Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Problemet med det är ju att oskyldiga civila dör under tiden.

Är Ukraina verkligen beredda att offra sitt eget folk på detta viset?

Ukraina slåss för sin rätt som ett fritt demokratiskt land. Ryssarna slåss för en galen man som drömmer om fornstora dagar, som inte var annat än misär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Om jag läser rätt så har inte Ryssland genomfört några kärnvapentest sedan 1990?
Det säger väl allt om de tomma hotet ifrån putler.

Putler har inget kvar.
Bankrutt.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Putler är nog knappast i Moskva, eller är han?

Han gömmer sig nog i Sibirien eller Sacha eller något. Mitt i landet med hundratals mil från vardera gräns.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Han lyckads göra som Hitler fast i fel ordning nämligen trodde det skulle gå snabbare och då sket han i att sätta in trupper att fylla på, Man ser även hur undermåligt utrustat Ryssland är militärt för har man inte fått rustat upp militära förmågan samt att man har inte knuffat in de pengar som behövs då ser det som Hitlers Armé nämligen luftslott om hur kraftigt det är!

Ja det är helt otroligt vad han gjort bort sig. Han kan omöjligen sitta kvar efter det här utan kommer garanterat få en livslång semester i Sibiren. Han trodde nog att det räckte att rulla över gränsen till Ukraina och sedan uppmana den Ukrainska militären att göra statskupp så skulle saken vara biff. Men konstigt nog ville Ukraina inte styras av en diktator.

Att Putin lyckades med konststycket att annektera Krim utan att avlossa ett enda skott är imponerande. Så det får man ge han. Men nått måste ju ha hänt? Han försökte ju inte ens med en fejkattack för att få en ursäkt att gå in i Ukraina.

Nu har han gjort bort sig och Ryssland för lång tid, dessutom kommet han att rasera Ryssland ekonomi totalt, med början imorgon när Rubeln blir värdelös. Det kommer den vanlige Ryssen på gatan få känna av omgående.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Jo jag vet det. Grejen är att flera postare hävdar bestämt att ett kärnvapenkrig minsann inte är så farligt som vi flesta tror. Då undrar jag förstås vad de baserar detta på. Jag har fortfarande inte fått något vettigt svar.

Tro mig, jag hade gärna velat vara så optimistisk. Jag vill inte se mina barn dö i strålsjuka, svält eller dylikt efter ett kärnvapenkrig brutit ut så därav min nyfikenhet.
Man har gjort över 2000 kärnvapentester, varav drygt 500 i atmosfären, och det är inte så att alla dör av strålsjuka för det.

Om dina barn klarar sig från att blir brända, strålsjuka eller dö av svält beror väl lite på om ni är på rätt eller fel plats när det smäller, men det är inte så att alla i hela världen kommer att dö, och civilisationen skulle resa sig ur askorna inom någon generation eller så, även i hårdare drabbade områden.

En enorm katastrof, naturligtvis, men inte världens ände.
Citera
2022-02-27, 18:41
Medlem
Citat:
Det är lite drygt att läsa inlägg på engelska..
Tillåtna språk engelska enligt moderator.

Ej ryska..
Citera
Medlem
Blir mer orolig nu, vad är den svensk linjen? Ryssen ser inte 5000 pskott som neutralt.
Men vi har ändå inte stöd från Nato 😬
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Putler är nog knappast i Moskva, eller är han?
Än så länge sitter han där och trycker. Det spelar ingen roll var han gömmer sig, faller HQ i Kreml så ger ryssen upp. Det är ett förtryckt folk som inte förstår varför dom är i Ukraina och krigar ens.
Citera
2022-02-27, 18:42
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Problemet med det är ju att oskyldiga civila dör under tiden.

Är Ukraina verkligen beredda att offra sitt eget folk på detta viset?

Du säger sådär varje dag. Denna natt så kommer Ryssland krossa Ukraina totalt och det är deras eget fel. Men dagen efter när röken har lagt sig så får vi se mängder med videos och bilder på utslagna och övergivna fordon ifrån ryska trupper. De som offras är ryska soldater, så jag tror Ukraina kan hålla ut ett bra tag till.
https://youtu.be/SB45lzOjops
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
100 000-tals ukrainare kommer att dö om de inte antingen förhandlar eller kapitulerar. Hela världen kommer titta på utan att göra nåt så länge inte Nato attackeras.

Folk verkar tror att det finns en enkel väg ur detta eller att Putin på nåt sätt skulle ge sig bara man fryser ut honom.

Han har tagit ett jävla kliv och invaderat Ukraina och kommer inte sluta förrän han har kontroll över det. Han har såklart tänkt igenom detta länge och noga. Varenda tänkbart scenario är simulerat. Tar det 1 månad, 3 månader eller 2 år spelar ingen roll.

Han har tänkt igenom alla scenario utom att det skulle bli motstånd eller soppatorsk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Sverige kommer av allt att döma skicka bland annat 5 000 pansarskott till Ukraina. Någon som vet om dessa skott biter på de ryska stridsvagnarna? Om inte så antar jag att de går utmärkt väl att bruka mot lastbilar med t ex förnödenheter, bensin och ammunition.
Någon som känner till lite om terrängen kring de vägar som de ryska transporterna kommer att föras fram? Går de genom skogar där man kan gömma trupp till exempel?
Nej, pansarskotten biter inte på stridsvagnarna, åtminstone inte frontalt. Kanske på sidan alternativt baksidan mot motorn. Problemet är att många av de äldre ryska stridsvagnarna T-72 och T-80 även de är utrustade med ERA, reaktivt pansar, runt om vagnen som har effekt mot HEAT/pansarspräng.

Pansarskotten gör nog störst nytta mot pansarskyttefordon och bepansrade transportfordon som BMP, BMD, MT-LB och liknande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Sverige nu aktiv part som "neutralt land". Vilken dum jävla fitta.

Vi skickade betydligt mer till Finland under vinterkriget. Vi var neutrala även då 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in