Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 09:19
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Luka i Belarus får nog ta sig en ordentlig funderare här hur han skall göra. Han har ju ALLA möjligheter att ta Väst parti, bli fri från förlorande Putin och samtidigt se ut som den gode helt plötsligt.
Japp, men han valde precis tvärtom och jag skulle nog säga att lagt kort ligger nu. Efter det senaste utspelet går det inte gråta offer.

Gjorde om Konstitutionen, tar in kärnvapen.
https://m.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/russia-ukraine-war-belarus-approves-new-constitution-ditching-its-non-nuclear-status-articleshow.htm l

Mvh
Citera
Medlem
D3adknights avatar
Rysslands rubel har redan gått ner ca 25%. Hur mycket mer med tanke på Rysslands invasion kan den tänkas gå ner idag?

Eller kommer sanktioner och Putin skicka den till graven?

Fortfarande mycket olika källor osv kring hur Kiev är belägrat eller inte?
Någon som faktiskt vet om det går att få in material och förnödenheter?

Mvh
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Precis. Det skulle inte förvåna mig om han i samtalen med Macron och andra verkligen fått påtryckningar att så även är fallet. Förstå, att lyckas dumpa Putin, sitta som "diktator" men mjukna upp lite, få hjälp av väst och folket kommer istället för att salta på dig, älska dig.

Det är öppet jävla mål. Han kan fasiken inte missa om han inte är riktigt trög på riktigt.

Och det tror jag inte att han är, kalkylerande, smart, kall och hänsynslös absolut - Men dum tycker jag inte att han framstått som.

Tror du missförstod. Det här är hans chans att sitta kvar. Han har inga andra alternativ. Han/Ryssland har skickat missiler mot Ukraina, senast 20 minuter sedan. Det är för sent för honom att göra något annat än han gör. Befolkningen har redan visat ett rejält missnöje, otänkbart att han sitter kvar utan Putin.
Citera
2022-02-28, 09:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
EU-länder som Polen och Bulgarien ska skänka (?) sina sovjetiska Mig-29 till Ukraina. I ett läge där Putin säger sig inte garantera något, om någon försöker driva Ryssland i avgrunden (ryska centralbankens tillgångar i Väst).

Läget är farligare än de flesta tror. Galet eller högt spel från Ryssland, och sandlådenivå från EU. Folk har kanske förlorat respekten för kärnvapen på samma sätt som få oroar sig numera för HIV-smitta.

Det står inget hur stridsplanen ska "exporteras" till Ukraina, vilka ska flyga dem, och inte heller till vilket/vilka förband. Låter helgalet med tanke på att Ryssland behärskar luftrummet i Ukraina.

Sandlådenivån står du och Putin för. Ingen har hotat honom. Ryssland är världens största land med tusentals kärnvapen.

Konflikten beror i mycket på att vissa ryssar är fast i sin egen tragedi där de ser fiender överallt.

Det är själva det tänkandet som skapar fiender.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Rysslands rubel har redan gått ner ca 25%. Hur mycket mer med tanke på Rysslands invasion kan den tänkas gå ner idag?

Eller kommer sanktioner och Putin skicka den till graven?

Fortfarande mycket olika källor osv kring hur Kiev är belägrat eller inte?
Någon som faktiskt vet om det går att få in material och förnödenheter?

Mvh

Titta på livecams från Kiev. Händer inte ett skit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Om det är Ukrainas närmande mot EU och NATO - och risken att få NATOs raketer och militär hotfullt nära den ryska gränsen - som fått Putin att anfalla Ukraina. Då undrar jag varför det inte blev samma reaktion när de bl.a. de baltiska staterna gick med i NATO 2004?

Putin bedömde Ryssland som för svagt för att kunna agera.

Och han var ny på jobbet...
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Alltid är det så att den anfallande sidan ger upp lättare än de som slåss för sin överlevnad. Så är det i alla krig
Det beror på får jag väl ändå lov att säga. Det beror helt på moralen hos de anfallande förbanden. Om det finns en ideologisk förklaring till varför man anfaller så går det upprätthålla moralen. Men de krigen är otroligt farliga och otroligt blodiga.

Jämför nazitysklands attack på Ryssland under ww2. Där hatade verkligen folken varandra efter år av propaganda och de krigen är helvete.

Annars har du helt rätt gällande de ryska förbanden. Ingen vettig ungdom i Ryssland vill anfalla en grannation.
Citera
2022-02-28, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Japp, men han valde precis tvärtom och jag skulle nog säga att lagt kort ligger nu. Efter det senaste utspelet går det inte gråta offer.

Gjorde om Konstitutionen, tar in kärnvapen.
https://m.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/russia-ukraine-war-belarus-approves-new-constitution-ditching-its-non-nuclear-status-articleshow.htm l

Mvh

Gäller att se helheten - Luka säger ju såhär

""If you (the West) transfer nuclear weapons to Poland or Lithuania, to our borders, then I will turn to Putin to return the nuclear weapons that I gave away without any conditions," Belarusian President Alexander Lukashenko said on Sunday while addressing the press at the polling station, as per TRT World."

Och detta är ju faktiskt inte helt orimligt uttalande måste jag säga. Gillar inte Luka, men här har han ju en poäng.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du kan lova? Vad är det löftet ens värt? Du har ingen som helst insyn i deras verksamhet. Personligen tror jag inte att försvaret känner sig särskilt motiverad att försöka kartlägga tonåriga konfliktanalytiker som sitter i sina pojkrum och provocerar.

Man vet ju aldrig, någon av dessa finniga tonåringar kan vara en ny Mijailo Mijailović?
Citera
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Möjligheten att de mer seniora elementen i Rysslands armé inte alls är med på denna galenskap och Putin riskerar ett myteri om han skulle beordra in dem.

Man kan ju alltid hoppas i alla fall.

Jag tycker det känns mer som att dom nu trycker in svamparna som ska suga upp lite skott och göra så mycket skada dom bara kan med all föråldrad utrustning dom har, i gräns städerna.
Sedan när ukraina blir tröttare och tröttare så kommer mer avancerad personal med bättre utrustning för att ta större städer.

Styrkor blir väl mer och mer avancerad vid städerna så troligt är väl att ryssland skickar mer avancerad personal när det är dags att "gå in" i större städer.

Om det skulle vara krig i ryssland så lär det vara svårare att ta moskva och saint Petersburg och lättare att ta mindre städer eftersom att eliten är nog extra koncentrerad vid viktiga platser och större städer när det är full invasion.
Borde vara exakt samma i Ukraina.

Men vem vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du kan lova? Vad är det löftet ens värt? Du har ingen som helst insyn i deras verksamhet. Personligen tror jag inte att försvaret känner sig särskilt motiverad att försöka kartlägga tonåriga konfliktanalytiker som sitter i sina pojkrum och provocerar.

Innan man har kunskap om vilka hot som är viktiga så tar man in all info man kan. Mer frågor på det?
Citera
2022-02-28, 09:22
Medlem
Thelonegunmans avatar
Det finns gott om videos på modiga civila ukrainare som mangrant går ut och stoppar stridsvagnar genom att ställa sig framför och jag har hittills inte hört talas om någon rysk soldat som börjat skjuta.
Antagligen för att de ryska soldaterna är kännande människor istället för hjärttvättade och brutaliserade soldater. De vet att Ukraina inte gjort dem något så att slakta civila medvetet verkar ju vara en tydlig moralisk spärr som ryska soldater inte vill passera. Så vad händer om ukrainarna praktiserar den här taktiken mer och mer?
Det måste vara omöjligt att inta städer med så hårt militärt och civilt motstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in