2022-02-27, 11:56
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Jag personligen har ingen aning om vem som förstörde huset MEN - Ryssland säger att det var en ukrainsk missil och att
Ukraina har flyttat in luftvärnet bland civila hus och byggnader - som skydd då de vet att ryssarna inte får beskjuta sådana... Enligt rysk media är detta på råd av "amerikanska rådgivare".

Rysk media har visat bilder på ukrainsk luftvärnsutrustning som ser ut att stå på innergårdar och mellan bostadshus. Är det en sanningsgaranti? Nej! Men det är ett ganska klassiskt knep som används flitigt av diverse USA-lierade aktörer i konnflikter de senare decennierna. Det finns en ganska stor chans att det faktiskt är sant.

Jag vet inte - men det finns två versioner här och den som bara läser svensk och engelsktalande media får bara den ena sidan.
Vådaskott från Ukrainsk sida alltså? Intressant.
Citera
2022-02-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
En delfaktor som bidrar till att vi inte får se så mycket är att det Ukrainska folket blivit upplärda att de inte ska dela bilder där deras egna soldater och utrustning är med.

Men ja, på bilder med ryska grejer som rullat in som jag har sett, med både pansarvagnar och helikoptrar på rad, så har det väl varit närmare 10 åt gången än 100 åt gången. Lastbilar är väl det som de rullat in längsta raderna med.
Pansarvagnarna står ju strandade lite titt som tätt, övergivna för dom inte funkar. Nej man känner sig lurad trodde ju faktiskt Ryssland var mäktiga med sin militär men denna militär är ett skämt min favorit hittills är denna https://imgbb.com/528nC14
Vad är detta ens men många skratt har man fått. Man ser verkligen nu också vilken liten skit lilla putler är
Citera
2022-02-27, 11:57
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Så du menar att ryska media är mer tillförlitlig? Ryssland är ju inte precis kända för att värna om om yttrandefriheten eller andra narrativ inom landet
Nej tacka vet jag SVT som alltid rapporterar ärligt om Sverige. DN och St Peter Wolodarski är sanningens beskyddar och svenskarnas bästa vän!

(Tänk lite här! Du vet att de ljuger om invandring, Trump, vacciner och mycket annat. Men nu är det plötsligt helt pålitliga i just den här frågan? )

Jag har inte sagt att rysk media är felfritt - däremot ger de dig ett annat perspektiv så att du själv kan tänka igenom vad du tror med fler än ett perspektiv! Men om du inte vill ha något annat perspektiv så får du gärna ignorera mina kommentarer.
Senast redigerad av merrymaiden 2022-02-27 kl. 12:00.
Citera
2022-02-27, 12:00
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag håller med, jag hittade bättre filmer på Twitter i går. Det är otroligt slappt av dom som faktiskt har lön och jobbar med det här. kan det vara så att allt ska granskas och godkännas i flera led ut flera aspekter.

men vi har ju en del att ta hänsyn till, det är krig och skulle du ta upp telefonen och filma när kulor viner och det dundrar runtomkring. Vi var och spelade paintball med jobbet förra sommaren och där var det fan ingen som filmade: vi hade fullt upp och att befinna sig bakom en vägg av armerad passt som bara smattrade av kulor var fullt tillräckligt ändå och då tänka att vore det där på riktigt så hade jag fan vrålat av skäck rätt ut.

Man kanske spärrar nätet, man kanske har en hel del strömavbrott så folk vill spara på batterier så mycket som möjligt. Förmodligen är man livrädda eller förbannade och då är det ju det sista man tänker på att ta upp sin mobil för att filma allt.

Man kanske inte vill filma att man förlorat manskap och därmed sänka moralen på det ukrainska folket och sina medmänniskor just nu. man kanske vill ge en bild av att det är ju ganska lugnt så gå ut och gör något. Om alla gör en grej om det så är att gå ut till en rysk soldat och fråga var fan du gör här och lägg ett solrosfrö i fickan så det gror i graven. eller göra ett litet sabotage. Det blir många som gör något om man är 30-40 miljoner invånare.

Om hudratusen soldater får 30 miljoner koktails kastat mot sig så är det nog tillräckligt.

Nä det är mycket som är konstigt det tycker jag också. Det är mest toma gator. jag håller med.
Man har ju sett journalister filma bra mycket mer katastrofala bilder förr än det där. Det känns som att de vill upprätta en bild av att var och varannat bostadshus träffats, det är i alla fall vad de säger, men det enda dom visat upp är samma hus införa dagar.
Citera
2022-02-27, 12:01
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Nej tacka vet jag SVT som alltid rapporterar ärligt om Sverige. DN och St Peter Wolodarski är sanningens beskyddar och svenskarnas bästa vän!

(Tänk lite här! Du vet att de ljuger om invandring, Trump, vacciner och mycket annat. Men nu är det plötsligt helt pålitliga i just den här frågan? )

Jag har inte sagt att rysk media är felfritt - däremot ger de dig ett annat perspektiv så att du själv kan tänka igenom vad du tror med fler än ett perspektiv! Men om du inte vill ha något annat perspektiv så får du gärna ignorera mina kommentarer.
Fina argument du kommer med. Härligt att se att du visar dina riktiga färger. Fortsätt dröm om Sovjet storhets tiden, så får vi se som det går. Jag tippar det kommer sluta som alla andra försök till kommunist stater här i historien
Citera
2022-02-27, 12:02
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Problemet är att Ukrainas politiker tänker använda civila som kanonmat nu. Ryssarna ser ganska bra ut för de är inte så aggressiva mot de civila, de vill verkligen att ryssen ska provoceras och därför tilldelas barn nu vapen. Är inte barnsoldater förbjudet?
Bär man vapen i krig så är man väl heller inte särskilt civil?
Citera
2022-02-27, 12:04
Medlem
Hamleyss avatar
Zjukovs arme skyddade fosterlandet från nazistisk aggression.
Putins arme ska slå ihjäl ett broderfolk som levt ganska fredligt i sitt land.

Kan det spela roll?
Citera
2022-02-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Man har ju sett journalister filma bra mycket mer katastrofala bilder förr än det där. Det känns som att de vill upprätta en bild av att var och varannat bostadshus träffats, det är i alla fall vad de säger, men det enda dom visat upp är samma hus införa dagar.

men sluta kolla på samma medier då !!!

Gå in på Google och skriv olika ord och använd filtret, en av funktionerna blockar ju allt äldre än ett dygn. En annan gör så du kan se korta klipp och så vidare och så vidare.

Använd din fantasi. prova på twitter men gör det i kväll se till att få sol på dig nu.

Själv har jag hittat något klipp som var tio minuter gammalt och fem plays och det var den där bilen som blev överkörd men tyvärr så hade den gubben snott det. Det var redan ute och gammalt men det var så jag upptäckte det ett dygn senare så hamnade det hos dom som har det som jobb som jag betalar skatt för.
Citera
2022-02-27, 12:09
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Vådaskott från Ukrainsk sida alltså? Intressant.
Ja, jag gjorde en snabb sökning. Enligt rysk media så var det en "SAM BUK M1" missil. Jag har ingen aning vad detta är eller varför det bevisar att missilen var ukrainsk - men det tycks övertyga ryska experter.

Vet att inga ryska sidor tolereras som källor här - med mindre än att man blir anklagad för att vara Putins hora osv.

UPDATED: The missile that hit the building in Kiev was launched by a Buk-M1 air defense system of the Ukrainian ... “Information circulated on social networks about a Russian missile attack on a residential building on Lobanovsky Avenue in Kiev is not true. Read more"

Här återges den här nyheten på Breitbart https://www.breitbart.com/europe/2022/02/26/videos-missile-strikes-kyiv-apartment-building/

Här på något som heter South Front
https://southfront.org/ukrainian-s-300-missile-destroyed-building-in-kiev-as-zelensky-office-dreams-to-dictate-terms-in-tal ks-with-moscow/
Senast redigerad av merrymaiden 2022-02-27 kl. 12:12.
Citera
2022-02-27, 12:12
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Intressant tråd.
en fråga som jag ställt mig, vart är Putin? nu följer jag inte ryska medier, men sen invasion started så har jag sett väldigt få uttalanden framträdanden av honom. Har han redan gått och gömt sig?
Eller annars väljer man här att inte visa honom. Risken finns - tycker man nog - att han kan påverka oss.
Och sen så kanske han väljer att uttala sig kort och koncist. Biden har å andra sidan varit ute och vevat en hel del.
Citera
2022-02-27, 12:14
Medlem
Citat:
De ryska soldaterna har strikta order om att inte döda VARKEN civila ELLER soldater.
Då tar det längre tid och blir svårare.

Då väcks ju frågan varför han inte istället ombad civila ryssar traska över gränsen och vänligast knacka dörr?
Citera
2022-02-27, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudochhansson
Allt snack om att Ryssland har stormaktsdrömmar kan du glömma; Det faktum att USA vill omge Ryssland med nära kärnvapen i Polen, Rumänien och Ukraina och mer visar att det inte är Ryssland som har storhetsvansinne utan USA.
I övrigt få vi se hur det går. Intressant är det cyniska spelet från Väst att pumpa in vapen i Ukraina som står mot Ryssland. Man tycker uppenbarligen att det är bäst för Europa om Ukraina krossas totalt innan det ger upp.
Jag hade gärna sett att det fanns ytterligare en spelare i den här världen. Det är inte bra med bara en supermakt, som kan diktera alla villkor. Men lite kvalitetskrav har jag. Dagens Ryssland är inget jag vill ha att göra med. Genomkurupt, en repressiv regim, styrd av en galning.

Det kunde ha varit bättre. De kunde åtminstone ha utvecklats. I stället har de gått bakåt i alla viktiga avseenden. Ekonomiskt och deras styrelseskick mest. De har blivit en slags bananrepublik utan bananer. Med olja istället, utan vilket, de hade haft en BNP per capita, som de allra fattigaste Europiska länderna. Visst har västvärlden varit dåliga på att ställa upp för Ryssland, men det går inte att skylla på det i någon större utsträckning. Det är ett vanstyre helt enkelt och det är anledningen till att de är vad de är idag.
Senast redigerad av GrevePlasma 2022-02-27 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in