Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 23:03
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Amerikaner uppmanas att överväga att lämna Ryssland, uppger amerikanska ambassaden i Moskva.

Kmr usa mörda Putin de närmsta dagarna?
Det är väl främst för att det kommer bli svårt att hitta flyg. De flesta västländer stänger ju luftrummet för ryska flyg och det är väl inte osannolikt att Ryssland svarar med något liknande.
Citera
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
EU förser Ukraina med stridsflyg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Dessa bör komma kompletta med piloter?

Känns som att detta är startskottet för kriget.

Ukrainarna är inte inkompetenta. De har egna piloter. Det är därför de har efterfrågat rysktillverkade flygplan som de är vana med.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom svenska vapnen kommer inte att betyda något för Kiev nu. För säger vi att det tar några dagar efter riksdagsbeslutet att få iväg vapnen och sedan skall dom mottagas, då har vi en vecka.

Men om kriget fortsätter ytterligare 2 veckor säger vi, draget ur röven, så kan dom svenska vapnen få betydelse på andra ställen i Ukraina.

Det kan innebära att inför förhandlingar om en månad den ukrainska positionen är förbättrad och Ryssland ännu mer stukat.

Vi har alltså numera ett Sverige som känner hur vindarna blåser och vänder kappan därefter, eller hur?

Vapnen är nedflugna med Globemaster som landat i Polen i kväll.
Citera
2022-02-27, 23:04
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Putin har varit rationell och visat på omdöme, tidigare. Detta är en annan man, som jag börjar ana att allt inte står står rätt till med. Det är i så fall oerhört farligt.

Ärligt talat: När, och hur, har Putin visat prov på rationalitet eller gott omdöme? Han har under två årtionden vid makten
- Begått åtskilliga krigsbrott runtom i världen
- Sabbat relationerna med både en välvillig västvärld och gamla allierade
- Basat över ett ekonomiskt uppsving som var oundvikligt, och som han inte haft mer än marginell inverkan på. Därefter har han basat över en flerårig ekonomisk kräftgång, som han har haft avgörande inverkan på.

Putin är en ytterst medioker ledare som i princip givits positiv särbehandling av omvärlden på grund av dess vilja att se till så hans land inte återfaller till ett ondskans imperium. Bilden av honom som någon sorts statsman har kunnat målas upp av alt-höger och hård vänster i västvärlden eftersom de fram tills nyligen har haft utrymme att göra det. Det har aldrig grundats i någon av hans faktiska gärningar. Att han fuckat upp vid åtskilliga tillfällen utan att någon bemödat sig med att straffa honom är inte att se som framgångar.
Senast redigerad av fluff995 2022-02-27 kl. 23:07.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
EU ger stridsflyg till Ukraina.

Det här är ett upplägg som jag drömt om där jag skulle vilja att det gick till så här:

Polen ger bort 22 av sina kvarvarande Mig-29 och behåller ett för Veteranflygändamål.
För Ukraina kan ratta dessa i övermorgon om de vill.

Europa svarar för Polskt luftskydd under tiden det tar för Polen att anskaffa ersättning för Mig29.

Polen som skänkt sina Mig 29 får som tack 24st Gripen C/D från Sverige som får ett EU-stöd för att uppgradera/införskaffa ytterligare 24st E/F NG till vårt Flygvapen.

Det skulle vara en fin karusell.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaaph

Vad sägs om att diskutera Putins invasion av Ukraina istället för en helt annan konflikt för 50 år sedan?

Eller får du 50 snart värdelösa rubel för varje gång du nämner Kubakrisen din Putinkramande, nyreggade, inläggsspammande, demokratihatande fåne?

On topic så är jag stolt och glad att Sverige skickar försvarsmateriel till Ukraina. Att lägga skattemedel på att spränga ryska tanks och hjälpa Ukraina att förbli självständigt är en bra investering för en bättre värld.
Fast det e lite konstigt av Ukraina att referera till historiska personer som Bandera som e kopplad till förintelsen. Det e som om Ukraina vill provocera väst. Varför kallar man molotovcocktails för Bandera-smothies. Märkligt och idiotiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seradas90
Jag är mer rädd att idioten ska använda kärnvapen. Nu har ju massor av länder hjälpt Ukraina så vi är ju inte ensamma som måltavla. Men klart det skulle kunna bli vi....

Jo, fast samtidigt, använder han kärnvapen då åker han själv på det också, så jag vettefan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Vad är du rädd för en tandlös tiger utan klor? Ryssland har skämt ut sig och gjort det väldigt klart för omvärlden vilken jävla fiasko armé de har... knappast något att frukta.

Haha du tror på riktigt att ryssarna går för fullt. Snälla...
Målet är nog inte att göra en a'la USA och göra kaos i länder de invaderar, Ryssland vill ha Ukraina så intakt som möjligt. Endast byta styre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Kiev på väg att omringas. Kharkov belägrat, samma med Mariupol. Kherson oklart.
Ukraina tvångsrekryterar. Ser ut som Ryssarna vinner?

Nej för det är mycket svårare att föra ett angreppskrig jämfört med ett försvarskrig. Dessutom har Ukraina mycket bra försvar runt Kiev.

Istället tycker jag utvecklingen pekar mot att Ryssland tappar motivation och plan och improviserar. Jämför hur Israel har utkämpat sina krig. Där var målen klara.
Citera
2022-02-27, 23:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Den enda frågan värd att ställa är: om kriget misslyckas för Putin, vad har han kvar att gå tillbaka till? Svaret på den frågan är rent avgörande för hur farlig han kan bli. Kommer han räcka upp händerna och säga "jag hade fel, vi drar oss tillbaka." Nej. Kommer han göra något över huvud taget som innebär att han tappar ansiktet/respekten? Absolut inte. Kommer han tillåta en situation där han dras inför krigsrätt? Aldrig. Han är en gangsterboss och en sådan person skulle kunna smälla av kärnvapen bara för att visa väst vem som bestämmer, även om det skulle bli hans undergång.

Folk måste förstå att han inte är en vanlig och rationell politiker, han är en farlig person med alldeles för mycket makt och kan tillsammans med sin slutna cirkel generaler i Kreml orsaka massdöd för hela Europa och världen.

Dom taktiska kärnvapnen minskar tröskeln för ett kärnvapenkrig. Vi får hoppas att han inte är tillräckligt galen att börja där, eller att någon stoppar honom. Att kriget inte utvecklas som tänkt börjar dock stå klart.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Mayor Klitschko – "Kiev is not completely encircled"

Slutsatsen är alltså att snaran dras åt. Inga förnödenheter kommer in.
Det brukar vara så vid en belägring. Nu kommer ju inte denna belägrinig som någon nyhet så vi får hoppas att Kiev-borna har bunkrat upp förnödenheter.
Precis som i den näst största staden Kharkiv kommer urbana strider bli en mardröm för Röda armén. Det är därför man försöker svälta ut Kievborna, vilket tar låååång tid.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Vapnen är nedflugna med Globemaster som landat i Polen i kväll.
Jävlar vad snabbt det gick i så fall. Trodde det behövdes ett riksdagsbeslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in