2022-02-27, 20:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att länder väljer att bojkotta som det du hänvisar till (OS 1976, 1980 och 1984) är ett politiskt beslut att inte delta. Under pandemin sattes ingen sportslig rättvisa på undantag. Det var lika för alla. Det som sker nu är dock något helt nytt där enskilda idrottsförbund och vissa länder väljer att med omgående verka utestänga enskilda individer, från att få delta, för att de har en viss nationalitet.

Fast det är ju så sanktioner fungerar eller får för konsekvenser. Det är ju inget nytt med just denna kris.
Citera
2022-02-27, 20:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast det är ju så sanktioner fungerar eller får för konsekvenser. Det är ju inget nytt med just denna kris.

Jo det är helt nytt som jag skrev. Sanktioner riktar sig traditionellt sett mot landet och dess styrande. Visa gärna exempel på när något lands enskilda utövare blivit utestängda från att delta med en så omedelbar verkan med beslut från olika förbund.
Citera
2022-02-27, 20:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jo det är helt nytt som jag skrev. Sanktioner riktar sig traditionellt sett mot landet och dess styrande. Visa gärna exempel på när något lands enskilda utövare blivit utestängda från att delta med en så omedelbar verkan med beslut från olika förbund.

Finns ju många exempel. Sydafrika var väl avstängt från all internationell idrott under en tidsperiod. I OS i Tokyo fick bara tio ryska friidrottare delta oavsett om det fanns fler som hade ANA-status. Finns exempel på nationell olympiska kommittéer som har varit avstängda av IOK för att de inte har varit helt självsständiga (statsinblandning). Det är väl någon nation som har varit avstängd från all internationell tävlande i tyngdlyftning osv. I alla dessa fall drabbas oskyldiga atleter i de berörda nationerna men det är ju lite poängen med sanktioner, att det skall svida för nationerna som drabbas.
Citera
2022-02-27, 21:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Finns ju många exempel. Sydafrika var väl avstängt från all internationell idrott under en tidsperiod. I OS i Tokyo fick bara tio ryska friidrottare delta oavsett om det fanns fler som hade ANA-status. Finns exempel på nationell olympiska kommittéer som har varit avstängda av IOK för att de inte har varit helt självsständiga (statsinblandning). Det är väl någon nation som har varit avstängd från all internationell tävlande i tyngdlyftning osv. I alla dessa fall drabbas oskyldiga atleter i de berörda nationerna men det är ju lite poängen med sanktioner, att det skall svida för nationerna som drabbas.

I dessa fall var besluten tagna under längre överväganden i en bredare enighet, inte som nu omedelbart hos olika förbund på olika sätt.
Citera
2022-02-27, 21:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
I dessa fall var besluten tagna under längre överväganden i en bredare enighet, inte som nu omedelbart hos olika förbund på olika sätt.

Så det är att det är omedlbart och omgående som du hänger upp dig på. Jag tycker nog det finns ganska stor enighet om de beslut som tas nu.
Citera
2022-02-27, 22:08
Medlem
Det finnes mange sider av denne saken, men så lenge Russland med Putin i spissen skyver sporten forran seg så synes jeg hva som gjøres er helt greit.

Jeg har langt mer respekt for disse to her fra Ukraina, enn kapteiner i Putin sin personlige Nasjonalgarde.

Skiskytteren Dmytro Pidrutsjnyj og kombinertutøver Dmytro Mazurtsjuk har valgt å melde seg inn i hæren, og tjenestegjør nå i nasjonalgarden i byen Ternopil i Ukraina.

Det skriver flere medier, og på Instagram skriver Pidrutsjnyj at han oppholder seg i Ukraina for å beskytte hjem og familier.

«Ikke si at sport ikke er relatert til politikk. DET ER RELATERT!! Soldater og sivile i mitt moderland dør mens du leser dette. Jeg ber deg, IKKE hold deg borte, vær så snill!», skriver Pidrutsjnyj som tok VM-gull på jaktstart i Östersund i 2019.
https://www.instagram.com/p/CaauKQwpw4A/?utm_source=ig_embed
Citera
2022-02-27, 22:21
Medlem
Stora politiska frågor kanske inte ska avhandlas i en forumdel avsedd för skidskytte?

Ser inga som helst problem med att omvärlden på olika sätt visar sin avsky mot det som nu sker.
Jag är dock öppen för att lyssna på olika argument men kanske då i en forumdel som avhandlar politik, krig osv.

Nu har Estland tagit sitt beslut och tillsvidare gäller det, varken jag eller någon annan i detta fora kan göra så mycket åt det.
Dom Ryska skidskyttarna har också, på eget bevåg, beslutat att avsluta säsongen.

Undrar om Stina får starta i nästa tävling?
Citera
2022-02-27, 23:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så det är att det är omedlbart och omgående som du hänger upp dig på. Jag tycker nog det finns ganska stor enighet om de beslut som tas nu.

Jag hänger inte upp mig. Jag konstaterar att det är så, omedelbart och olika. Det är snabba uteslutningar från skidskyttet till att börja med och IIHF vill nu direkt utesluta Ryssland medan FIFA har en annan linje. Det har aldrig tidigare hänt att detta skett inom några få dagar. Det finns ingen väg tillbaka om någon kastas ut. Jag kan inte se att de någonsin ska kunna ta tillbaka det de slängt ut, åtminstone inte inom överskådlig tid.
Citera
2022-02-28, 00:06
Medlem
Citat:
Jag hänger inte upp mig. Jag konstaterar att det är så, omedelbart och olika. Det är snabba uteslutningar från skidskyttet till att börja med och IIHF vill nu direkt utesluta Ryssland medan FIFA har en annan linje. Det har aldrig tidigare hänt att detta skett inom några få dagar. Det finns ingen väg tillbaka om någon kastas ut. Jag kan inte se att de någonsin ska kunna ta tillbaka det de slängt ut, åtminstone inte inom överskådlig tid.
Nu är det ju fullständigt ointressant vad du kan eller inte kan se i den här frågan.
IBU har tagit ett beslut, punkt.
Estland har tagit ett beslut punkt.
Ryska skidskytteförbundet har tagit ett beslut punkt.
vad som händer i framtiden kan varken du, jag, IBU, Estlands regering eller någon annan ha en aning om.

vi vet inte om den värld vi ser idag kommer att se likadan ut om en vecka eller två.
Putin har fingret på knappen........

Hur tror ni laget ser ut inför Kontiolahti?
Samma lag som till OS eller får någon annan chansen?
Citera
2022-02-28, 00:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Nu är det ju fullständigt ointressant vad du kan eller inte kan se i den här frågan.

Tydligen tillräckligt intressant för att du ska kommentera. Jag tar det igen. Om man kastar ut någon för något på detta sätt så finns det ingen väg tillbaka. Om IIHF kastar ut Ryssland så har de gjort det för något som skett och det gjorda kan aldrig göras ogjort, speciellt inte för de medborgare som inte gjort något. Om IBU stänger ute ryska åkare kan de aldrig ta tillbaka dem om det ska finnas någon trovärdighet kvar i sanktionen. De är avstängda för att de är ryska medborgare och det kommer de att vara framöver också.
Citera
2022-02-28, 07:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Fast om sanktioner skall ha någon effekt i detta fall så är det viktigt att de kommer på plats så fort som möjligt, skulle de komma på plats först om två månader så skulle ju risken vara att de skulle komma på plats för sent och inte ha samma effekt.

Dessa sanktioner kan ju upphävas på samma sätt som andra sanktioner har hävts så jag vet inte vad du surrar om att det inte finns någon väg tillbaka.
Citera
2022-02-28, 07:40
Medlem
Jag ser det inte som att man slänger ut ryssar för att de är ryssar utan för att de råkar bo i ett land där ledningen plötsligt bestämt sig för att oprovocerat attackera ett grannland med full kraft. Att stänga av ryska idrottare och införa allehanda sanktioner som kommer drabba alla möjliga ryssar som inte stödjer detta är ju orättvist på många sätt. Dock är det så nu att jag tycker det är rätt eftersom man måste göra allt man kan för att påverka ledningen. Och att då på olika sätt försöka vända den egna befolkningen mot ledningen är väl ett sätt man måste testa även om det är orättvist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in