2022-02-27, 17:31
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Tror inte de flesta idioterna här inne eller i västvärlden för den delen förstår att den enda anledningen till att Ukraina ”bjuder på motstånd” beror på att Ryssland går på 30% - om ens det. Man har knappt rört Ukrainsk infrastruktur.

Hade ryssland valt att bomba sönder vatten, el och annan livsviktig infrastruktur och sedan strypt Lviv och andra livsnödvändiga vägar in i Ukraina från väst, så hade Ukraina fallit.

Väst har håsat och väpnat upp det Ukrainska folket, som desto längre de ”håller emot” bara kommer slaktas hårdare när Ryssland tvingas ta till med hårdhandskarna.

Mycket tragiskt hur det Ukrainska folket utnyttjas av västliga ledare och kommer få betala ett mycket högt pris för en frihet som i slutändan inte kommer vara värd det.
Citera
2022-02-27, 17:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Detta är högst irreguljärt. Något stämmer inte. Vi borde ha tusentals timmar video att analysera vid det här laget.
Det borde vi inte alls. Reguljära förband fattar att man inte laddar upp massa "combat cams".

Har du någon militär träning eller?
Citera
2022-02-27, 17:43
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Problemet är att Ukrainas politiker tänker använda civila som kanonmat nu. Ryssarna ser ganska bra ut för de är inte så aggressiva mot de civila, de vill verkligen att ryssen ska provoceras och därför tilldelas barn nu vapen. Är inte barnsoldater förbjudet?

Du menar att ryssen inte är så hänsynslösa och grymma som de varit historiskt under andra världskriget och inte minst i Afghanistan. De kan ändå aldrig vinna folket de har sått sin draksådd de kommer att få skörda helvetet.
Be om ursäkt går inte så en statskupp i Kreml Putin spärras in, någon tar över styret och backar ut ur Ukraina.
Citera
2022-02-27, 17:50
Medlem
Massmedia har inte fått tydlig order om hur narrativet ska utformas. Hade vi inte haft agendasättande journalistik så hade vi fått mer information om vad som händer men det leder också till att folk börjar tänka själva och det är en fara som är mycket värre än kärnvapenkrig för våra makthavare.

Kommer det bomber är det fortfarande dem som bestämmer men börjar folk tänka själva är deras dagar vid makten räknade.

Jag själv skiter i nyheterna. Jag lever mitt liv och kommer inte förändra nånting innan hesa Fredrik ljuder. Då tillämpar jag mig egna beredskapsplan.

Jag kan avslöja att jag som gammal soldat direkt hade smugglat in familjen i Norge via kontakter. De är nämligen med i NATO och får således uppbackning från de stora pojkarna.

Gick väl lite av banan här men kort och gott så händer det självklart en hel del just nu. Krig är inte underhållning därför stapplar våra journalister i mörker. Även om de får någon bra info kan de inte förmedla den hur som helst. Det kan både riskera deras egna karriär samt vara en risk rent försvarspolitiskt.

När den arabiska våren tog fart kan jag lova att narrativet redan var utformat. Därför fick vi höra om hemska diktatorer, kemiska bomber, tortyr osv istället för den gyllene dinaren som gulfländerna skulle sälja oljan för, vilket hade gjort dem till en storspelare.
Senast redigerad av Lastpall500kg 2022-02-27 kl. 17:53.
Citera
2022-02-27, 17:51
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Väst har håsat och väpnat upp det Ukrainska folket, som desto längre de ”håller emot” bara kommer slaktas hårdare när Ryssland tvingas ta till med hårdhandskarna.

Mycket tragiskt hur det Ukrainska folket utnyttjas av västliga ledare och kommer få betala ett mycket högt pris för en frihet som i slutändan inte kommer vara värd det.
Kan hålla med. Satan vad man eldar på ukrainarna runt om i hela världen. Det kan aldrig sluta väl, tänker jag. Den ukrainska presidentens framträdanden känns som hårt regisserade scener ur en film, men så är han också skådespelare (om jag förstått saken rätt). Det är fan fult på sätt och vis att låta Ukraina ta smällen på det här viset. Jag respekterar personligen deras moral och kampvilja. Det är bara det att det är så... meningslöst. Och uppblåst.
Citera
2022-02-27, 17:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Detta är ett problem. Det finns ett enormt tryck från opinionsbildare att Sverige skall gå med i NATO, skicka vapen och i värsta fall till och med kriga mot Ryssland. Sverigedemokraterna befinner sig under ett enormt tryck. Jag tror som sagt saker och ting redan är förlorat.

Är faktiskt oroad över att Sverige kommer att gå med i NATO.

Är rädd för att alla Folkpartister och Moderater kommer att gå bananas och ”ställa till” med nåt som gör att vi hamnar en situation liknande Refugees Welcome. Dvs att man verkar för och tar på sig nåt (inom ramen för NATO) som slutar med nån slags förskräckelse för oss.

Sverige har nåt slags storhetsvansinne och vill samtidigt visa att man är bäst i klassen.
Visst, vi är fredsskadade, men vi borde ha lärt oss av de misstag vi gjort under de senaste tjugo åren.

Sen undrar jag också om vi också kommer att föra fram och försöka införa vår statsreligion Värdegrunden.

Visst har både Ryssland och Kina diskuterats utomlands senaste åren, men här har det tagit väldigt stora proportioner med smutskastning och halsstarrigt avståndstagande. Påminner om agerandet mot SD och de som ställer sig frågande inför en oreglerad invandring.
Är det nån molekyl i vårt DNA det är nåt fel på..?
Citera
2022-02-27, 18:00
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kan hålla med. Satan vad man eldar på ukrainarna runt om i hela världen. Det kan aldrig sluta väl, tänker jag. Den ukrainska presidentens framträdanden känns som hårt regisserade scener ur en film, men så är han också skådespelare (om jag förstått saken rätt). Det är fan fult på sätt och vis att låta Ukraina ta smällen på det här viset. Jag respekterar personligen deras moral och kampvilja. Det är bara det att det är så... meningslöst. Och uppblåst.

Vedervärdigt. Kan Ryssland ockupera hela Ukraina? Nej, det är för stort. Kan Ryssland fullkomligt demolera Ukraina bäst de vill? Ja. Kommer de göra det? Troligtvis ja. Vet USA & Europa om det? Ja. Bryr de sig? Nej.

Kommer sluta så jävla illa allt det här. För oss med. Ryssarna kommer införa sanktioner tillbaka förr eller senare. När de stryper gas och olja så kommer Europas ekonomi som redan är på gränsen till kollaps, att kollapsa.
Citera
2022-02-27, 18:02
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Undrar vad är det för rå material han syftar på från Slovenia.. Tyskland och Finland på sitt twitterkonto?R.Terras alltså..

Specialstål från de ryskägda stålverken i Slovenien.

Elektroniska komponenter från Tyskland.

Nickel från ryskägda Nornickel i Finland.

Utan det där får de svårt att tillverka robotar för att ersätta de som förbrukats. Att hitta nya leverantörer kan ta månader. Man har bundit upp sig till Slovenien, Finland och Tyskland eftersom Putins oligarkpolare har intressen där.
Citera
2022-02-27, 18:05
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, det är tamefan rena hajpen.

Hur kommer det att se ut om en vecka? Folk tröttnar och återgår till sitt medan eländet i Ukraina fortsätter? Någon enstaka post i sociala medier? Nån artikel? Diverse möten inom EU, NATO och G7. Restriktioner som lättas upp (de är ju också kännbara för väst - utom för USA)?
Nya hajper om nåt helt annat?
Citera
2022-02-27, 18:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Detta är från Kiev under helgen:

https://m.youtube.com/watch?v=sn9ZqJSCbo8

Varför ljuger du?
Det är utegångsförbud:

https://twitter.com/i/status/1497918197223329798
Citera
2022-02-27, 18:08
Medlem
Jag börjar tro att Zelensky flyr med statskassan.
Några förhandlingar verkar han inte intresserad av då han skickar en delegation.

Kanske får man ett twitterinlägg där Zelensky sitter med teatersmink och hävdar att han har tillfångatagits av ryssar trots att twitter hunnit strypas i Ryssland.
Citera
2022-02-27, 18:11
Medlem
Jordgubbes avatar
I det här klippet med ca en miljon visningar från idag via SkyNews intervjuas en ukrainsk major, som där klippet börjar säger att oftast går ryssarnas anfall till så att det dyker upp prickskyttar och civila för ryssarna och sprider terror (inte artelleri och pansar etc). Lite senare, sist i klippet, kommenterar han på att civila ukrainare också får vapen (och är mindre bekymrad över vart dessa vapen tar vägen efter kriget).

Låter alltså som gerillakrigföring från båda håll. Är detta en strategi från Putin att hålla låg volym och i så fall hur länge? Putin ses ju redan som skurken i filmen, så vad har han egentligen för alternativ nu - att eskalera, till crescendo, eller inse att han missbedömt allt och "skjuta sig i bunkern"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in