Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 18:47
Ryssland nu utslängda ur FIFA, gäller både klubbar och ryssland som nation.
Polen vidare direkt till final i kvalet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Att ryssarna mer och mer börjar bomba städer och massmörda civila är helt förväntat, men det indikerar också att de börjar bli desperata och inte kan vinna militärt längre. Naturligtvis kan Putin lägga Ukraina i ruiner, men då är spelet förlorat för hans del. Frågan är vad ryska befolkningen kommer att tycka om att leva lika isolerat som befolkningen i Nordkorea..

De kommer tycka det är långt värre, informationsflödet i Nordkorea är avsevärt mer begränsat än i ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtron12
Kan inte stämma.
Det är ju tidernas största hjältar ju, det har ju våran media tutat i oss.

Det är äckligt hur propagandan flödar och att man inte drar sig från att skriva rena lögner. Som att krig inte är tillräckligt hemskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Finska språket var ett minoritetsspråk i landet Sverige och dessa finska stammar bodde i den östra halvan av riket Sverige.

Sverige förlorade östra halvan till ryssen 1809 och Finland grundades många år senare och blev ett självständigt land första gången 1917.

Finns mycket skrivet i ämnet om du nu besitter läskunskap så förslår jag dig att utöva denna.

Godkväll min ädla herre

Varför håller du och ett par till här i tråden maniskt på och diskuterar att Finland en gång "tillhörde" Sverige? Helt ointressant. Ingen svensk gör något anspråk på Finland eller någon annan bit land som någongång tillbaka i historien "tillhört" oss. Vi är vänner med våra grannländer och har ett bra och respektfullt samarbete med dem. Vi är inte sinnessjuka och vill försöka "återerövra" dem.

Man undrar ju nästan om the Russian masters kommit på någon sjuk idé om att via sina minions på nätet försöka få andra länder att vilja göra som Ryssland och tvångsinvadera områden som tidigare "tillhört" dem. Skulle vara spännande att kolla om denna typ av åsikter också förs fram i andra länder på sociala forum m m. Har märkt att s k rysstroll använder i princip identiska argument i olika länder bl a UK och Tyskland. Hursomhelst, vi är noll intresserade av sinnessjuka "återerövringar" och ingen har någon som helst lust att skämma ut sig så totalt som Ryssland nu gjort.
Citera
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
AT4 är perfekt tillskott till Ukraina då dom säkert kan skjutas från insidan av byggnader till skillnad från många anti-pansar vapen.

Vill du ställa upp som en försöksperson?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
AT4 är perfekt tillskott till Ukraina då dom säkert kan skjutas från insidan av byggnader till skillnad från många anti-pansar vapen.
Tror inte många har koll på AT4/Pansarskott m/86: (Inklusive jag)
Så intressant att se denna videon där vapnet testas.
https://www.youtube.com/watch?v=mv7_4_0Tj-o

Verkar inte vara så mycket Rekyl i detta vapnet? Någon som skjutit som kan bekräfta?
Så det borde vara lättanvänt för även den oerfarne.
Citera
2022-02-28, 18:48
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Låter som en fin trollning. Källa på det påståendet tack.

Hjärntumören kan bli en bra anledning att tillbakaträda.
Citera
Medlem
Imorgon går jag och köper en flaska rysk vodka på Systembolaget om det fortfarande finns kvar på hyllan. Känns som en kul souvenir för framtiden.
Citera
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Snaran verkar dras åt kring Putin. Ett farligt politisk spel men troligen nödvändigt om vi vill bevara Europa som europeiskt territorium och inte ryskt. En politisk balansakt där utan tvivel den ekonomiska atombomben nu gör enorm skada på rysk ekonomi och skär i oligarkernas förmögenheter. Rubel är nu värd c:a 11 öre alltså en ren fiatvaluta just nu.
Kan dessutom ukrainarna hålla stånd ännu några veckor till med fler förluster i döda för ryssen och nu även vitryssen så kan läget bli mer förhandlingsbart för Ukraina. Så håll ut.

Du vet inte vad fiatvaluta är va?
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Lite off topic men jag såg något rykte om att Systembolaget plockat bort rysk vodka. Det låter alldeles utmärkt.

Svensk vodka duger väl eller finsk vodka kanske med PERKELE-känsla. Har man börjat slå också mot ryska varor?

De får börja med ukrainsk istället
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naofumi
Jag har frågat många i min omgivning varför Ryssland attackerade Ukraina.. Helt otroligt så har ingen någon aningen, många sa "det är ingen som vet" ett par sa för att Ukraina var en blomstrande framgångsrik demokrati och Ryssland ville krossa deras frihet.

Inget visste att Ukrainska nazister har bombat civil i donbas i 8 år och att i 8 år så har Ryssland, Tyskland och Frankrike krävt att Ukraina ske genomföra Minsk 2 avtalet och sluta fred med rebellerna.

Efter jag berätta detta så var det ingen som längre sympatisera med den Ukrainska regeringen. Inte för att de stödde den ryska invasionen såklart heller. Men illusionen av Ukraina som ett offer var borta. Tänk hur mycket av PK-diktaturen policies som är baserat 100% på att hålla sina befolkningar okunniga.
Det är väl klart att ingen i Putlers trollfabrik i St. Petersburg sympatiserar med Ukraina? Hur kan du vara förvånad över det?
Det är förövrigt flera sakfel i ditt påstående – det är V. Putler som bombat civila i Donbass sedan 2014 när han angripit Ukraina under falsk flagg.
Citera
2022-02-28, 18:49
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Krigsskadeståndet som den ryska befolkningen ska betala till Ukraina kommer skicka dem tillbaka till 1800-talet.

Nej, det kommer sannerligen inte vara särskilt kul att vara ryss under åratal framöver. Man ska ju komma ihåg att ryssar ändå har vant sig vid ett liv och levnadsstandard som liknar vårt. Jag tror inte heller man ska underskatta den totala kulturella bojkotten. Ryssar kommer inte kunna resa på semester längre. Inte kunna se amerikansk filmer på bio. Inte delta i eurovision. Inte delta i fotbolls-VM. Inte kunna köpa tyska bilar. Osv, osv.. Livet i Ryssland kommer plötsligt vara som livet i Sovjet igen och det under väldigt lång tid. De kommer att tvingas kräla i smutsen och både be om ursäkt och betala skadestånd innan de släpps in i värmen igen. Undrar om Putin börjar inse vad han har ställt till med för sitt land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in