2022-02-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Bär man vapen i krig så är man väl heller inte särskilt civil?

Jag anser att ger man vapen till någon utan uniform eller träning så är man helt klart aldrig militär i alla fall. man är inte drillad, vet inte hur man gör och ett och annat vådaskott är överhängande, samt råka skjuta ner andra som rycker fram. man lär missa och tömma hela magasinet och så vidare och så vidare. man har aldrig någon att lyda order av. ingen samordning.
ingen sjukvård. bara ett jävla kaos.

Jag lovar du vill inte vara i närheten.

Det är därför man ser till att man själv åtminstone har en grundutbildning !!! Som minimum bör patron ur sitta i ryggmärgen och att man åtminstone vet hur man siktar och klarar av att träffa en meterstor tavla på trettio meter vilket kan vara nog så klurigt i början på ett vapen där man ska hålla reda på två punkter samtidigt som mål kommer röra på sig. och att man håller koll på skillnaden på att att stå på ett öppet fällt mot för att ligga ner och titta fram bakom en sten kanske. Att använda sig av terrängen.

Att vapenvård räddar liv. och så vidare och så vidare.
Citera
2022-02-27, 12:20
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
men sluta kolla på samma medier då !!!

Gå in på Google och skriv olika ord och använd filtret, en av funktionerna blockar ju allt äldre än ett dygn. En annan gör så du kan se korta klipp och så vidare och så vidare.

Använd din fantasi. prova på twitter men gör det i kväll se till att få sol på dig nu.

Själv har jag hittat något klipp som var tio minuter gammalt och fem plays och det var den där bilen som blev överkörd men tyvärr så hade den gubben snott det. Det var redan ute och gammalt men det var så jag upptäckte det ett dygn senare så hamnade det hos dom som har det som jobb som jag betalar skatt för.

Jag vill bara uppmärksamma folk på att amerikansk-judiska Google och Twitter utan tvekan styr sökresultaten väldigt hårt nu. De kontrollerar även Youtube.

De flesta alternativa sökmotorer drar sina resultat från Google eller Bing.

Yandex är ryskt men man kan söka där på engelska - hur riggat det är eller inte är vet inte jag, det råder olika åsikter om den saken.
Citera
2022-02-27, 12:23
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Zjukovs arme skyddade fosterlandet från nazistisk aggression.
Putins arme ska slå ihjäl ett broderfolk som levt ganska fredligt i sitt land.

Kan det spela roll?
Ganska fredligt ja, bara åtta år av bombardemang mot befolkningen i Donbass..
Citera
2022-02-27, 12:23
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
haha ja jag såg det också! Hans desktop såg ut som klassisk Windows XP vilket han retades för att han använde, redan 2014. Om Kremls IT team är något att ha, så har de bytt ut hans XP till någon Linux variant som ser ut precis som XP! Något annat vore chockerande!

När det gäller all IT så är gammalt analogt och trådbaserat säkrare än nytt som är digitalt. Där kan du ha förklaringen till telefonerna som onekligen ser 90-talsmässiga ut! Det kan hända att de har någon gammal och helt säker rysk telefonfabrik som har gjort detta med 100% rysk teknologi.

Spekulation - men vi IT folk går igång på snt här. Jag började gapskratta när jag såg Windows XP skymta i rutan! Hoppas verkligen det är Linux Mint med XP flavour eller dylikt!
Typ att han rakt igenom kör med old time fashion nostalgi vad det gäller den synliga ytan.
Nästa gång han visar sig kanske han kör med 80-talsaxlar på kavajen.
Citera
2022-02-27, 12:24
Medlem
Conceptions avatar
Jag tror det hela är ganska så enkelt. Den mäktiga ryska armén har överskattats något så enormt.

Det är inte lätt att föra ett modernt krig. Jag har läst en hel del om de allierade offensiverna i Irak och där var det en enorm förberedelse och en enorm logistik bakom allting. Allting förbereddes in i minsta detalj. Ändå var det saker som gick fel. Det var en hel del blue-on-blue.

Här verkar det mer vara att soldaterna har knappt någon aning om vad de håller på med. I varje fall inte underhållstrupperna. Vi ser förvirrade lastbilschaufförer med en massa skräp lastat i bilen. Stridsvagnarna ser ut som om de hämtats från 80-talet. Finns ingen högteknologi och precision där. Vad vi ser är ett enormt luftslott där luften är på väg ut i en väldans fart.

Det verkar inte finnas någon planering alls. Det verkar som om ryssen trott att så fort vi rullar över gränsen så skulle den Ukrainska presidenten fly (som vi sett presidenter göra så många ggr tidigare i modern tid) och sedan skulle allt vara över.

Det vi ser nu hade nog ingen jävel räknat med. Människor som står upp för demokrati. Helt fantastiskt på ett sätt. Helt fruktansvärt på ett annat.
Citera
2022-02-27, 12:24
Medlem
Gudochhanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Jag hade gärna sett att det fanns ytterligare en spelare i den här världen. Det är inte bra att med en supermakt, som kan diktera alla villkor. Men lite kvalitetskrav har jag. Dagens Ryssland är inget jag vill ha att göra med. Genomkurupt, en repressiv regim, styrd av en galning.

Det kunde ha varit bättre. De kunde åtminstone ha utvecklats. I stället har de gått bakåt i alla viktiga avseenden. Ekonomiskt och deras styrelseskick mest. De har blivit en slags bananrepublik utan bananer. Med olja istället, utan vilket, de hade haft en BNP per capita, som de allra fattigaste Europiska länderna. Visst har västvärlden varit dåliga på att ställa upp för Ryssland, men det går inte att skylla på det i någon större utsträckning. Det är ett vanstyre helt enkelt och det är anledningen till att de är vad de är idag.

Det är lätt att prata.
Citera
2022-02-27, 12:25
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ganska fredligt ja, bara åtta år av bombardemang mot befolkningen i Donbass..

Ja ganska fredliga. Ukraina har antagligen kunnat manövrera smidigare än vad de har gjort.
Men den stora skulden ligger hos Putin.
Citera
2022-02-27, 12:28
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falskpost
Då väcks ju frågan varför han inte istället ombad civila ryssar traska över gränsen och vänligast knacka dörr?
Haha... ja de kan väl inte hantera dessa precisionsvapen för att slå ut militär infrastruktur, och saknar träning i hur man tar över en stad och håller ordning osv. Kan ej köra stridsfordon, flyg eller fartyg.

Men så är det i alla fall. Det här går segt för Ryssland vet att de förlorar moraliskt för varje ukrainsk tonårig värnpliktig eller civil som dör. Både i ukrainarnas viktiga ögon.. och i ryska hemmaopinionens ögon.

Ryssarna har inte glömt det katastrofala kriget i Afghanistan - där Sovjet försökte stoppa USAs meckande vid deras gräns och en islamisk statsbildning i Afghanistan som inkluderade folkgrupper och språk som även fanns inne på sovjetiskt territorium... Det fanns en logik i interventionen - men det gick inte! Afghanerna är världens bästa gerillasoldater! Detta sovjetiska försök att vända Afghanistan skedde till priset av ett långdraget krig som dödade tiotusentals unga killar och gjorde andra till krypplingar eller drogmissbrukare. Alla i Ryssland känner fiaskot som detta krig blev. Flera av Rysslands mest episka rocksånger handlar om detta.

Inget sånt krig har startats av Ryssland sen dess - utan man har valt sina fajter noga och segrat i allt vad man gjort.

Det här kriget MÅSTE gå samma väg annars kan vad som helst hända internt i Ryssland. Putin, Lavrov och Shoigu vet det!
Citera
2022-02-27, 12:28
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
men sluta kolla på samma medier då !!!

Gå in på Google och skriv olika ord och använd filtret, en av funktionerna blockar ju allt äldre än ett dygn. En annan gör så du kan se korta klipp och så vidare och så vidare.

Använd din fantasi. prova på twitter men gör det i kväll se till att få sol på dig nu.

Själv har jag hittat något klipp som var tio minuter gammalt och fem plays och det var den där bilen som blev överkörd men tyvärr så hade den gubben snott det. Det var redan ute och gammalt men det var så jag upptäckte det ett dygn senare så hamnade det hos dom som har det som jobb som jag betalar skatt för.

Jag kollar inte bara Aftonbladet nej. Kollar på SVT nu och de har visat lite fler klipp på sprängda hus idag. Men det verkar vara lite överdrivet på nått sätt.
Citera
2022-02-27, 12:30
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Ja, jag gjorde en snabb sökning. Enligt rysk media så var det en "SAM BUK M1" missil. Jag har ingen aning vad detta är eller varför det bevisar att missilen var ukrainsk - men det tycks övertyga ryska experter.

Vet att inga ryska sidor tolereras som källor här - med mindre än att man blir anklagad för att vara Putins hora osv.

UPDATED: The missile that hit the building in Kiev was launched by a Buk-M1 air defense system of the Ukrainian ... “Information circulated on social networks about a Russian missile attack on a residential building on Lobanovsky Avenue in Kiev is not true. Read more"

Här återges den här nyheten på Breitbart https://www.breitbart.com/europe/2022/02/26/videos-missile-strikes-kyiv-apartment-building/

Här på något som heter South Front
https://southfront.org/ukrainian-s-300-missile-destroyed-building-in-kiev-as-zelensky-office-dreams-to-dictate-terms-in-tal ks-with-moscow/

Ok. Rysk media på engelska? Jaja, båda sidor har vinklad korrupt media. Så vem ska jag tro på, som Di Leva sjunger.
Citera
2022-02-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Det är ofta ovisst om vad som händer i en situation som denna. Det ukrainska folket som kommer nära ryssarna lär ju vara livrädda eller sprängs i bitar, så de har inte tid att filma något. Ryssarna har säkert blivit tillsagda att om de filmar och lägger ut något på nätet, då ryker deras liv. Kommer journalister allt för nära bombas de säkert också. Det finns som sagt lite klipp där de går runt efter något fordon bombats och de filmar döda ryska soldater, bland annat.

Om de nu verkligen går in i Kiev så borde man till och med kunna se det på webcams. Då blir det nog lite mer action för omvärlden att se.

Överdriv lagom. Har igår sett flera klipp på twitter där någon enstaka arg ukrainare skäller på och filmar ryska soldater och de lever uppenbarligen eftersom det postats på nätet. I de klippen var soldaterna lugna trots provokationer.

Det har inte synts eller hörts så mycket på livestreams nej. Igår kväll dock hörde/såg man strider en kort stund på en utav livekamerorna i Kiev. Bakom Bakkara Hotel nånstans.

Hade förväntat mig att se betydligt mer händelser i livestreams men kamerorna kanske sitter på ställen där det är helt lugnt. Inga tanks, ingenting, bara enstaka personbilar som passerar.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-02-27 kl. 13:14.
Citera
2022-02-27, 12:31
Medlem
District9s avatar
Är det här slutet på putin och Ryssland? Kommer världen kontrolleras av usa ensidigt framöver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in