2022-02-27, 18:32
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Med "P" ilagt så finns nog inga alternativ. Närmaste auktoriserade verkstad brukar det vara som gäller, inte aktuellt?
Nej. Det är ett väldigt ovanligt problem som inte många verkstäder i Sverige kan pga. utrustningen som krävs. Dit jag vill ha bilen är också "känt" som bästa stället i stan för SAAB.

Bara hoppas de inte har svinlång kölista...
Citera
2022-02-27, 18:33
Medlem
ponykalles avatar
Nu är det en 5 år sedan jag fick min automatbil bärgad(på flak) till närmaste verkstad,det va en resa
på 10 mil.Det va aldrig något snack om hur många mil man kunde bärga hos försäkrings bolaget.
Betalade endast självrisken på bärgning+rep av automaten.
I min stad finns en 5-6 verkstäder men ingen som va auktoriserad på mitt bilmärke.
Senast redigerad av ponykalle 2022-02-27 kl. 18:36.
Citera
2022-02-27, 18:35
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Nu är det en 5 år sedan jag fick min automatbil bärgad(på flak) till närmaste verkstad,det va en resa
på 10 mil.Det va aldrig något snack om hur många mil man kunde bärga hos försäkrings bolaget.
Betalade endast självrisken på bärgning+rep av automaten.
Men då kanske närmsta verkstad var typ 10mil också? Skillnad på om man får motorstopp på E4an mitt ute i ingenstans jämfört med där jag står med verkstäder som omringar hela stället.
Citera
2022-02-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Nej. Det är ett väldigt ovanligt problem som inte många verkstäder i Sverige kan pga. utrustningen som krävs. Dit jag vill ha bilen är också "känt" som bästa stället i stan för SAAB.

Bara hoppas de inte har svinlång kölista...

Kan du klargöra för ditt försäkringsbolag att andra i närheten inte klarar av det så bör det inte innebära några problem heller.
Förstår vi dig rätt att det finns auktoriserade Saabverkstäder närmare, men att de inte ha kompetensen att lösa problemet?
Citera
2022-02-27, 18:40
Medlem
Citat:
Min bil står still (automat så ingen bogsering) och har haft mekaniker här på plats som inte kunde göra något då det krävs speciella verktyg för det märket och jag vet bara ett ställe i "närheten" av där jag bor som har det.

Men är ju alltid "vi bärgar till närmsta verkstad" och så får man pröjsa 1500kr i självrisk. Det här är verkligen inte närmsta verkstad, "bara" 2mil bort dock. Men har ni någon erfarenhet av att de kan bärga längre utan att man behöver betala mer?

Vet att jag får svar på detta från försäkringsbolaget imorgon men vill kunna sova också...Är ett rent helvete med bilen och så stort problem att bara ett ställe klarar av det.
överklassen!
Citera
2022-02-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Precis därför man ska lägga upp bilen på flaket på bärgningsbilen och inte släpa bilen efter i grimman
Dra den upphängd i grimman är ju inget problem så länge bilen är framhjulsdriven.
Citera
2022-02-27, 18:46
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Men då kanske närmsta verkstad var typ 10mil också? Skillnad på om man får motorstopp på E4an mitt ute i ingenstans jämfört med där jag står med verkstäder som omringar hela stället.
Jag redigerade mitt inlägg innan jag såg ditt.Bärgade bilen från mitt hem.Som jag sa 5-6 verkstäder
i min stad,passerade säkert 10 verkstäder på väg ner till "min" auktoriserade verkstad, som jag krävde
att bilen skulle lämnas till.Det här gick på Maskin skada.De ville skicka mig till en annan verkstad men jag vägrade,eftersom jag hade dålig erfarenhet av den verkstaden.
Citera
2022-02-27, 18:51
Medlem
Citat:

Så här formuleras villkoren hos LF:
Bilbärgning gäller till närmsta lämpliga verkstad från skadeplatsen.
Så för skada som innebär att endast en eller ett fåtal verkstäder har kompetens till så beaktas detta.
Citera
2022-02-27, 18:53
Medlem
Citat:
Är det Automat så kan det ju vara så att den måste upp på ett flak.
Om en sån bil bogseras så går nog alla växlar sönder i ett nafs beroende på spärren i växellådan.
Vissa bilar kan ha att det går att koppla ur automatväxeln men det är inte alla bilmodeller som det funkar så.
Många bilbärgningsfirmor har en startavgift på ca 1000kr och därefter en milavgift på ca 100kr milen åtminstone var det så för några år sedan.

Men kolla med ditt försäkringsbolag om dom kan hjälpa till med kostnader men är självrisken på 1500kr så är det nog inte värt att ta det på försäkringen om du inte kommer upp i betydligt högre summor med verkstadsbesöket inräknat.
Kostnaden för att åtgärda felet skall knappast medräknas, lika oavsett hur bilen transporteras dit och vad det i sig kostar.
Citera
2022-02-27, 18:59
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Dra den upphängd i grimman är ju inget problem så länge bilen är framhjulsdriven.

Så är det så länge som dom drivande hjulen är i luften dvs en fyrhjulsdriven bil ska då inte bogseras.
Citera
2022-02-27, 19:02
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Kostnaden för att åtgärda felet skall knappast medräknas, lika oavsett hur bilen transporteras dit och vad det i sig kostar.

Då är det lika bra att inte blanda in försäkringsbolaget alls så länge inte bilen är inblandad i en olycka då man är skyldig att göra en anmälan.
Men 2mil till en auktoriserad verkstad är inte speciellt långt.
Kostnaderna som jag skrev om i tråden var ett exempel och dessa siffror är några år gamla.
Men en grundavgift på ca 1000kr plus ersättning per mil för bärgningen är sånt man får räkna med.
Citera
2022-02-27, 19:07
Medlem
Citat:
Då är det lika bra att inte blanda in försäkringsbolaget alls så länge inte bilen är inblandad i en olycka då man är skyldig att göra en anmälan.
Men 2mil till en auktoriserad verkstad är inte speciellt långt.
Kostnaderna som jag skrev om i tråden var ett exempel och dessa siffror är några år gamla.
Men en grundavgift på ca 1000kr plus ersättning per mil för bärgningen är sånt man får räkna med.
Som jag ser det bör det inte vara några problem att få den bärgad på försäkringens bekostnad till den verkstad som har möjlighet att utföra arbetet, så ingen större anledning att forska i andra alternativ. Bärgning under 1500 som självrisken oftast belöper på är inte vanlig misstänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in