Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Hur svidande tror ni att kriget hittills har varit för Ryssland? Manskap, material osv. Jag menar de ekonomiska sanktionerna är stenhårda, trodde jag aldrig, själv sa jag att det inte kommer bita, fel där.
Svårt att få några träffsäkra siffror på detta just nu. Vissa menar att det kan kosta Ryssland så mycket som $20 miljarder om dagen, andra att det är en överdriven siffra då det i så fall inneburit att Ryssland har uppemot fem gånger så högra krigskostnader som USA haft under jämförbara situationer. Men man kan nog vara säker på att de senaste dagarna varit otroligt dyra för Ryssland.
Effekterna av sanktionerna kommer vi på allvar börja se först under den kommande veckan. Utöver de större och mer omtalade sanktionerna som uteslutningen av diverse ryska banker från SWIFT, så finns det även en myriad av andra sanktioner som just nu är svåra att hålla ordning på. Det är fonder som skall dumpa ryska innehav, tillgångar som skall frysas, handelsavtal med ryska företag som skall klippas etc. Man kommer mer eller mindre klämma åt Rysslands ekonomi på alla sätt som kan tänkas ha effekt.
Jag kan inte komma på något jämförbart exempel när någonting motsvarande har inträffat i modern tid, så vi kan bara vänta och se vad effekten blir. Om allt man pratar om faktiskt genomförs handlar det förmodligen om en fullständig kollaps av den ryska ekonomin.