Citat:
Ursprungligen postat av
jararv
Taget från internet angående Satan:
Det övergripande temat i Nya Testamentet är att Satan frestar och förleder mänskligheten i synd för att hindra dem från att följa Gud. I annan, icke-traditionell, kristen tro (till exempel hos Kristadelfianerna) hänvisar inte ordet "Satan" i Bibeln till ett övernaturligt, personligt väsende utan till vilken "motståndare" som helst och avser bildligt människans synd och frestelser.
Detta är samma enligt min långvarande sjukdom.
Vem egentligen mäktigare Satan eller Jesus?
Om man inte upplever Satan och inte lyssnar till Jesus så kan man inbilla sig att Satan inte finns. Men Jesus beskriver honom som en person. Han finns inte överallt men kan närvara.
Johannes 14:30
Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till;
Lukas 22:31
Simon, Simon! Se, Satan har begärt att få eder i sitt våld, för att kunna sålla eder såsom vete;
Johannes 12:31
Nu går en dom över denna världen, nu skall denna världens furste utkastas.
Johannes 8:44
När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.
Matteus 10:28
Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna.