2022-02-26, 17:50
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Apple watch är verkligen peak TM!

Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Ja verkligen! Apple watch och att räkna steg.
Nej för i helvete. Det som gör det till TM är att prata om sin Macbook, iPhone, iPad och Apple Watch, snarare än sin laptop, telefon, platta och smartklocka. Tacky betyder ju trots allt "smaklös" och även om Apple är ett skruttigt företag så gör dom helt jävla okej prylar för vanligt folk som inte förstår sig på tech.
Citera
2022-02-26, 17:55
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej för i helvete. Det som gör det till TM är att prata om sin Macbook, iPhone, iPad och Apple Watch, snarare än sin laptop, telefon, platta och smartklocka. Tacky betyder ju trots allt "smaklös" och även om Apple är ett skruttigt företag så gör dom helt jävla okej prylar för vanligt folk som inte förstår sig på tech.

Mac kommer alltid vara besudlat av minnen av att vara hemma hos kompisar som bodde i övervärderade 30-tals villor och som kallade sina arkitekt/socionomföräldrar vid förnamn. Plus en total brist på spel. Är själv en Xiaomi-kille, dvs en total jävla nolla.
Citera
2022-02-26, 18:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Mac kommer alltid vara besudlat av minnen av att vara hemma hos kompisar som bodde i övervärderade 30-tals villor och som kallade sina arkitekt/socionomföräldrar vid förnamn. Plus en total brist på spel. Är själv en Xiaomi-kille, dvs en total jävla nolla.
Mjo, det förstår jag. Jag själv kom inte i kontakt med Apple förrän jag började småfuska lite inom media och då var det för mig bara en dator som körde ett annat OS än Windows. Var ju liksom van vid att det fanns flera olika OS som faktiskt användes.

Jag jobbar med tech och gadgets så jag har massor av olika prylar från olika tillverkare. Svårt att ogilla ett märkes prylar, bara för att företag kanske är ruttet.

Men som sagt, det som är tacky är ju att pressa på att det är just ett flådigt märke. När man pratar om sina prylar så är det väldigt sällan relevant vad det är, särskilt när vi snackar om typ datorer eller telefoner. Det är den där ängsligheten att visa att man minsann duger, och "har koll" som gör något till TM i min bok.
Citera
2022-02-26, 18:06
Avslutad
Citat:

Den är väldigt vanlig bland medelklass-människor. Alltså, Apple är ett inne-märke, en statussymbol, och därmed gjuten för samtliga som är hågade av att passa in i flocken. Därutöver är klockan såpass måttligt dyr att den generellt är för dyr för låginkomsttagare men samtidigt för billig för överklassen, dvs perfekt för en person som har en inkomst i paritet med medelklassaren i gemen.

All-in-all skulle jag påstå att det som ger Apple-klockan TM ligger i trendigheten och således baserat på samma grunder som padel i många fall anses vara smaklöst. Många köper inte klockan för att den nödvändigtvis är bättre än andra märken (även om den skulle vara det) utan helt enkelt för att den är populär bland andra mainstream-individer, den är helt enkelt ett "säkert kort". En del spelar padel för att det är roligt och för att det är bra träning, men långt ifrån samtliga spelar utifrån de bevekelsegrunderna. Om vi ser till kostnaderna så är såväl Apple-klockan som padel måttligt dyra och skräddarsydda för medelinkomsttagare/medelklass. Jag ser helt enkelt beröringspunkter mellan padel och Apple-klockan. Naturligtvis är inte padel-spelande eller Apple-klockan TM per se eller i sig, men det är aktiviteter som vederbörande inte sällan hemfaller åt betingat ovan nämnda.
Senast redigerad av anwe8 2022-02-26 kl. 18:20.
Citera
2022-02-26, 18:08
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Men som sagt, det som är tacky är ju att pressa på att det är just ett flådigt märke. När man pratar om sina prylar så är det väldigt sällan relevant vad det är, särskilt när vi snackar om typ datorer eller telefoner. Det är den där ängsligheten att visa att man minsann duger, och "har koll" som gör något till TM i min bok.

Helt klart tacky att ha ett märke för dess pondus snarare än bruksvärde. Skulle nog själv haft en Mac om jag inte var så snål. Att ha en iPhone är helt ok men det är tacky om bara måste ha den senaste modellen så att man ska "slippa skämmas". Folk som hade Mac innan internetåldern var helt klart suspekta dock. G4 är dock extremt coola och kosher i mina ögon.
Citera
2022-02-26, 18:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Den är väldigt vanlig bland medelklass-människor. Alltså, Apple är ett inne-märke, en statussymbol, och därmed gjuten för samtliga som är hågade av att passa in i flocken. Därutöver är klockan såpass måttligt dyr att den generellt är för dyr för låginkomsttagare men samtidigt för billig för överklassen, dvs perfekt för en person som har en inkomst i paritet med medelklassaren i gemen.

All-in-all skulle jag påstå att det som ger Apple-klockan TM ligger i trendigheten och således baserat på samma grunder som padel anses vara smaklöst. Många köper inte klockan för att den nödvändigtvis är bättre än andra märken (även om den skulle vara det) utan helt enkelt för att den är populär bland andra mainstream-individer, den är helt enkelt ett "säkert kort".
Fair enough. Men jag vill vrida det lite till och påstå att alla som gör saker för att det är trendigt och för att dom är livrädda att inte verka som om dom "hänger med" är tacky. Inte bara medelklassen.
Citera
2022-02-26, 18:09
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Helt klart tacky att ha ett märke för dess pondus snarare än bruksvärde. Skulle nog själv haft en Mac om jag inte var så snål. Att ha en iPhone är helt ok men det är tacky om bara måste ha den senaste modellen så att man ska "slippa skämmas". Folk som hade Mac innan internetåldern var helt klart suspekta dock. G4 är dock extremt coola och kosher i mina ögon.
För att inte tala om G5:an. Jag har flera Apple-prylar men jag kan motivera alla med något annat än "Apple är ju bara så bäst". Det kan inte TM.
Citera
2022-02-26, 18:14
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
För att inte tala om G5:an. Jag har flera Apple-prylar men jag kan motivera alla med något annat än "Apple är ju bara så bäst". Det kan inte TM.

Nej, TM kan inte motivera någonting som inte ger direkta statuspoäng.
Citera
2022-02-26, 18:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nej, TM kan inte motivera någonting som inte ger direkta statuspoäng.
Right on the money, dear Watson.
Citera
2022-02-26, 19:00
Avslutad
Citat:
Skulle nog ändå säga att den äldre borgerlighet som det "gjordes upp med" på 60 och 70-talet inte finns längre och den var mycket olik TM. Dom var iaf bildade och väluppfostrade, TM är korkade och totalt alienerade. Ena sidan spelar piano den andra word feud. TM är ofta "uppkomlingar", om man nu är generös med vad "komma upp sig" innebär.

Du har helt rätt, det som refererades till som medelklassen förr i tiden är väl snarare övre medelklass/lägre överklass idag, så en begreppsförskjutning har definitivt inträffat. Medelklassen som skikt implicerade väl 10-15% eller så, på sin höjd, av befolkningen förr i tiden. Numera hävdar en hel del sociologer och liknande att den är typ halva befolkningen eller t.o.m ännu mer. Det säger sig självt att en inflation av det slaget kommer leda till en devalvering i fråga om smak, stil och klass. Helt omöjligt (by default) för en klass att upprätthålla ngn form av exklusivitet i fråga om bildning och annat när den övergår från minoritet till majoritet i samhället. För 100 år sedan var några få procent högskoleutbildade, idag är det närmare hälften. Massan eller pöbeln är förhärskande idag inom universitetsväsendet.

Filmen "The discreet charm of the bourgeouise" fungerar nog fortfarande som satir över medelklassens absoluta elitskikt, typ advokater, läkare och diplomater vars föräldrar ägnade sig åt ngt liknande inom borgarskapet, men som satir över dagens osäkra, ängsliga tillika vidlyftiga medelklass rent generellt är den förmodligen inte särskilt "on point" och förlegad.
Citera
2022-02-26, 21:31
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Du har helt rätt, det som refererades till som medelklassen förr i tiden är väl snarare övre medelklass/lägre överklass idag, så en begreppsförskjutning har definitivt inträffat. Medelklassen som skikt implicerade väl 10-15% eller så, på sin höjd, av befolkningen förr i tiden. Numera hävdar en hel del sociologer och liknande att den är typ halva befolkningen eller t.o.m ännu mer. Det säger sig självt att en inflation av det slaget kommer leda till en devalvering i fråga om smak, stil och klass. Helt omöjligt (by default) för en klass att upprätthålla ngn form av exklusivitet i fråga om bildning och annat när den övergår från minoritet till majoritet i samhället. För 100 år sedan var några få procent högskoleutbildade, idag är det närmare hälften. Massan eller pöbeln är förhärskande idag inom universitetsväsendet.

Filmen "The discreet charm of the bourgeouise" fungerar nog fortfarande som satir över medelklassens absoluta elitskikt, typ advokater, läkare och diplomater vars föräldrar ägnade sig åt ngt liknande inom borgarskapet, men som satir över dagens osäkra, ängsliga tillika vidlyftiga medelklass rent generellt är den förmodligen inte särskilt "on point" och förlegad.

Ja med tanke på hur många som äger sin bostad och annat, tex värdepapper, så är väl en väldigt stor del av befolkningen medelklass, iaf enligt någons slags marxiansk syn på saken antar jag. Och ja nivelleringen har varit nästan total, nu är svenskhet nästan synonymt med TM tyvärr. Jag har, vid olika tillfällen, umgåtts, flyktigt, med läkare och advokater och jag har aldrig känt mig intellektuellt underlägsen eller imponerad av dom, så tyvärr har även det lagret drabbats.
Citera
2022-02-27, 12:00
Medlem
För 10 år sedan skulle varenda TM gå på skiten som kallas Cross training. Det var helt inne bland alla dönickar, trots att skiten är inget annat än sämre variant av styrketräning. Nu är detta heldött.

Istället har TM hittat skitsporten padel som alla måste bara syssla med.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in