Vad snackar du för smörja? Vår statsminister är folkvald inom ramarna för det som kallas för "representativ demokrati" och lärs ut i grundskolan.

För det andra, vi är inte neutrala. Och vi "ingår" inte i en "direkt konflikt". Vi är medlemmar i EU, i PFF, har massor med avtal med andra länder och Ukraina är aspirerande på medlemskap i EU.

Att du skakar av ilska är måhända därför att du inte fattar det mest basala, som varje skolbarn lär sig?
Citera
2022-02-28, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Inte heller gjort lumpen. Men kanske inte så enkelt att föra vidare samtal med Putin om man gör så?

Men rysk anfallstaktik har ju varit usel i över 100 år! De slag man vunnit har alltid kostat 3-4 ggr så många människoliv mot sin opponent. Människoliv verkar inte vara värt mycket i ryska armén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in