Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 19:02
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
De skjuter in över några NATO-länder från Kaliningrad

Till Ukraina? Hade ingen aning, källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Vem bryr sig om Putin? Vill han ha världskrig så startar han ett. Kriget är slut på några få timmar eller dagar med miljontals döda och några miljarder döda senare. Ryssland försvinner från planeten.

Då är det så.
Så är det. Putin har redan passerat en gräns och chockat världen. Men nu kommer nästa röda gräns att passera. Nu är gränsen förnuftet. Och det är något annat. Glöm inte Trump när han var slagen och tåget gick mot Kapitolium. Han beräknades då inte vara tillförlitlig mentalt och de som hade tillgång till låsen för kärnvapen såg till att han inte skulle kunna ha en möjlighet att starta ett kärnvapenkrig. Då hamnar vi i Ryssland. Är det troligt att Putin har ett så stort gäng idioter i kring sig som är helt hjärndöda och är villiga att först trycka på knappen?. Jag inbillar mig och tror att det är dom inte beredda att göra. Jag tror att flera av hans förtryckta medarbetare är villiga att mista livet istället för att trycka på någon knapp.

Förnuftet räcker långt och den gränsen är inte bara att passera.
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Medeuropeer? Jag har inte mer gemensamt med en ukrainare än med en kines.

Det gamla rysshatet igen.
"Fiendens fiende"...
Alla som har en konflikt med Ryssland blir helt plötsligt våra "vänner". Förut var det tal om Sveriges "urgamla vänskapsband" med Balterna, nu har tydligen ukrainarna som har blivit våra gamla vänner.

Det är vår fiende. Har alltid varit och kommer alltid att vara. Du kan väl inte missa vad omvärlden gör för Ukraina.

Det är ni Putin-anhängare som ska ut ur landet!
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Man har gjort över 2000 kärnvapentester, varav drygt 500 i atmosfären, och det är inte så att alla dör av strålsjuka för det.

Om dina barn klarar sig från att blir brända, strålsjuka eller dö av svält beror väl lite på om ni är på rätt eller fel plats när det smäller, men det är inte så att alla i hela världen kommer att dö, och civilisationen skulle resa sig ur askorna inom någon generation eller så, även i hårdare drabbade områden.

En enorm katastrof, naturligtvis, men inte världens ände.

Och om popularionscenter bränns ner till grunden hur påverkar all den röken från både industri och annat atmosfären? För att inte tala om globala eldstormar som riskerar att bränna ner stora (eller all) skog vi har kvar? Hur påverkas de syre producerande algerna av ett storskaligt kärnvapenkrig och vad betyder det isåfall för våra överlevnadschanser? Hur påverkas vår tillgång till rent dricksvatten?
Hur mycket radioaktivt stoft och annat gift kommer blåsas runt och vilken påverkan har det?

Kontrollerade tester på avlägsna eller kontrollerade former går inte jämföra alls med hur ett faktiskt kärnvapenkrig hade påverkat oss.
Jag önskar jag kunde vara lika optimistisk som du men jag tror ni gravt underskattar dess effekter.
Citera
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Medeuropeer? Jag har inte mer gemensamt med en ukrainare än med en kines.

Det gamla rysshatet igen.
"Fiendens fiende"...
Alla som har en konflikt med Ryssland blir helt plötsligt våra "vänner". Förut var det tal om Sveriges "urgamla vänskapsband" med Balterna, nu har tydligen ukrainarna som har blivit våra gamla vänner.

Nej du som serb har mer gemensamt med turkar och kurder så jag förstår din poäng.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
De som demonstrerade i Berlin idag var av åsikten att det är en dags bilfärd så vore de i stridslinjen.

I skolan på 1980-talet så fick jag lära mig att Bosporen via en linje i Svarta havet och sedan upp genom Uralbergen var Europas östra gräns.

Utmärkt att statsministern utlovade nära 1,4 miljarder i stöd till Ukraina.
De 5000 hjälmarna, skyddsvästarna och pansarskotten kommer att fungera bra i ev strider i städer om Putin inte hejdar sina markstyrkor. 👍🏽
Det är emot all praxis att bidra med vapen till krigande parter. De tär något helt annat att sälja vapen till länder i fred, då kan vapnen ha en avskräckande och därmed fredsbevarande effekt.
Citera
2022-02-27, 19:03
Medlem
MikeHanlons avatar
Alltså helt sjukt, Ryssland kan ju se fram emot depression a la 30-talet pga. detta. För vadå?
Citera
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebogevo
Bara jag som är förvånad över att Sverige ens har 5 000 pansarskott på lager för omgående leverans?

Inte det minsta förvånad. Det här är fullt fungerande grejer från 90-talet som sedan dess legat på lager. Varje skyttegrupp i totalförsvaret släpade på minst ett par av dessa. Hemvärnet har fortfarande tusentals osv.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
All vapen och ukraina får, går det verkligen att mäta sig mot det ryssarna har?
Visst är ryssarna militärt överlägsna, men det är notoriskt svårt att bedriva anfallskrig. Dessutom har ryska armén mycket låg stridsmoral - det har cirkulerat många videos på ryssar som trodde de var på väg till militärövning. När de kör in i Ukraina och åker förbi kilometer efter kilometer med utbrända ryska stridsfordon och döda ryssar så är det nog bara en tidsfråga tills militären slutar skjuta på sina Ukrainska bröder och systrar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Nej inte från officiella kanaler.

Du menar att du endast accepterar en döendes soldat sissta tweet i kombination med en sissta tictocdans där han drar sitt sissta andetag?

Det finns ju kanaler som rapporterar och det går ju bra att DM på twitter.

Sergiy Kyslytsya tex.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror Ukraina kan slappna av lite nu. Ryssland har skramlat länge om sin militära överlägsenhet. Nu ser vi att det det handlar om dåligt utbildade soldater i rostiga pansarvagnar som knappt är kördugliga. "Elittrupperna" är nog inget att oroa sig för heller.

Som nån sa så känns det som att de använder sämsta utrustningen för att spara på de nya sakerna till senare.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Russia Today går åter läsa med bl a nyheter om att Turkiet kommer lägga sig i ryska flottrörelser genom Bosporen.

Huvudnyhet är dock tyvärr att EU tittar närmare på att stänga av RT och Sputnik.
De litar inte på att invånarna kan bilda sig en egen uppfattning om vilka källor de vill förlita sig på.

https://www.rt.com/russia/550778-rt-sputnik-ban-eu/
Fan vad dålig stil att stänga av fri information. Oavsett vem som gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in