Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 23:17
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Du får även lägga till Ukraina som inte lär exportera så mycket samt ett högre elpriser, gaspriser, bränslekostnader vilka brukar driva upp inflationen så allt blir nog dyrare.
Listan av varor och råvaror som påverkas kan göras lång.

Bryr mig inte, detta är viktigare.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Fascister brukar sällan känna någon lojalitet mot sanningen. Tvärtom trivs de bra i gränslandet mellan sanning och ren lögn:
https://youtu.be/KOY4Ka-GBus?t=47

Tror många är ute för provocera eller bara skapa debatt. Jag hoppas inte det är så många som på riktigt tror på vad Putin säger.

Jag hoppas Zelensky till slut flyttas till Lviv och därifrån styr motståndet. Ryssland är nog efter dela landet. Jag kan inte se hur man ska ta och behålla västra Ukraina.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Kiev på väg att omringas. Kharkov belägrat, samma med Mariupol. Kherson oklart.
Ukraina tvångsrekryterar. Ser ut som Ryssarna vinner?

Nejdå, den tappre ukrainske soldaten kommer att slå ryssen! Vänta bara!

I själva verket är det juntaledaren i Kiev som bestämmer om Ukraina ens skall finnas kvar på kartan. Ju mer Väst lägger sig i Ukraina-frågan med mer vapen, desto större bit av Ukraina i öst kommer att lösgöras från Ukraina och om Ryssland tror att ens en liten bit av Ukraina kommer att utgöra ett nytt hot mot Ryssland, ja då utraderas Ukraina från kartan. Juntaledaren kan kapitulera nu och rädda Ukraina kvar, men kommer han att göra det? NEJ.

Sån är logiken i denna konflikt.
Citera
2022-02-27, 23:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Förbluffande att vissa räknar med att civila kommer att hålla staden. Fråga första bästa syrier.

Borgmästaren Klitchko:
Hur går det då i Kharkiv som ligger 3 mil från ryska gränsen?
Måste ju vara lätt som en plätt för RU, eller?
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Hur svidande tror ni att kriget hittills har varit för Ryssland? Manskap, material osv. Jag menar de ekonomiska sanktionerna är stenhårda, trodde jag aldrig, själv sa jag att det inte kommer bita, fel där.

Svårt att få några träffsäkra siffror på detta just nu. Vissa menar att det kan kosta Ryssland så mycket som $20 miljarder om dagen, andra att det är en överdriven siffra då det i så fall inneburit att Ryssland har uppemot fem gånger så högra krigskostnader som USA haft under jämförbara situationer. Men man kan nog vara säker på att de senaste dagarna varit otroligt dyra för Ryssland.

Effekterna av sanktionerna kommer vi på allvar börja se först under den kommande veckan. Utöver de större och mer omtalade sanktionerna som uteslutningen av diverse ryska banker från SWIFT, så finns det även en myriad av andra sanktioner som just nu är svåra att hålla ordning på. Det är fonder som skall dumpa ryska innehav, tillgångar som skall frysas, handelsavtal med ryska företag som skall klippas etc. Man kommer mer eller mindre klämma åt Rysslands ekonomi på alla sätt som kan tänkas ha effekt.

Jag kan inte komma på något jämförbart exempel när någonting motsvarande har inträffat i modern tid, så vi kan bara vänta och se vad effekten blir. Om allt man pratar om faktiskt genomförs handlar det förmodligen om en fullständig kollaps av den ryska ekonomin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jaså? Stalin lät ju sitt barn dö i tyskfångenskap för att han vägrade byta en simpel kapten mot en Fältmarskalk

Han lät honom inte dö men han bytte honom inte för det hade sett mycket dåligt ut.
Citera
2022-02-27, 23:19
Medlem
Herzs avatar
Tror ni inte Rysslands taktik är att omringa Kiev och Kharkiv, medan man fokuserar på att ta över södra och östra delarna?

Att gå in med militären i de stora städerna är självmord, finns ingen chans att man vinner utan att jämna allt med marken med massiva bombningar.

Finns en ukrainare med bazookas i varje hörn som kan få sönder en pansarvagn hur lätt som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej för det är mycket svårare att föra ett angreppskrig jämfört med ett försvarskrig. Dessutom har Ukraina mycket bra försvar runt Kiev.

Istället tycker jag utvecklingen pekar mot att Ryssland tappar motivation och plan och improviserar. Jämför hur Israel har utkämpat sina krig. Där var målen klara.

Givetvis är det så. Hade förväntat mig en månad med flygbombningar. Men man verkar vilja ha infrastrukturen intakt. Målet är att byta regim. Det har gått 4 dagar och man har redan omringat flera större städer.
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kan dessa vapen nå Kiev?

De kommer nå Kiev, tveklöst.
Däremot är det tveksamt om de kommer hela vägen nu i natt.
Finns av naturliga orsaker ingen information om hur väl Ukraina håller sina tillfartsvägar.

Håller tummarna för att de distribueras innan gryningen i Kiev.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Samtal pågår fortfarande så inget beslutat.
Det talas om att förse Ukraina med stridsflyg Ukrainska piloter kan flyga alltså gamla Sovjetiska flygplan som finns inom EU.
Jag kan tänka mig att många av dessa flygplan inte är i flygdugligt skick och då kan det ta tid.
https://www.wsj.com/livecoverage/russia-ukraine-latest-news-2022-02-26/card/zjCJ5iME2keSkxfiaIpr

Polen, Slovakien, Bulgarien har MiG-29 i förband. Man kan tänka sig att någon eller några av de länderna helt enkelt skeppar över dem till Ukraina och ersätter/uppgraderar med något annat som de får en bra deal på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Lyssnar lite på utländsk media nu då MSM i Sverige och Väst bara sänder propaganda. Och det intressanta jag hör är att bakom Putin står många hökar som skulle få Putin se ut som en fredsduva.

Väst verkar göra samma fel som man alltid gjort. Man tror att om man avsätter en diktator så kommer de demokratiska krafter som denne diktator kuvat att blomstra. Samma sak trodde man om Irak, Libyen och många andra länder. Verkligheten var dock en annan. Det som kom efter var mycket värre än det man hade.

Till alla er som tror att om Putin avsätts så kommer någon annan mycket mer demokratisk var försiktiga med va ni önskar er. Om det stämmer att det finns många hökar bakom Putin som han håller i schack så kan det bli mycket värre om han avsätts.

Sanktionerna och den militära hjälpen från Väst kan ha effekten av att Putin avsätts av mer extrema element. Var inte så naiva.

Den tanken har slagit mig men vad är alternativen? Jag hoppas på en ny Gorbatjov men det är så klart inget man kan räkna med
Citera
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ryssland kommer givetvis bli den stora förloraren även om du inte vill inse det.
UA kommer få stöd för återuppbyggnad.
Som Irak, som Libyen, som Afghanistan, som Syrien?
När euforin lägger sig och journalisthyernorna drar vidare kommer Ukraina lämnas åt sitt öde som Georgien och andra slagfält. Väst brukar lova runt men hålla tunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in