Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det är ganska intressant en sak. Vitryssland ska nu stötta Ryssland militärt och även Tjetjenien. Det väst gör att sända militärt stöd i form utav vapen, ammunition och kroppsskydd

Därefter sitter man och håller möten efter möten och ser på bara. Hur ska egentligen väst få in detta material i Ukraina? De allra västra delarna, gränsen mot Polen har väl ryssarna kontroll över misstänker jag. Vad hjälper det att få in detta material nästan 60 mil ifrån krigets centralpunkt? Ska dom skjuta missiler från Lyuboml och Kovel, är det tanken? Pansarskott från Sverige, hur ska dessa transporteras från gränsen till Polen mot Kiev?

Ryssland har enligt egen utsago inte ens koll på sin egen gräns mot ukraina (det vandrar tydligen runt ukraniska gränstyrkor och överlämnar sig på rysskt teritorium enligt RT)

det har rullat in krigsmateriell i månader, de har gått om tid på sig. troligtvis därför ryssarna nu gör något så korkat så de strömmar mot kiev från vitryssland (som inte är omringat)
Citera
2022-02-28, 09:46
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det är ganska intressant en sak. Vitryssland ska nu stötta Ryssland militärt och även Tjetjenien. Det väst gör att sända militärt stöd i form utav vapen, ammunition och kroppsskydd

Därefter sitter man och håller möten efter möten och ser på bara. Hur ska egentligen väst få in detta material i Ukraina? De allra västra delarna, gränsen mot Polen har väl ryssarna kontroll över misstänker jag. Vad hjälper det att få in detta material nästan 60 mil ifrån krigets centralpunkt? Ska dom skjuta missiler från Lyuboml och Kovel, är det tanken? Pansarskott från Sverige, hur ska dessa transporteras från gränsen till Polen mot Kiev?

Ungern vet jag inte då Orban ändå tycks suga av Putin en del fortfarande under bordet men det lär väl ändå vara Ukrainas gräns mot Polen, Slovakien och Rumänien som Ryssland och Belarus har sämst pli på då det är den enda hållet Ryssland inte kunnat invadera Ukraina ifrån. Hur tänkte du nu? Ryssarna har inte ens lyckats sluka Kharkiv i öst än. Hur ska de då magiskt kunnat ha teleporterat sig till typ Lviv?
Citera
2022-02-28, 09:47
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Poland aldrig varit så stort geografiskt som idag.

Sverige... not so much....
Sverige är exakt motpolen till Polen, det land i världen som haft fred längst (över 200 år), har i princip aldrig varit invaderat av något annat land utan vi är totalt självständiga, alltid. Svenskar och polacker bor nära varann men är varandras totala motpoler.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Kaliningrad är helt omringade. Det kan dom inte hålla i många timmar om det skulle bli krig på riktigt.

De behöver bara några minuter för att skicka alla robotar. Ställer de robotar i Vitryssland blir de ju också närmare en invaderande armé.
Citera
Medlem
bergsdals avatar
Alltså heliga jävlar det ser fan inte bra ut för Ryssland. Det finns ju inte en snöbolls-chans i hela helvete att detta krig är värt för fem öre att fortsätta men samtidigt är man för långt inne nästan

Kul att vara isolerade från hela världen? Undra hur det känns att vara rysk nu, inte kul

Sanktioner som bokstavligen röv-knullar hela Ryssland, EU mer förenat än någonsin tidigare, Ukraina får otroligt mycket bidrag, stöd med mera. Vad är den egentliga planen här för Putin????? XD
Senast redigerad av bergsdal 2022-02-28 kl. 09:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Vilken barnslig kommentar

Det är tyvärr sant, tror nog de har det i beaktande. kriget är slut när ryssland beaktar Budapestfördraget. Tror inte det finns något annat på bordet från ukrainas sida.
Citera
2022-02-28, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Okej du är svensk.
Det är Leo Tolstoj som skrivit krig och fred.

Fel av mig, dubbelkollade inte.
Citera
Medlem
Med vissa på denna tråd och våra politiker så ska vi inte lägga oss i andras säkerhets politik

Jag väntar nu att MA ska säga till NATO , "Vitryssland bestämmer sin säkerhets politik "

Tål inte Belarus president men våran dubbelmoral politiker är en bra 2a

Minns när vårat sk helgon förklarade Anna Lindh pratar om brott mot folkrätten men när hennes chefer i USA hotade med ingen handel med Sverige var det fritt fram att landa i Sverige med vetskapen att folk skulle torterats (jag struntar i de terroristerna för övrigt men hon var så mån att ingen fick torteras)

Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Jag förstår inte riktigt varför Putin vill ha in kärnvapen i Belarus? Är det ett bättre geografiskt läge för vad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det tror jag inte heller, men resurser för att avgöra vem som planerar något?

Där måste det finnas personal som läser inlägg och annat, och det är dyrt.

Om man bara går på en lista med varningsord och skakar fram adresser från det är risken att man får en oherrans massa misstänkta personer.
I vanliga fall så är det säkert så att det är kostsamt. Men i dom fall att gripa stora knarkligor och terrorister så betalar man säkert. Och om en stolle hotar med kärnvapen, så är det viktigt att kontrollera alla farliga klientel. Better safe then sorry.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Sverige är exakt motpolen till Polen, det land i världen som haft fred längst (över 200 år), har i princip aldrig varit invaderat av något annat land utan vi är totalt självständiga, alltid. Svenskar och polacker bor nära varann men är varandras totala motpoler.

Ja, jag skrev ju det, Poland har aldrig varit större och "mäktigare" än idag. Sverige, not so much.
Citera
2022-02-28, 09:49
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Kalingrad är väl i stort sett en gigantisk fästning?
Ett fallfärdigt och eftersatt ruckel är vad det är. Det ser för jävligt ut där, allt har förfallit sen ryssarna tog över. Det lilla försvar man har där skulle ge upp nästan omgående.
Citera
2022-02-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vill inte vara en besserwisser

Nu får du F i från den ryska skolan - Lev Tolstoj skrev "Krig och Fred". Han, om han levde hade tagit Putin i örat - Han var pacifist. Den bör läsas på Ryska och Franska. Själv har jag bara läst den på svenska.

Om man är svensk så ska man hoppas på ett svagare Ryssland. Det ligger i det svenska intresset. Om vi nu ska tala realpolitik. Moraliskt är det vidrigt att angripa ett annat land, som inte hotar dit eget land. Så ja USA har betet sig illa tidigare. Men nu pratar vi Rysslands aggression och våldtäkt på Ukraina.

Ok fel av mig, dubbelkollade inte författaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in