2022-02-27, 20:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
De flesta går i pension vid 65 och covid dör man inte "i" förrän ca 82. Så precis som tidigare så kan man hoppas på ca 15-20 år av pension innan man dör.

Och är man i sånt uruselt skick att man dör pga covid hade man inte haft många år kvar att njuta av pensionen ändå, så nej, "covid-19" har varken gjort till eller från. Men detta faktum är nog lite för komplicerat för din amygdala att ta in.

Problemet är att du inte fattar skillnaden mellan förväntad livslängd och medellivslängd. Ni coronaförnekare har haft oerhört svårt att ta in detta genom hela pandemin. Ni fattar inte hur varje avliden i snitt kan ha förlorat cirka 10 år av förväntad livslängd när medelåldern på de som dör är så hög. Det gör att vidare diskussion av typen du försöker dig på här ovan (men inte klarar av) blir helt meningslös.
Citera
2022-02-27, 21:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ska bli intressant att se om denna våg av Covid19 är den sista stora, eller om vi får en ny uppgång redan i april, eller mot senhösten.

Alltid vanskligt att göra jämförelser, men tittar man exempelvis på spanska sjukan så varade den pandemin också i ungefär 2 år, med tre större smittvågor. Den första vågen var den mildaste, den andra den svåraste och den tredje någonstans mitt i mellan. Vad gäller Covid19 tycks mittenvågen också varit den svåraste, men här var istället den första vågen i mitten och den sista vågen mildast. Det senare kan ju bero på att viruset muterat, men kanske framförallt att vi hade vaccinet. Många har tack vare det fått en mild sjukdom.

Spanska sjukan drabbades väl främst barn och yngre vuxna hårdast. Något som lär kommit sig av att äldre hade någon form av immunitet från närbesläktade virus. Yngre hade aldrig varit utsatta för smittan. Vad gäller Covid19 tycks inte någon varit utsatt för närbesläktat virus på samma sätt och här drabbades istället äldre hårdast. De tycks ha ett immunförsvar som kickar in för hastigt och det tycks vara den stora anledningen till att äldre får ett svårare sjukdomsförlopp. Tragiskt många äldre som gått bort. Trist när man jobbat ett helt yrkesverksamt liv, pensionssparat och hållit på för att sedan avlida i Covid19 och inte hunnit njuta något av pensionen.
Influensor drabbar i allmänhet både mycket gamla och mycket unga. Det speciella med spanskan var att andra vågen även drabbade unga vuxna i högre utsträckning än vad som är vanligt för influensor, och spanskan var en influensa.

Covid är speciellt eftersom även små barn klarat sig bra. Undantag finns som alltid, men överlag har de klarat sig bra. Det finns andra virus som är betydligt värre för små barn.

Diande barn kan få i sig antikroppar via bröstmjölken, så det är inte helt oskyddade om modern har antikroppar. Tydligen går de inte ut i blodet men kan ändå skydda slemhinnorna.

Vad menar du med covids mittenvåg? Det här väl varit 4 vågor, med omicron som den sista och delta (som knappt drabbade oss i Sverige) den 3e. Vad är mitten av 4?
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-27 kl. 21:52.
Citera
2022-02-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du ljuger ju. Kolla sjukhusinläggningar, IVA och dödsfall. Peak vecka 7. Vecka 2 hade ju knappt spridningen av Omikron hunnit starta. Den började på allvar 9/10: e januari efter jullovet och pågår ånnu. Det var skolorna som drev på.

Nej det är vaccinet som driver smittan nu. Vaccinerades immunförsvar klarar inte ens av en mild omicron utan smittas och smittar andra.

Ovaccinerade får knappt en märkbar förkylning.
Citera
2022-02-27, 22:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Hahahahaha!
Fattar du inte att INGEN bryr sig om din interna tävling mot Tegnell.
FoHM hade fel, och DU hade fel.
Så vad tjafsar du om?

Du börjar framstå som helt efterbliven..
Lever du efter samma ”sanningar” som snubben i öster?

Du verkar uppenbarligen bry dig eftersom du fortsätter att tjafsa. Har ingen tävling mot Tegnell. Däremot sågade jag hans påstående att smittan skulle peaka redan under vecka 2 jämns med fotknölarna, vilket uppenbarligen provocerade skribenter inkl dig. Detta gjorde jag redan innan jul. Jag sa istället att smittan skulle peaka vid mitten av februari eller möjligen vid månadsskiftet feb/mars och det stämde ju tämligen väl. Provocerade väl ytterligare en del. Intressant för övrigt att coronakommisionen riktar exakt samma kritik mot regeringen som jag själv gjort i nära två års tid. För lite och för sent, samt noll och ingen försiktighetsprincip. Många har dött totalt i onödan.
Citera
2022-02-27, 22:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Influensor drabbar i allmänhet både mycket gamla och mycket unga. Det speciella med spanskan var att andra vågen även drabbade unga vuxna i högre utsträckning än vad som är vanligt för influensor, och spanskan var en influensa.

Covid är speciellt eftersom även små barn klarat sig bra. Undantag finns som alltid, men överlag har de klarat sig bra. Det finns andra virus som är betydligt värre för små barn.

Diande barn kan få i sig antikroppar via bröstmjölken, så det är inte helt oskyddade om modern har antikroppar. Tydligen går de inte ut i blodet men kan ändå skydda slemhinnorna.

Vad menar du med covids mittenvåg? Det här väl varit 4 vågor, med omicron som den sista och delta (som knappt drabbade oss i Sverige) den 3e. Vad är mitten av 4?

Det beror på hur man ser det. Man kan se det som tre eller fyra vågor. Jag tror de flesta ser det som att vi haft tre smittvågor. Den andra smittvågen började i oktober år 2020, blev en dipp under jul/nyår 2020/2021 för att därefter sätta fart igen. Jullov dämpar. Sedan om man vill se denna dipp som en våg, eller bara ett hack i kurvan är nog lite subjektivt. Jag kan köpa bägge resonemangen
Citera
2022-02-27, 23:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, jo det känns som du som vanlig var helt fel ute. Det peakar/peakade inte feb/mars och kommer inte peaka i mars/april... Till och med Tegnell gissade bättre än dig . Dödstalen peakade v6-7 och omikronsnuvan ca 2 veckor tidigare...

Det är väldigt patetiskt och tragekomiskt att du försöker lyfta fram dig själv till vinnare i din interna vadslagning med Fhm när det är uppenbart för alla att du gissade fel med minst en månad. (men skäms inte över det, skitsvårt att förutspå c19. Många har liksom du försökt pojkgissa och haft fel).

Om det peakade vecka 6-7 så hade ju imbilden rätt? FHM hade i alla fall tokfel, som vanligt!
Citera
2022-02-28, 04:46
Medlem
Stor ökning av antal smittade i Hong Kong igår. Vad händer när även Kina tappar kontrollen?
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china-hong-kong-sar/
Citera
2022-02-28, 06:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Stor ökning av antal smittade i Hong Kong igår. Vad händer när även Kina tappar kontrollen?
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china-hong-kong-sar/

De har inte gett upp i Hongkong ännu. Men 26000 nya positiva där igår så ökar rejält. Ska bli intressant att se vad som händer om de når typ 100000 om dagen?

Hårde restriktioner där o folk börjar få nog.... Först trycker Kina ner demokratiska rörelser o nu hård zero COVID. Nya demonstrationer snart?

Var med i Hongkong o demonstrerade när det begav sig sist....
Citera
2022-02-28, 07:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De har inte gett upp i Hongkong ännu. Men 26000 nya positiva där igår så ökar rejält. Ska bli intressant att se vad som händer om de når typ 100000 om dagen?

Hårde restriktioner där o folk börjar få nog.... Först trycker Kina ner demokratiska rörelser o nu hård zero COVID. Nya demonstrationer snart?

Var med i Hongkong o demonstrerade när det begav sig sist....

Snart sätter Putin in kärnvapen och då går nog smittan ned. Tror inte viruset gillar radioaktivitet särskilt väl.
Citera
2022-02-28, 07:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om det peakade vecka 6-7 så hade ju imbilden rätt? FHM hade i alla fall tokfel, som vanligt!

Ja, så när som på en vecka i alla fall. FHM och Tegnell hade ju fel på minst en månad. Ändå får mina motståndare det till att jag har "förlorat", då de inte gillar mina åsikter. Det gör det hela ännu så mycket roligare. Återkommande är att "ingen bryr sig vadslagningen". Ändå ägnar man inlägg efter inlägg med att skriva att jag förlorat och FHM "vann", trots att det uppenbarligen blev precis tvärtom. Klart underhållande och sannerligen en nagel på somliga här inne

Å andra sidan ska jag inte förhäva mig så mycket. Vilken idiot som helst borde ju kunnat förutspå att smittan aldrig skulle kunna peaka i mitten av januari, då Sverige stod för ett jullov och Omikron då, precis innan Jul just hade hittat hit. Vi vet sedan tidigare att längre skolledighet har en dämpande effekt på smittspridningen. Givetvis har det ännu större effekt på en virusvariant som är extremt smittsam. Det var sas givet redan på förhand att den stora smittspridningen skulle komma igång efter jullovet och skolorna började om cirka 10 jan. Då är det omöjligt med en smittopeak bara fem dagar senare. Betydligt mer rimligt att denna peak inträffar 4-6 veckor senare, dvs vecka 8-10. Viruset måste hinna spridas (vi har sett ungefär samma mönster efter sommarloven). Peaken inträffar precis när spridningen är som störst, men när tillräckligt många har hunnit bli immuna, för att en nedgång ska börja skönjas. Troligen inträffade det vecka 6 någon gång, därmed dödstals peak vecka 7 (vecka 8 sannolikt inte långt efter, då vi nu har en slags svagt sluttande platå). Jag hade kanske fel på en vecka, inte mer.
Citera
2022-02-28, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Dåren har yrat om när "smittan" peakar och allt går år helvete, vid månadsbrytet feb/mars eller mars/april? Inte när antalet som öppnar pärleporten med omikronförkylningen i kroppen "peakar". Förstod du inte det? Men att dödstalen peakade kring v6-7 tyder på att smittan peakade ett par veckor tidigare.
Citera
2022-02-28, 08:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Dåren har yrat om när "smittan" peakar och allt går år helvete, vid månadsbrytet feb/mars eller mars/april? Inte när antalet som öppnar pärleporten med omikronförkylningen i kroppen "peakar". Förstod du inte det? Men att dödstalen peakade kring v6-7 tyder på att smittan peakade ett par veckor tidigare.

FHM sa mitten på januari, det var tokfel. Danmark peakade runt mitten på februari och vi låg lite efter, Sveriges siffror är ju helt opålitliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in