Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Har vi sett några bombade civila mål? Eller är det ett propagandakrig återigen?

Jag är med intresserad av de nedskjutna flygplanen, för jag har inte sett en enda.
Citera
2022-02-28, 12:13
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Hur sannolikt tror ni att det är att Ryssland bestämmer sig för att jävlas tillbaka genom att stänga av gasen? Flera EU-länder har ju bävat för detta och EU har flera gånger poängterat att man INTE tänker bojkotta rysk gas. Detta är inte så svårt att förstå med tanke på att väldigt många länder inom EU är helt beroende av Ivans gas.

Enligt en amerikansk nationalekonom som var med på Fox News live häromdan så skulle ett sådant scenario kunna bli starten för en ekonomisk kollaps i västvärlden. Han tyckte även att dessa sanktioner inte var genomtänkta alls.

Med tanke på hur intelligenta våra makthavare har visat sig vara så skulle jag bli föga förvånad om Europa blir lika rövknullat som Ryssland i slutändan. Sverige har ju kärringar på maktpositioner som inte ens vet hur man betalar en räkning så går det verkligen att lita på att våra makthavare har gjort rätt här?

Ungefär 25% av Europas energiproduktion är naturgas. Och ungefär 40% av den naturgasen kommer från Ryssland. Då är frågan om vi klarar en reducering av ca 10% av energiflödet. Jag tror faktiskt det, men vi får väl se.

https://www.cnbc.com/2022/02/24/why-europe-depends-on-russia-for-natural-gas.html
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Enligt israelisk media är den rysk-israeliske oligarken Roman Abramovitj på plats vid förhandlingarna mellan Ukraina och Ryssland - detta på Kievs begäran!! Abramovitj är alltså den oligark som bl.a. äger Chelsea FC och nyss hamnade på EU:s sanktionslista pga. för nära band till Putin. Och några dagar senare förhandlar han alltså för Ukraina!!! Minst sagt "lustigt"....

Riktigt kul om det stämmer! Någon är uppenbarligen arg över att ha blivit av med plånboken.
Citera
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Jag får nästan intrycket att klippet är regisserat.
Vad tjänar Putin på att framstå som en mobbare?

För att förstå Putin så måste man tänka att han byggt upp en image som en stenhård man, KGB agent, matcho, vältränad, intelligent, en riktig man. Hela hans historia är full med nationalistiska matcho utspel, till exempel när han stod i regnet vid någon minnesceremoni och vägrade paraply för att soldaterna i krig inte får skydd mot väder och vind när de kämpar för nationens ära.

Fin gest absolut. Men killen rider runt i bar överkropp och ska vara idealet för den hårda kalla ryska mannen som inte viker sig för något.

Hans persona står på spel, hela hans image går åt helvete om han inte trycker ned utländska ledare och vrider upp nationalismen som han alltid spelat på.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Enligt vad jag har läst, så skall det kortsiktigt gå någorlunda. Vi går mot vår/sommar och varmare tider. Problemen börjar näst höst/vinter. Det saknas lagringskapacitet i EU, och det tar 3-5 år att bygga upp det.
Tror att de flesta nu är förberedda på att gasen från Ryssland kommer att sina. Ryssland existerar inte längre nästa höst.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Jag får nästan intrycket att klippet är regisserat.
Vad tjänar Putin på att framstå som en mobbare?
Jag förstår inte. Vadå "framstå". Han ÄR en mobbare. Finns massvis som vittnar om hans sätt at vara. Han har ingen dold agenda. Han är inte smart. Jag förstår inte alla som hävdar att Putin är smart. Var får det detta ifrån? Säg något smart han någonsin har gjort?

Det är hans sätt att vara. En del ser upp till det. Jag gör det inte.
Citera
2022-02-28, 12:14
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Om Ukraina får ett snabbspår in i EU vad väntar då? Fullt krig med Ryssland?
Snabbspåret lär inte hända före krigsslutet. Alltså efter att Ryssland vackert fått lämna tillbaka de annexerade områdena.

Mvh
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fatta vilka jävla ryggradslösa ja-sägare det är i Kremlin: https://youtu.be/_Y3pO8CMooM?t=360

Påminner väldigt mycket om det här.
Den som inte räckte upp handen hade inte gått ut levande.
https://youtu.be/ENWSiyTOie8

Mao Zedong’s speech.
Citera
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att hota alla till underkastelse. Newsflash, han ÄR en mobbare. Anledningen att han sitter vid makten är att han hotat, dödat och mutat sig kvar.

Vad vinner Putin på att framstå som en kuk?
Att han är en kuk vet antagligen alls om arbetar med honom.
Citera
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Hur sannolikt tror ni att det är att Ryssland bestämmer sig för att jävlas tillbaka genom att stänga av gasen? Flera EU-länder har ju bävat för detta och EU har flera gånger poängterat att man INTE tänker bojkotta rysk gas. Detta är inte så svårt att förstå med tanke på att väldigt många länder inom EU är helt beroende av Ivans gas.
Helt beroende av deras gas? Lite får de väl för fan lära sig att stå på egna ben. Det här är länder som klarade sig utan den där gasen i en herrans massa år innan den blev tillgänglig. Klart det kräver uppoffringar att stänga ute alla naturtillgångar Ryssland har men så beroende får man aldrig bli av ett annat land att man inte har en plan B om samarbetet går förlorat.
Senast redigerad av Lysturken 2022-02-28 kl. 12:18.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Enligt israelisk media är den rysk-israeliske oligarken Roman Abramovitj på plats vid förhandlingarna mellan Ukraina och Ryssland - detta på Kievs begäran!! Abramovitj är alltså den oligark som bl.a. äger Chelsea FC och nyss hamnade på EU:s sanktionslista pga. för nära band till Putin. Och några dagar senare förhandlar han alltså för Ukraina!!! Minst sagt "lustigt"....
Han är nog inte glad i Putin just nu.
Citera
2022-02-28, 12:16
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Länka gärna till en alternativ analys eller kom med din egna bild om du vill.
Tack, kan dock bara bli en egen bild, av vad jag tror.

Jag tror att Putin omges med jasägare och att han grovt missbedömde, ett antal saker.

Den ukrainska Armens stridsvilja.
Han trodde att de var motvilliga soldater för en avskydd regim och att många glatt skulle kasta sina vapen.
I själva verket har de stärkts och tränats, under åtta års lågintensivt krig i östra Ukraina.

Östra Ukraina.
Här räknade man nog med att Ryssarna skulle ses som befriare, men de har under åren svängt, Luhansk och Donetsk styrs av kriminell drägg, ett föga avundsvärt styre.
Propagandan om hur illa ryssarna skulle behandlas under Ukrainskt styre, har visat sig vara falska.
Rapporteringar om Putins styre av Ryssland avskräcker.
Även de traktar efter ett medlemskap i EU.

Västra Ukraina
Här räknade man nog med svagt folklig motstånd eller inget alls, de styrdes ju ändå, enligt Putin, av en Junta.

Med detta i Facit räknade de med en promenadseger i östra Ukraina, bara att rulla in och mötas av hurrande folkmassor, svag eller ingen truppnärvaro krävs i de "befriade" områdena.
De ryska soldaternas moral skulle vara hög, de kom ju som befriare.

I västra Ukraina skulle de mötas av svagt motstånd och till en början en avvaktande befolkning, svag truppnärvaro behövs i de "befriade" områdena.
Ingen negativ inverkan på truppernas moral.

Vad de nu ställs inför, är att de inte kan lite på att taget område inte tas tillbaka, de måste bibehålla trupper där, deras försörjningsleder blir mer och mer sårbara ju längre de tränger in i fientligt territorium.
Svårt att förstå, hur de skall kunna ta och hålla hela Ukraina.

Väst hade nog inte heller reagerat så kraftfullt, om Putins övertagande hade gått snabbt, nu har Ukraina hunnit vinna stor sympati.

Hade Putin inte omgetts av jasägare, hade nog en och annan avrått.

Detta är min "analys", du får ta den som du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in