Citat:
Ursprungligen postat av
Gudochhansson
Allt snack om att Ryssland har stormaktsdrömmar kan du glömma; Det faktum att USA vill omge Ryssland med nära kärnvapen i Polen, Rumänien och Ukraina och mer visar att det inte är Ryssland som har storhetsvansinne utan USA.
I övrigt få vi se hur det går. Intressant är det cyniska spelet från Väst att pumpa in vapen i Ukraina som står mot Ryssland. Man tycker uppenbarligen att det är bäst för Europa om Ukraina krossas totalt innan det ger upp.
Jag hade gärna sett att det fanns ytterligare en spelare i den här världen. Det är inte bra med bara en supermakt, som kan diktera alla villkor. Men lite kvalitetskrav har jag. Dagens Ryssland är inget jag vill ha att göra med. Genomkurupt, en repressiv regim, styrd av en galning.
Det kunde ha varit bättre. De kunde åtminstone ha utvecklats. I stället har de gått bakåt i alla viktiga avseenden. Ekonomiskt och deras styrelseskick mest. De har blivit en slags bananrepublik utan bananer. Med olja istället, utan vilket, de hade haft en BNP per capita, som de allra fattigaste Europiska länderna. Visst har västvärlden varit dåliga på att ställa upp för Ryssland, men det går inte att skylla på det i någon större utsträckning. Det är ett vanstyre helt enkelt och det är anledningen till att de är vad de är idag.