Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ja, att Ryssland borde backa är det nog få som har invändningar mot, men att vi skulle få de en total rysk reträtt är kanske inte helt realistisk. Även om fredsförhandlingar inte heller känns så lovande i dagsläget ligger de nog närmare vad som är sannolikt än en fullständig rysk reträtt.

Ryssland väljer vad dom vill drabbas av, eller ja.. Putin väljer vad hans befolkning drabbas av. Vilken tur att han åtnjuter +80% förtroende och att det saknas opposition. Det är nära nog Nordkorea-siffror lite här och där.

Tror inte på ett katastrofscenario men tänker inte ranka alternative, som du gör.
Citera
2022-02-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Krim och Donbas är visserligen inte ok men det skedde i samband med Euromaiden-protesterna och kuppen mot den dåvarande presidenten. Fast det var en odemokratisk kupp så blundade väst. Antagligen så gav väst indirekt stöd till den. Så då svarade Ryssland på sitt sätt.

Dock tycker jag att väst inte borde ha blandat sig i Ukraina till att börja med. Varför ska vi sponsra med pengar och utbildning för att andra länder ska få ett västvänligt styre?
Folket kastade ut barnamördare V.Puttins diktator-kompis. De höll demokratiska val. Och efter det har de hållit demokratiska val en gång till och valde en helt annan president. Det har aldrig hänt i Ryssland, så jag kan förstå om konceptet verkar konstigt.

Väst har inte blandat sig i Ukraina förrän slapptasken Puttler valde att invadera grannlandet häromdagen. Nu har resten av världen fått nog av Putin och hans flatlöss och som du ser blandar vi oss. Putin den satans mördaren har tusentals unga ryska värnpliktiga pojkar på sitt samvete, och fler kommer till varje timma. Han kan lösa situationen genom att dra tillbaka alla trupper från Ukraina och betala skadestånd för den ödeläggelse han orsakat, men det hade skadat hans makt och hans tillgång till statskassan.
Citera
2022-02-27, 23:20
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Ingen vinner, förutom USA som äntligen får exportera sin gas och sina vapen.
Ukraina blir den största förloraren. De svagaste tar alltid mest stryk. Hur gick det för Georgien och Saakashvili?
Vad tror du egentligen om Ryssland vidare öde i detta då? Dom lär väl öka tempot än mer i kriget nu?

Kommer man komma till insikt inom Ukraina om en hållbar lösning för dom själva?
Citera
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Eu ska bidra med piloter och flygplan.

Är det inte att provocera lite för mycket?

Blir då ju indirekt luftstrider mellan EU-länder och Ryssland.

Det låter mycket diffust och kort i citaten jag sett. Vi får se imorgon vilka länder som är vådligt sturska inom EU.

Att införa flygförbudszoner som USA med allierade hade över kurdiska delarna av Irak efter Quwaitkriget skulle ev kunna vara motiverat ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet att ni "skiter i Ryssland" och det var ju det som var problemet. Dom som hade det bra i Ukraina har ju tagit bilen eller tåget och åkt till Polen men övriga är kvar. Du vet de flesta tjänar inte så mycket pengar där, omkring 300 dollar i månaden, det och resten av landets tillgångar stjäl regimen och oligarker på olika sätt. Det är mer eller mindre likadant som i Ryssland och den stora anledingen att Ukraina tyvärr inte är med i EU efter alla år. Jag har inga vänner i Ryssland men jag har i Ukraina och jag tycker det här är förbannat tragiskt. Naturligtvis är dom också förbannad på Putin och fattas bara annat för dom är ju rysktalande och ingen viftar mer intensivt och oroligt med den Ukrainska flaggan än dom gör. Nej, jag pratar ingen politik med dom.

Vad repeterar du för dynga då i inlägg efter inlägg och vems ärenden springer du?
Ukraina förutspåddes ha de bästa ekonomiska förutsättningarna i de forna Sovjetrepublikerna pga att Sovjet hade framstående industri där. Så gick det inte, kriminella oligarker plundrade.
BNP per capita, Ryssland, Vitryssland och Ukraina:
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KD?locations=BY-UA-RU
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Nejdå, den tappre ukrainske soldaten kommer att slå ryssen! Vänta bara!

I själva verket är det juntaledaren i Kiev som bestämmer om Ukraina ens skall finnas kvar på kartan. Ju mer Väst lägger sig i Ukraina-frågan med mer vapen, desto större bit av Ukraina i öst kommer att lösgöras från Ukraina och om Ryssland tror att ens en liten bit av Ukraina kommer att utgöra ett nytt hot mot Ryssland, ja då utraderas Ukraina från kartan. Juntaledaren kan kapitulera nu och rädda Ukraina kvar, men kommer han att göra det? NEJ.

Sån är logiken i denna konflikt.
Ett nytt Afghanistan på halsen har ni, det vet du innerst inne.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hur går det då i Kharkiv som ligger 3 mil från ryska gränsen?
Måste ju vara lätt som en plätt för RU, eller?

Sex timmar gammal artikel.
Citat:
Ukrainian forces say they have repelled an attack on the country's second city Kharkiv after fierce clashes with Russian forces.

Regional governor Oleh Synehubov said the city was now rid of Russian troops - after street-to-street fighting.

Thousands spent the night in basements and shelters, with intense shelling described by one resident as "something like Star Wars above your head".

"The wave of the blast was so strong that my ears popped," another said.

A nine-storey residential tower was hit, emergency services said, killing an elderly woman while about 60 people survived after hiding in the basement.

https://www.bbc.com/news/world-europe-60543087
Citera
Medlem
Man kan ju fråga sig varför de skjuter sönder däcken när de kan använda fordonen själva?
https://mirror.archiveddit.com/reddit/post/3249480

Men kanske gjordes när Ryssarna satt där i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Han lär få svårt att få med sig den militära ledningen. "Himmelfahrtkommandon" och massiv förstörelse för sin egen skull utan något militärt eller politiskt mål är inget som brukar falla höga militärer på läppen. Och först med kärnvapen är självmord och når inga militära eller politiska mål.

Enda gången det ens skulle vara rimligt är väl om Nato skulle skjuta först alt invadera Ryssland tänker jag.

Men ändå skrämmande retrorik från Putin...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Svårt att få några träffsäkra siffror på detta just nu. Vissa menar att det kan kosta Ryssland så mycket som $20 miljarder om dagen, andra att det är en överdriven siffra då det i så fall inneburit att Ryssland har uppemot fem gånger så högra krigskostnader som USA haft under jämförbara situationer. Men man kan nog vara säker på att de senaste dagarna varit otroligt dyra för Ryssland.

Effekterna av sanktionerna kommer vi på allvar börja se först under den kommande veckan. Utöver de större och mer omtalade sanktionerna som uteslutningen av diverse ryska banker från SWIFT, så finns det även en myriad av andra sanktioner som just nu är svåra att hålla ordning på. Det är fonder som skall dumpa ryska innehav, tillgångar som skall frysas, handelsavtal med ryska företag som skall klippas etc. Man kommer mer eller mindre klämma åt Rysslands ekonomi på alla sätt som kan tänkas ha effekt.

Jag kan inte komma på något jämförbart exempel när någonting motsvarande har inträffat i modern tid, så vi kan bara vänta och se vad effekten blir. Om allt man pratar om faktiskt genomförs handlar det förmodligen om en fullständig kollaps av den ryska ekonomin.

Tack för ett bra inlägg och svar!

Frågan är, har Ryssland råd omgående efter det här starta ett nytt storkrig?
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbNa
Kan du länka vilken live du följer?

Jag har inte slagit på någon ännu, det dröjer nog ett par timmar innan det drar igång.

Jag har kollat på olika cams, vet inte vilka..

Skriv bara "kiev live" på youtube så kommer det upp flera stycken, men kolla noga så att det verkligen är live och ingen gammal inspelning från föregående natt..
Citera
2022-02-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Givetvis vill de inte döda civila och håller tillbaka ifrån att använda den mest kraftfulla materiellen.

Men med den toppmoderna krigsmateriel det finns och satelitspaning så ska de kunna slå ut en stor del av det ukrainska motståndet utan att behöva bomba sönder städer till grunden. Tydligen besitter de inte den höga kunskapen och tekniken som väst trodde.

Den största faktorn är erfarenhet och där ligger Ryssland långt bakom USA som faktiskt har en aning om vad som krävs rent taktiskt och logistiskt i konflikter. Men ryssland kommer givetvis att lära sig efter dessa misstag men då är deras anseende som en militär stormakt redan skadat.

Nu vet jag inte vad du snackar om. Ryssland har under ett antal år varit aktiva militärt i mellanöstern/syrien. Så det är skitsnack att de saknar erfarenhet. Återigen. Kiev är omringat och då har väldigt få civila dött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in