Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 09:33
Medlem
Ratis avatar
Skulle inte Syrien skicka trupper eller var det bara rykten?
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Kina verkar gynnas av att det går dåligt för Ryssland, tänkvärt.

Det går sämre än väntat för Putin. Nu rycker valfuskaren i Belarus in för att bistå honom. Var det inte dessutom någon dåre i Tetzjenien som också skyndade till undsättning men vad blev det av det?

https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-belarus-ansluter-till-rysslands-invasion-av-ukraina/
Citera
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Inte länge till med nuvarande storlek. Man förlora över 1000 soldater om dagen, och det kostar många miljarder USD per dag. Nu har även väst fryst hela den ryska banksektorn.

Russki är helt rökta, och det bästa Putin kan göra för sitt land är att svälja den där förbannade cyanidkapseln som han spelar runt med tungan.
Du är ju helt lost i dina kommentarer. Hur länge pågick krigen i Vietnam, Irak, m.fl. krig. Har man en avlönad arme så spelar det ingen större roll om de strider eller är på en övning.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Det talades på morgonsändningen på radion om att det kan komma försök att störa vapenleveranserna. Detsamma gäller troligen även Tysklands m fl vapentillskott till Ukraina.

Det är inte skrivet i sten att vapnen levereras problemfritt. Vi ska inte skriva öppet om hur leveransen går till.

Rimligtvis bör leveranserna komma från väst/sydväst via gränserna i Polen eller Rumänien. Såvitt jag vet har ryssarna inga trupper där vilket då endast tillåter flyg eller långdistans attacker. Man kan ju hoppas att de planerade leveranserna är bra maskerade eller väljer en rutt som kan vara svår att bevaka med luftspan eller dylikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Framme, 3mil norr om Kiev.

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-news-02-28-22/index.html

Nu väntar ju samtal enligt uppgift, och under dessa samtal lär inga större truppförflyttningar äga rum, heller ej inga större försök till strid.

Där har de ju dock stått och trampat sedan igår typ, de började ju rulla från Belarus redan i Fredags.

Hade varit kul att höra samtalen live.
Citera
2022-02-28, 09:34
Medlem
Kan eller vill är väl frågan
När man gör invasioner så brukar man skicka så mkt artelleri regn att man blir galen innan sen flyget fin putsar det sista..sen kommer marktrupper med flygunderstöd

Detta resulterar att städer blir aska
Detta har inte skett, kan det vara så svårt att acceptera att det är inte Saddam Hussein som angriper sin egen befolkning? Ryssland gillar fortfarande sin egen befolkning....

försök att tänka lite vad ni skulle göra om vi anföll Danmark, skulle vi gå redlöst på våra danska bröder?? Men det är just den simpla tanke sättet att Ryssar inte har ett samvete , det tankesättet har vi haft på ryssar sen kalla kriget...

Putin är kall, hård , hänsynslös men dum är han inte. Tänk Olga som bor i Moskva, som har sin son i Kiev och dödades av Spetznas för han flydde skulle inte precis göra Putin populär och även risk till inbördeskrig...tror han har iaf listat ut den lilla viktiga biten eller vad tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Jag tror även att man får en något skev bild av den ryska krigsmakten när man kollar på listan över "världens starkaste krigsmakter" eftersom alla resurser inte kan användas i realiteten. För givetvis är det så att ryssarna i teorin KAN jämna hela Ukraina med marken, de har ju både kärnvapen och andra kraftiga bomber/artilleri/raketer och detta tas med i beräkningen när man jämför militära muskler. Men i realiteten kan de såklart inte utnyttja allt detta.
Senast redigerad av David1982 2022-02-28 kl. 09:40.
Citera
Medlem
Jag förstår inte riktigt varför Putin vill ha in kärnvapen i Belarus? Är det ett bättre geografiskt läge för vad?
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Titta på livecams från Kiev. Händer inte ett skit.

Betyder väl att Ukraina lyckats hålla ryssarna borta än så länge.

Men tror du på riktigt att du kan få en överblick över kriget genom att sitta i pojkrummet och kolla livecams?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Rimligtvis bör leveranserna komma från väst/sydväst via gränserna i Polen eller Rumänien. Såvitt jag vet har ryssarna inga trupper där vilket då endast tillåter flyg eller långdistans attacker. Man kan ju hoppas att de planerade leveranserna är bra maskerade eller väljer en rutt som kan vara svår att bevaka med luftspan eller dylikt.

UK säger ju att de skall hjälpa till att transportera även inne i Ukraina. Jag har extremt svårt att se Ryssen bomba sönder Engelska transporter oavsett vad de innehåller, då tar det hus i helvete för Putin, hur galen han än må vara.
Citera
2022-02-28, 09:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag tror inte det existerar ett Ukrainska flygvapen? Vi talar om ett utsuget utfattigt land. Det är som om Ryssland hade invaderat Mongoliet. Ännu fattigare länder som Afghanistan spelar i en helt annan militär liga än Ukraina. jag tror Ukrainarna är ganska veka? Ungefär som polacker, där vilket land som helst kan invadera och bara ta, och gjort så i 1000 år.

Ukraina har ett 70-tal stridsflyg och ett 30-tal attackhelikoptrar listat.
Hur mkt av detta som återstår efter invasionen är dock okänt.
Citera
2022-02-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Inte länge till med nuvarande storlek. Man förlora över 1000 soldater om dagen, och det kostar många miljarder USD per dag. Nu har även väst fryst hela den ryska banksektorn.

Russki är helt rökta, och det bästa Putin kan göra för sitt land är att svälja den där förbannade cyanidkapseln som han spelar runt med tungan.

Sanktionerna är på sätt och vis viktigare än det faktiska kriget - ett misslyckat och långdraget markkrig kommer inte att leda till Putins fall. Däremot bör han frukta den ekonomiska kris som följer på sanktionerna. Rysslands hela framtid vilar i Västs händer. Och jag tror som många andra, att kineserna skiter i Putins krig men profit och kall opportunism är de intrsserade av. De kommer att ta för sig, när Rysslands ekonomi brakar ihop. Och inte bara kinserna kommer att profitera på Ryssland.
Putin kommer väl att sluta som Saddam och Gaddafi, djupt förvånad över livets konsekvenser....
Citera
2022-02-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag tror inte det existerar ett Ukrainska flygvapen? Vi talar om ett utsuget utfattigt land. Det är som om Ryssland hade invaderat Mongoliet. Ännu fattigare länder som Afghanistan spelar i en helt annan militär liga än Ukraina. jag tror Ukrainarna är ganska veka? Ungefär som polacker, där vilket land som helst kan invadera och bara ta, och gjort så i 1000 år.

Poland aldrig varit så stort geografiskt som idag.

Sverige... not so much....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in