Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 17:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Lukashenko är väl strået värre än Kamrat Putin tyvärr så jag vet inte kan man lita på en kobra inte attackerar???

Någonstans har väl Lukashenko saker vinna på om han lyckas få Ryssland backa ut från Ukraina, Skulle nog vara en fjäder i hans hatt att titta jag var den som löste konflikten liksom...

Lukashenko är en joker i leken helt klart för alla inblandade. Gissningsvis räknar han med att han kommer kunna erövra Ryssland efter att Ryssland får massa stryk i Ukraina. Observera att han nästan lyckades annektera Ryssland tidigare genom ett kryphål i lagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Det där är ju också en intressant aspekt. Om nu Nord Stream 2 stoppas permanent, och Nord Stream 1 kanske stängs (tveksamt, men möjligheten finns), då finns ju inte så många gasledningar från Ryssland till Europa kvar. Det går nån ledning genom Vitryssland (som kanske stängs också), sen är bara gasledningarna genom Ukraina kvar.

Kommer Ukraina vilja fortsätta importera gas från Ryssland? Kommer resten av Europa vilja importera gas via denna gasledning?
För Ukraina är denna gasledning livsviktig så vitt jag förstått, så den vill de nog ha kvar öppen.

Putin kanske kan "kräva" att denna gasledning hålls kvar öppen, och hålla fram detta för ryska folket som ett gott resultat från invasionen?

Du har southstream, som går igenom Ungern och Serbien. Vet inte om de går vidare ut i Europa dock.
Citera
Medlem
villass avatar
Fan, detta vidriga ljud är vardagsmat för Kyivborna numera; https://twitter.com/TreyYingst/status/1497970966294630401?s=20&t=UW47yl1Fxdouoh25yofpWA
Citera
2022-02-27, 17:31
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Hör inga flyglarm på liven? Trafiken flyter på som vanligt i stan, riktigt förvirrande hela situationen.
på den jag kollade på fanns det ljud lite konstigt faktist.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Lukashenko är väl strået värre än Kamrat Putin tyvärr så jag vet inte kan man lita på en kobra inte attackerar???

Någonstans har väl Lukashenko saker vinna på om han lyckas få Ryssland backa ut från Ukraina, Skulle nog vara en fjäder i hans hatt att titta jag var den som löste konflikten liksom...

Han ser nog hur illla opinionen är för det hela. Protsteter i Ryssland. Luka vill knappast ha protester igen. De kan du snart flyga upp igen i Vitryssland som de gjorde för något år sen eller två. Luka vill nog att de är lungt och skönt. Han tycker det nog är lite jobbigt att hänga på storebrorsans Putins dumma idéer.

Luka tycker nog att han vill ha en lugn och skön diktatur, inga oroligheter som kan hota hans lilla påvedöme.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Väldigt bra att USA har mycket atomvapen nu. Utan USA hade nog Putler börjar fingra på avtryckaren....

Japan vill ha Amerikanska atomvapen på sitt territorium. Kanske hade varit bra med atomvapen på Gotland tex?

Inte några amerikanska atomvapen iafall... ska vi ha atomvapen ska det vara våra egna som vi kan förfoga över själva...
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Förklara gärna för mig varför Putin anföll sina bröder och systrar 2014. Jag vill höra din version, inte via länkar med fakta.

Antar att svaret inte kommer inom den närmsta timmen. Därefter kan jag se över ditt svar med fakta och länkar. Dvs om du har rätt eller fel.

Tror fler dumma i denna tråd behöver din expertis.
En fälla!?

Jag vet inte är väl mitt ärligaste svar, men jag tror att Putin av någon anledning ville ha kontroll över flottbasen på Krim. Troligen var han paranoid redan då och trodde att NATO skulle ta över flottbasen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beavertand
Tänker samma. Den spjutspets man borde (? jag är ingen militärstrateg) vid en fullskalig invasion bör väl vara mycket bättre koordinerad, planerad och utrustad. Övertygad om att vi svenskar hade kunnat ge Ryssen en ordentlig match. De hade inte kunnat ta sig hit med samma kvantitet heller i samma utsträckning och framförallt inte lika fort.

DOCK misstänker jag att de nu syftar på 2/3 av den personell man kan avvara för en invasion? Dvs. den truppsamling man haft runt gränserna osv...

Ni läser inte ordentligt. Han har satt en styrka på säga x utanför Ukrainas gräns, och av dessa har han attackerat med 2/3. Säg att x är 350000 man, då har han har attackerat med 350000*2/3. Men det är inte hela hans militär som står utanför Ukraina givetvis.
Citera
Medlem
CommieHunter1s avatar
Zelensky sägs förhandla genom Lukasjenko. Möte ska ha ägt rum i Gomel, Vitryssland.

https://youtu.be/U_XLPmqUm1c?t=420
Citera
2022-02-27, 17:32
Medlem
Tilteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Länk?

Tror jag såg det på Aftonbladets "live", ihop med en film.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Är det ryssar eller ukrainare?

Va? I kriget tråden handlar om? Både är med.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Deutsche Bahn låter flyktingar med ukrainskt pass eller id åka gratis på tåg från Polen till Tyskland. Rysseskojarnas förhoppningar om att splittra Europa går som invasionen, inte så värst bra…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in