2022-02-26, 22:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
Nej jag tror ingen sörjer precis

Men frågan är väl om det är rätt att ryska idrottsutövare ska hindras utöva sin sport pga av att deras land leds av en äcklig krigssugen diktator

Varför ska tex Reztova och Latypov straffas för något som dem knappast varit med och beslutat??

Var det inte Sport och Politik som inte hörde ihop????????????

Det finns ett enormt rysshat i världen. Folk älskar att hata ryssar och det gäller framför allt i de baltiska länderna och i Polen. Nu har de fått vatten på sin kvarn. Alla deklarationer om mänskliga rättigheter gäller inte ryssar. De ska bestraffas för att de är ryssar. Att tro att det skulle gå att avsätta Putin är ju befängt. Han är ju vald på demokratiska grunder och det är precis som i Sverige indirekt demokrati. Det vill säga man väljer vem som ska leda landet, men man får ingen makt över hur den sedan agerar.

Att Estland nu väljer att brännmärka ryssar är ju något de har drömt om länge. Att IBU godkänner att ett land kan använda IBU-sanktionerade tävlingar för att utesluta individer på detta sätt öppnar en dörr som aldrig tidigare öppnats. Nu kommer den inte gå att stänga. De utövare som nu utestängs har inte gjort något. De kan alltså inte rättfärdiga eller avtjänat något straff. De kommer för evigt att vara dömda utan skuld och då finns det ingen väg tillbaka. Alla ryska utövare måste för evigt vara utestängda från de länder som vägrar att släppa in dem. Att IBU går med på detta visar att de tycker att det är rätt att ryska utövare inte ska delta i IBU-sanktionerade evenemang.

Det var dock inget problem för amerikanska utövare att tävla och representera USA trots att de krigade i Afghanistan under 20 år. När Muhammad Ali vägrade åka till Vietnam tog USA VM-titeln från honom. USA och dess idrottsutövare fick dock tävla fritt överallt i världen.

Alla som applåderar detta har inte tänkt längre än till njutningen att få straffa. Någon lösning är det inte. Låt idrottsutövare tävla neutralt när deras länder bryter mot mänskliga rättigheter. Det är bästa sättet att straffa länderna och den sittande regimen.
Citera
2022-02-26, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns ett enormt rysshat i världen. Folk älskar att hata ryssar och det gäller framför allt i de baltiska länderna och i Polen. Nu har de fått vatten på sin kvarn. Alla deklarationer om mänskliga rättigheter gäller inte ryssar. De ska bestraffas för att de är ryssar. Att tro att det skulle gå att avsätta Putin är ju befängt. Han är ju vald på demokratiska grunder och det är precis som i Sverige indirekt demokrati. Det vill säga man väljer vem som ska leda landet, men man får ingen makt över hur den sedan agerar.

Att Estland nu väljer att brännmärka ryssar är ju något de har drömt om länge. Att IBU godkänner att ett land kan använda IBU-sanktionerade tävlingar för att utesluta individer på detta sätt öppnar en dörr som aldrig tidigare öppnats. Nu kommer den inte gå att stänga. De utövare som nu utestängs har inte gjort något. De kan alltså inte rättfärdiga eller avtjänat något straff. De kommer för evigt att vara dömda utan skuld och då finns det ingen väg tillbaka. Alla ryska utövare måste för evigt vara utestängda från de länder som vägrar att släppa in dem. Att IBU går med på detta visar att de tycker att det är rätt att ryska utövare inte ska delta i IBU-sanktionerade evenemang.

Det var dock inget problem för amerikanska utövare att tävla och representera USA trots att de krigade i Afghanistan under 20 år. När Muhammad Ali vägrade åka till Vietnam tog USA VM-titeln från honom. USA och dess idrottsutövare fick dock tävla fritt överallt i världen.

Alla som applåderar detta har inte tänkt längre än till njutningen att få straffa. Någon lösning är det inte. Låt idrottsutövare tävla neutralt när deras länder bryter mot mänskliga rättigheter. Det är bästa sättet att straffa länderna och den sittande regimen.
Håller med dig på en punkt, USA är nästan lika hemskt som Ryssland, men bara nästan. Efter att lögnen om Irak kriget kom ut och världen fick veta att amerikanerna hade mördat hundratusentals Irakier för en ren och skär lögn så skulle det ha fått starka konsekvenser, men icke.
Citera
2022-02-26, 23:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Den setningen sier mye om hvor lite du har fulgt med i timen. Å sett likhetstegn mellom valg i Russland og Sverige er så feil som det kan bli. Er det noe Putin er redd så er det nettopp demokrati, og det er derfor de invaderer Ukraina.

Du vet, som så många andra, tydligen inte vad demokrati betyder. Det betyder endast att folket får rösta i fria val, att valresultatet respekteras och att den som får flest röster får makten. Demokrati har ingenting med hur man sedan agerar att göra. Om valet var riggat vet varken du eller jag. Det jag skriver och som du i din enfald antingen väljer att missförstå eller inte förstår är att folket kan inte avsätta Putin som vissa tycks tro.

Varför ska medborgare som inte röstat på Putin bestraffas för det han gör? Varför ska skidskyttar, som inte har något som helst med Putin att göra, bli utestängda bara för att de är ryska medborgare? Varför ska de inte få tävla neutralt för sig själva? Varför ska Estland ha rätt att vägra dem det?

Lär dig vad demokrati är och vad det inte är. Jönsa inte runt som den värsta Stefan Löfven.

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Vad händer med skidskyttet?

Läs i tråden.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-02-26 kl. 23:16.
Citera
2022-02-26, 23:38
Medlem
Citat:
Jag antar att du frågar mig. Ja jag vet det och jag skrev: om valet var riggat vet varken du eller jag. Om det var riggat så är det ju ännu färre som röstat på honom och därmed ännu mindre anledning att straffa folket och ryska idrotts utövare för hans vanvett.

Varför ska Estland och Norge stoppa oskyldiga ryska idrottsutövare att få tävla för sig själva utan nationalitetskoppling?

Du menar att alla ryssar är svin per definition?

Ärligt talat tycker jag det är rätt så problematiskt att straffa oskyldiga ryska idrottsutövare på detta viset. Jag ser det mer som att "vi" får göra allt vi kan för att på något sätt förbättra situationen. Möjligt att jag är en hjärntvättad västerlänning men kriget är som jag ser det fruktansvärt. Då kan det vara ok att ställa in lite fotbollsmatcher osv om det möjligen skulle göra situationen bättre. Om det sportsligt drabbar några ryssar orättvist må det vara hänt.
Citera
2022-02-27, 00:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ärligt talat tycker jag det är rätt så problematiskt att straffa oskyldiga ryska idrottsutövare på detta viset. Jag ser det mer som att "vi" får göra allt vi kan för att på något sätt förbättra situationen. Möjligt att jag är en hjärntvättad västerlänning men kriget är som jag ser det fruktansvärt. Då kan det vara ok att ställa in lite fotbollsmatcher osv om det möjligen skulle göra situationen bättre. Om det sportsligt drabbar några ryssar orättvist må det vara hänt.

Invasionen är åt helvete, men det finns bättre sätt att agera mot den än att straffa sådana som inte är ansvariga. Det är dessutom snarare ett sätt att ge legitimitet åt Putin. Folket får svart på vitt att omvärlden är emot dem bara för att de är ryssar.

IBU:s förslag om neutralt deltagande var genialiskt, men Estland vill klämma åt varenda ryss så hårt de bara kan. Även sådana som inte ens var födda då Sovjetunionen upplöstes.
Citera
2022-02-27, 00:22
Avslutad
Citat:
Invasionen är åt helvete, men det finns bättre sätt att agera mot den än att straffa sådana som inte är ansvariga. Det är dessutom snarare ett sätt att ge legitimitet åt Putin. Folket får svart på vitt att omvärlden är emot dem bara för att de är ryssar.

IBU:s förslag om neutralt deltagande var genialiskt, men Estland vill klämma åt varenda ryss så hårt de bara kan. Även sådana som inte ens var födda då Sovjetunionen upplöstes.

Vet inte om jag diggar det. Hur agerar andra sporter? Tror knappast det är aktuellt att slänga ut Medvedev - som just blev ny världsetta efter 18 års dominans av Big 3 och Murray - från Indian Wells eller Miami. Andrey Rublev skrev "no war, please" på kameran efter vinst i turneringen i Dubai, och vann en dubbelturnering förra veckan i par med en kille från - Ukraina. Tror ingen inom tennisen vill se dessa utestängda från tävlingar. Däremot ställer man in tävlingar som äger rum i Ryssland. Tycker inte skidskyttet borde ta beslut om det här helt i isolation, så att säga. Absolut, ställ in tävlingar i Ryssland, ta ifrån dem Champions League och troligen även släng ut dem från lagsporter. Men att förbjuda enskilda idrottsutövare från Ryssland att delta, eller ens att tvinga dem delta under neutralt flagg, det är jag nog skeptisk till.

Men möjligt att det är rätt väg att gå ändå. Jag kan låta mig övertalas.

Kollade in den där Kuklinas () Instagram. Mot krig, ja, men ändå med ett hjärta där med Ukrainas och Rysslands flagga i. Men jag antar det är allt man kan hoppas på.

Sen kan man ju slå fast att om Munnen vinner totala världscupen i år så kommer det inte kunna räknas, om de ryska åkarna utestängs. Den kommer ha en asterisk efter sig så stor man kan se den från månen.
Citera
2022-02-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ja, det är inte hela världen att kollapsa så där (om man nu inte kan bekräfta att det berodde på ett hjärtfel) men det har inte alla här inne förstått.

Du vet inte vad folk härinne förstår
Citera
2022-02-27, 13:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel

Nu förstår jag inte.
Citera
2022-02-27, 15:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel

Citat:
Nu förstår jag inte.

Jag förstår inte heller.
Citera
2022-02-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Vet inte om jag diggar det. Hur agerar andra sporter? Tror knappast det är aktuellt att slänga ut Medvedev - som just blev ny världsetta efter 18 års dominans av Big 3 och Murray - från Indian Wells eller Miami. Andrey Rublev skrev "no war, please" på kameran efter vinst i turneringen i Dubai, och vann en dubbelturnering förra veckan i par med en kille från - Ukraina. Tror ingen inom tennisen vill se dessa utestängda från tävlingar. Däremot ställer man in tävlingar som äger rum i Ryssland. Tycker inte skidskyttet borde ta beslut om det här helt i isolation, så att säga. Absolut, ställ in tävlingar i Ryssland, ta ifrån dem Champions League och troligen även släng ut dem från lagsporter. Men att förbjuda enskilda idrottsutövare från Ryssland att delta, eller ens att tvinga dem delta under neutralt flagg, det är jag nog skeptisk till.

Men möjligt att det är rätt väg att gå ändå. Jag kan låta mig övertalas.

Kollade in den där Kuklinas () Instagram. Mot krig, ja, men ändå med ett hjärta där med Ukrainas och Rysslands flagga i. Men jag antar det är allt man kan hoppas på.

Sen kan man ju slå fast att om Munnen vinner totala världscupen i år så kommer det inte kunna räknas, om de ryska åkarna utestängs. Den kommer ha en asterisk efter sig så stor man kan se den från månen.

Man får nog leva med att vissa beslut kommer fortsätta tas över idrotten framöver, eller iaf konstatera faktum. Konsekvensen kommer bli att sportslig/personlig rättvisa helt eller delvis sätts ur spel, men det är ändå p.g.a. ett krig. Sportslig rättvisa har satts ur spel även under pandemin, ska sägas. I allt ifrån träningsmöjligheter, till karantänsregler och inreseregler bland mycket annat. Utopin att idrott inte har med politik att göra är stendöd 2022.
Citera
2022-02-27, 19:52
Medlem
[quote=frankkk|79286407]Man får nog leva med att vissa beslut kommer fortsätta tas över idrotten framöver, eller iaf konstatera faktum. Konsekvensen kommer bli att sportslig/personlig rättvisa helt eller delvis sätts ur spel, men det är ändå p.g.a. ett krig. Sportslig rättvisa har satts ur spel även under pandemin, ska sägas. I allt ifrån träningsmöjligheter, till karantänsregler och inreseregler bland mycket annat. Utopin att idrott inte har med politik att göra är stendöd 2022.[/QUOTE]
Det är väl bevisat många ggr långt tidigare i historien.
OS i Moskva 1980
OS i LA 1984 är bara 2 exempel.
Citera
2022-02-27, 20:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Man får nog leva med att vissa beslut kommer fortsätta tas över idrotten framöver, eller iaf konstatera faktum. Konsekvensen kommer bli att sportslig/personlig rättvisa helt eller delvis sätts ur spel, men det är ändå p.g.a. ett krig. Sportslig rättvisa har satts ur spel även under pandemin, ska sägas. I allt ifrån träningsmöjligheter, till karantänsregler och inreseregler bland mycket annat. Utopin att idrott inte har med politik att göra är stendöd 2022.

Att länder väljer att bojkotta som det du hänvisar till (OS 1976, 1980 och 1984) är ett politiskt beslut att inte delta. Under pandemin sattes ingen sportslig rättvisa på undantag. Det var lika för alla. Det som sker nu är dock något helt nytt där enskilda idrottsförbund och vissa länder väljer att med omgående verka utestänga enskilda individer, från att få delta, för att de har en viss nationalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in