Citat:
Ursprungligen postat av
RusImperia
Låter som en väldigt rimlig teori, framförallt gällande anledningen till att inga större anfall skett mitt Kyiv. Sen att vi fått höra i flera dagar att "inatt kommer det stora ryska anfallet" är väl fullt förståeligt då Ukrainarna lär vara ganska taggade nu och se ryssar i varje buske och gatuhörn. Därav all vådaskjutning ukrainare emellan förmodligen.
Hur som helst, jag sätter mina dinarer på att det där är en teori som stämmer bra överens med verkligheten.
Det finns en annan sak här som man kanske kan fundera på.
Jag vet att många här inte tror att Putin bara vill slå ut den ukrainska militären osv. Vi har haft en tjatig diskussion kring semantik. Nej, jag tror inte Putin har tänkt sig invadera Ukraina i meningen att ockupera landet. Och det är det vi ser. Man verkar helt undvika strider och backar på flera platser. Kollar man kartor så ser man hur den ryska armén rundar objekt på sina ställen.
Det är märkligt men det verkar vara de som står på Ukrainska sidan i det här som har mest synpunkter på detta och kallar Putin för svag och "invasionen" som misslyckad.
Men saken är den att man inte kan slå ut den ukrainska militären och förstöra infrastruktur och annat som inte hör till militära installationer. Gör man det kan man knappast lämna landet när detta är över. Det måste finnas kvar samhällsfunktioner som både polis och militär för att hälla kontroll på landet. Det måste finnas kvar fungerande infrastruktur.
Man kan alltså inte göra som USA och NATO gjort i t.ex. Mellanöstern för då blir man fast i Ukraina och det tror jag inte att Putin tänkt sig.